Nysa kończy 50 lat

Autor Piotr Rejowski
Piotr Rejowski

W latach pięćdziesiątych w miarę urbanizacji kraju coraz bardziej był odczuwalny brak małego pojazdu dostawczego. Na przełomie 1956 i 1957 roku rozpoczęto prace mające na celu stworzenie niedużego samochodu dostawczego. Dzisiaj Nysa kończy 50 lat.

Nysa kończy 50 lat
Onet
Nysa kończy 50 lat

Wykonanie konstrukcji zlecono Fabryce Samochodów Osobowych (FSO), niezależne prace nad samochodem trwały również biurze projektowym nyskiego Zakładu Budowy Nadwozi Samochodowych. Zgodnie z wytycznymi pojazd miał być oparty o zespoły jezdne pochodzące z samochodu osobowego Warszawa.

Projekt inżynierów z FSO był niezbyt udany, został odrzucony z powodu niedoskonałości technicznych i funkcjonalnych.

Konstruktorzy z Nysy przystąpili do wykonywanie prototypów. Do końca 1957 roku wytworzono 13 egzemplarzy oznaczonych symbolem N57. Jak wcześniej założona cała konstrukcja oparta była na podzespołach z Warszawy. Wzmocniono jednak sprzęgło, ramę i zawieszenie. Szkielet pojazdu stanowiła podłużnicowa rama o konstrukcji spawanej. Nadwozie zostało wyposażone w dwie pary drzwi. Z przodu były dwa fotele i trzy podwójne kanapy w tylnej części. Wymiary auta to 440 cm długości, 195,5 szerokości. Masa własna 1500 kg, dopuszczalna masa 2250 kg. Silnik miał pojemność 2120 ccm i 50 KM mocy. Prędkość maksymalna wynosiła 90 km/h, zużycie paliwa 14 l/100 km.

Po zatwierdzeniu projektu rozpoczęto produkcje w Nysie. Technologię produkcji dostosowano do możliwości technologicznych fabryki nie mającej wtedy specjalistycznych urządzeń takich jak prasy czy zgrzewarki.

W 1958 roku wykonano 313 sztuk Nysy N58 w wersji furgon o wzmocnionej tylnej części nadwozia przystosowanej do przewozu 800 kg towaru.

W kolejnym roku wykonano 1350 Nys N59, z czego 200 sztuk trafiło na eksport. Oczywiście wersje eksportowe były znacznie ulepszone od tych skierowanych na rynek krajowy. Do produkcji wprowadzone też nowe modele: mikrobus i sanitarkę.

W 1960 roku wprowadzono model towarowo-osobowy ze składanymi ławkami zamocowanymi po bokach w tylnej części nadwozia. Dla Ministerstwa kultury został zaprojektowany model przeznaczony do projekcji filmów w warunkach polowych.

Na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1963 roku zaprezentowano nowe prototypy N63. Miały one wzmocniony silnik, nadwozie z tłoczonych blach i zmienione przednie szyby. Niestety nie wszedł on do produkcji z powodów zbyt wysokich kosztów modernizacji, rok później wszedł jednak model 501, który miał wiele cech prototypu.

W roku 1966 na zamówienie Ministerstwa Handlu zbudowano prototypy o podwyższonym o 35 cm nadwoziu do przewozy pieczywa. Podwyższone wersje nie weszły do seryjnej produkcji.

Po roku 1967 Nysy otrzymały nową atrapę chłodnicy, tylne lampy z Warszawy 203.

Lata siedemdziesiąte to największy okres rozwoju związany z gwałtownym wzrostem produkcji i rozwojem eksportu. Największymi ówczesnymi odbiorcami Nys były w tych latach Węgry, Czechosłowacja, ZSRR, Kuba, Kambodża, Korea, Wietnam, Finlandia, RFN, Turcja, Norwegia, Ghana.

Lata osiemdziesiąte to okres kryzysu. Fabryka ograniczyła produkcję do poziomu z 1969 roku. W kolejnych latach Zakład w Nysie sukcesywnie ograniczał produkcję. Ostatnia Nysa z numerem 380575 zjechała z taśmy 3 lutego 1994 roku.

Autor Piotr Rejowski
Piotr Rejowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków