Dotychczas model ten kupiło już 1,13 miliona klientów. W Niemczech, tuż przed wprowadzeniem nowego modelu, miał 47-procentowy udział w swoim segmencie. W Europie należy do elity pięciu najlepiej sprzedających się modeli w klasie. Taka sytuacja rynkowa stwarza doskonałe warunki do wprowadzenia nowej, znacznie zmodyfikowanej generacji Tourana.

W najnowszym wcieleniu pojazd otrzymał zupełnie nowy przód i tył, zmieniono sylwetkę, szczególnie w tylnej części nadwozia i odpowiednio dopasowano obręcze kół. Uwagę przyciągają nowe, dwuczęściowe światła tylne oraz nowe reflektory przednie z opcjonalnymi, diodowymi światłami do jazdy w dzień. Nowoczesne systemy, takie jak Dynamic Light Assist (na stałe włączone światła drogowe) oraz udoskonalony Park Assist 2.0 z funkcją prawie automatycznego parkowania prostopadle i równolegle do jezdni, przekraczają pod względem technicznym granice między poszczególnymi klasami samochodów.

Sześć nowych silników charakteryzuje się bardzo niskimi wartościami zużycia paliwa i emisji spalin, które niedawno były jeszcze nieosiągalne dla vanów. Na czele, pod względem troski o środowisko, znajduje się Touran 1.6 TDI BlueMotion Technology (77 kW/105 KM). Ze średnim spalaniem 4,6 l/100 km (121 g/km CO2) ustanawia on nowy rekord wśród siedmioosobowych vanów. Nowością jest także najmniejszy silnik benzynowy – 1.2 TSI, turbodoładowany, z bezpośrednim wtryskiem, o mocy 105 KM. Tak jak TDI, rozwija on prawie od prędkości obrotowej biegu jałowego, aż 175 Nm momentu obrotowego, zużywa średnio tylko 6,4 l/100 km (149 g/km CO2). Jako alternatywa dostępny jest wariant z BlueMotion Technology, z systemami Start – Stop i rekuperacji. W tym przypadku średnie spalanie i emisja CO2 obniżają się do 5,9 l/100 km i 139 g/km. Wysoką efektywnością mogą się pochwalić zasadniczo wszystkie jednostki napędowe – trzy benzynowe (TSI), cztery wysokoprężne (TDI) oraz sinik na gaz ziemny (TSI Ecofuel) o spektrum mocy od 66 kW/90 KM do 125 kW/170 KM. Wszystkie bez wyjątku są turbodoładowane i posiadają bezpośredni wtrysk, co oznacza mniejszą pojemność skokową, niższą emisję, mniejsze zużycie paliwa i jednocześnie znacznie wyższy moment obrotowy. Naturalnie wszystkie nowe Tourany spełniają wymagania normy emisji spalin Euro5.

Podstawowa wersja Touran Trendline (poprzednio Conceptline) oferuje w wyposażeniu m.in. klimatyzację, radio RCD 310 z ośmioma głośnikami i funkcją odczytu MP3, elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby we wszystkich czterech drzwiach, eleganckie wstawki dekoracyjne z matowego chromu, podłokietnik z przodu i żaluzję na przestrzeń bagażową. Do tego naturalnie elementy poprawiające bezpieczeństwo takie jak sześć poduszek powietrznych i elektroniczny system kontroli stabilności toru jazdy ESP z asystentem hamowania i podjazdu.

Jeszcze bogatszym wyposażeniem dysponuje Touran Comfortline. Są to między innymi: czujnik zmierzchu i deszczu, automatycznie przyciemniane wewnętrzne lusterko wsteczne, chromowane aplikacje na elementach obsługowych takich jak przełącznik świateł, przyciski otwierania okien i regulacji lusterek, szyby boczne pochłaniające światło, komfortowe fotele przednie, składane stoliki w drugim rzędzie siedzeń, czarny reling dachowy, tempomat, składane oparcie fotela pasażera z przodu, pakiet elementów skórzanych (kierownica, dźwignia zmiany biegów i hamulca ręcznego obszyte skórą), 16-calowe obręcze aluminiowe Cleveland.

Najlepiej wyposażona wersja Touran Highline oferuje m.in. seryjnie tapicerkę z Alcantary i tkaniny, sportowe fotele (przednie), automatyczną klimatyzację, wskaźnik wielofunkcyjny z kolorowym wyświetlaczem, obszytą skórą kierownicę z przyciskami wielofunkcyjnymi (dla wersji z DSG z łopatkami do zmiany biegów), 16-calowe koła ze stopu metali lekkich Sacramento, srebrny reling dachowy i reflektory przeciwmgielne otoczone chromowymi pierścieniami, akustyczne czujniki parkowania z przodu i z tyłu.

Po raz pierwszy w VW Touran dostępne jest radio z nawigacją RNS 315 z ekranem dotykowym. Ponadto do wyboru są inne, nowe elementy wyposażenia jak: panoramiczny, podnoszony i rozsuwany dach, kamera Rear View (seryjna w połączeniu z nawigacją RNS 510) czy adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC. Nowością w Touranie są także: Light Assist – funkcja automatycznego sterowania światłami drogowymi dla standardowych reflektorów oraz Dynamic Light Assist dla reflektorów bi-ksenonowych.

Silnik Wersja Moc (kw/KM) Cena (PLN)
1.2 TSI 6 bieg. Trendline 77/105 68 790
1.2 TSI 6 bieg. Bluemotion Trendline 77/105 71 290
1.4 TSI 6 bieg. Trendline 103/140 77 290
1.4 TSI DSG 7 bieg. Trendline 103/140 84 590
1.6 TDI 6 bieg. Trendline 77/105 81 390
1.6 TDI 6 bieg. Bluemotion Trendline 77/105 82 890
1.6 TDI DSG 7 bieg. Trendline 77/105 88 690
1.2 TSI 6 bieg. Comfortline 77/105 75 790
1.2 TSI 6 bieg. Bluemotion Comfortline 77/105 77 290
1.4 TSI 6 bieg. Comfortline 103/140 83 290
1.4 TSI DSG 7 bieg. Comfortline 103/140 90 590
1.6 TDI 6 bieg. Comfortline 77/105 87 390
1.6 TDI 6 bieg. Bluemotion Comfortline 77/105 88 890
1.6 TDI DSG 7 bieg. Comfortline 77/105 94 690
2.0 TDI 6 bieg. Comfortline 103/140 94 690
2.0 TDI DSG 7 bieg. Comfortline 103/140 101 990
1.4 TSI 6 bieg. Highline 103/140 88 290
1.4 TSI DSG 7 bieg. Highline 103/140 95 590
1.6 TDI 6 bieg. Highline 77/105 92 390
1.6 TDI DSG 7 bieg. Highline 77/105 99 690
2.0 TDI 6 bieg. Highline 103/140 99 690
2.0 TDI DSG 7 bieg. Highline 103/140 106 990
2.0 TDI DSG 7 bieg. Highline 125/170 110 490