Honda CR-V czy Toyota RAV4) lub bardzo już leciwej konstrukcji licencyjny model Galloper, oparty w całości na Mitsubishi Pajero z lat 80. O ile o popularności Santa Fe trudno jeszcze się wypowiadać, to Gallopera sprzedano przez dziewięć lat ponad 250 tys. sztuk. Świadczy to o potencjalnym wielkim rynku na ciężkie auta terenowe. Komfortowe, ale ciągle maszyny robocze. W typie superprzeboju Nissana - modelu Patrol.Najnowszy Hyundai nazywa się Terracan. To egzotyczne miano jest w dość skomplikowany sposób tłumaczone jako Pan Ziemi (z łacińskiego terra=ziemia i arabskiego khan=pan, władca). Sądząc po opisie technicznym auta nie jest to nazwa na wyrost. Pojazd oparto na konstrukcji ramowej, co podnosi koszty wytwarzania i masę auta, ale ogromnie usztywnia nadwozie i daje wspaniałe oparcie zawieszeniu. Ponieważ jednak Terracan ma ambicje obsłużenia nie tylko pograniczników, myśliwych i wojska, zastosowano tu niezależny układ jezdny z podwójnymi wahaczami trójkątnymi z przodu i osią wielowahaczową z tyłu. Jednakże ze względu na wielki prześwit nie ma obaw o dzielność terenową - mimo braku klasycznych dla najcięższych aut tego typu osi sztywnych.Napędzać tego 4,8-metrowego kolosa w wersji standardowej będzie 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 100 KM i momencie obrotowym 240 Nm. Wkrótce dostępna będzie także 3,5-litrowa jednostka benzynowa V6, a potem i nowoczesny diesel z wtryskiem typu Common Rail, o pojemności 2,9 l. Oba te silniki będą przede wszystkim zapewniać ogromnej wartości moment obrotowy.Już z tych krótkich danych wynika, że Hyundai wyprodukował samochód bardzo serio. Sami zresztą mówią o nim "...jest dla ludzi bardziej zorientowanych na bezkompromisowe umiejętności terenowe, ale nie zapominają przy tym o komforcie i przestrzeni." (Kim Noi-Myung, wiceprezes operacji międzynarodowych Hyundaia).Że Terracan będzie poważnym autem terenowym, nie ulega wątpliwości. Wykorzystano w nim wszelkie (poza sztywnymi osiami) sposoby znane na świecie, by uczynić go sprawnym w każdych warunkach. Listę typowych urządzeń (reduktor, napęd na 4 koła, mechanizmy różnicowe o ograniczonym uślizgu, blokady itp.) zamyka dostępna od lata br. opcja elektronicznego rozdziału siły napędowej pomiędzy poszczególne koła.Nauczeni przykrymi doświadczeniami w testach zderzeniowych tym razem Koreańczycy przyłożyli dużą wagę do bezpieczeństwa. Wyposażenie Terracana obejmuje airbagi, ABS, wzmocnienia boczne i oparte w dużej mierze na ramie podwozia strefy kontrolowanego zgniotu.
Galeria zdjęć
Patrol, kryj się!
Patrol, kryj się!
Patrol, kryj się!