Tym razem chodziło o testy trzech samochodów trzech różnych kategorii. W kategorii małych aut rodzinnych wreszcie przeprowadzono test Hondy Civic, a w kategorii dużych samochodów rodzinnych przetestowano Lexusa IS, w klasie MPV natomiast testom zderzeniowym poddano model Kia Carnival.

Honda Civic (4 gwiazdki)

Testowany samochód Honda Civic wyposażony w przednie i boczne airbagi oraz kurtyny osiągnął całkowitą ilość 30 punktów za bezpieczeństwo pasażerów, uzyskując cztery gwiazdki. Za zderzenie czołowe Civic otrzymał 11 punktów (69 %), za zderzenie boczne 16 punktów (89 %) i trzy punkty za sygnalizację niezapiętych pasów. Potencjalne ryzyko tkwi wg Euro NCAP zwłaszcza w desce rozdzielczej, która podczas zderzenia przesuwa się powodując obrażenia w obszarze kolan i ud kierowcy i pasażera. Kolejne obrażenia może spowodować pedał gazu, który przy zderzeniu przesunął się o ponad 100 mm, co oznaczało zwiększone ryzyko kontuzji stóp i kostek kierowcy. Maksymalną ilość trzech punktów Honda otrzymała za sygnalizację niezapiętych pasów tak przednich, jak i tylnych siedzeń.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci, autoryzowana stacja obsługi może odłączyć w Civicu przedni airbag pasażera, by można było w tym miejscu umieścić fotelik dziecięcy odwrócony przeciw kierunkowi jazdy (dla dzieci do ok. trzech lat). Uchwyty ISOFIX na tylnych fotelach nie były dostatecznie jasno oznaczone. W ocenie końcowej za bezpieczeństwo dzieci Hondzie przyznano 38 punktów (78 %) i cztery gwiazdki.

W wypadku bezpieczeństwa pieszego największe ryzyko związane jest z ostrymi bocznymi krawędziami maski. Z drugiej strony za ochronę nóg pieszego maksymalną ilość punktów uzyskały przedni zderzak i przednia krawędź maski. Dostateczną ochronę zapewnia też ta część maski, która najprawdopodobniej zetknęłaby się z głową potrąconego dziecka. Za bezpieczeństwo pieszych Honda Civic uzyskała 24 punkty (67 %) i trzy gwiazdki na cztery możliwe.

Kia Carnival (4 gwiazdki)

Najmniej punktów za ochronę pasażerów otrzymała z testowanej trójki Kia Carnival (sprzedawana na niektórych rynkach jako Kia Sedona). Za zderzenie czołowe Kia Carnival otrzymała 10 punktów (63 %), za zderzenie boczne maksymalnych 18 punktów (100 %), a za sygnalizację niezapiętych pasów dodatkowy punkt. W ocenie końcowej Carnival uzyskał więc 29 punktów i cztery gwiazdki. Podczas zderzenia czołowego przesunęły się elementy z przedziału silnikowego i przedostały się do kabiny, zagrażając nogom kierowcy, doszło także do pęknięcia niektórych spawów. Kilka elementów deski rozdzielczej zagrażało kolanom i udom kierowcy i pasażera. Pedał hamulca przesunął się podczas zderzenia o ponad 100 mm, co groziło obrażeniami stóp i kostek kierowcy. Sygnalizację niezapiętych pasów posiada wyłącznie fotel kierowcy.

Przednią poduszkę pasażera można wyłączyć i umieścić na fotelu pasażera do tyłu odwrócony fotelik dziecięcy. Euro NCAP zwróciła jednak uwagę na to, że informacja o możliwości wyłączenia airbagu nie jest dosyć czytelna. Nalepka informująca o takiej możliwości znajduje się wyłącznie na wewnętrznej stronie osłony przeciwsłonecznej i jest niewidoczna, gdy osłona jest schowana w podsufitce. Niedostatecznie oceniono także uchwyty ISOFIX na tylnych siedzeniach. Za bezpieczeństwo dzieci Carnival otrzymał 36 punktów (73 %) i trzy gwiazdki na pięć możliwych.

Za ochronę nóg pieszych przedni zderzak ani przednia krawędź maski nie otrzymały żadnego punktu. Żadnego punktu nie uzyskała też ta część maski, która najprawdopodobniej zetknęłaby się z głową dziecka. Nisko oceniono maskę również za zderzenie z głową dorosłego pieszego. W ocenie całkowitej Kia Carnival za bezpieczeństwo pieszych uzyskała 3 punkty (8 %) i jedną gwiazdkę na cztery możliwe.

Lexus IS (5 gwiazdek)

Lexus IS wypadł z testowanej trójki najlepiej, uzyskując za bezpieczeństwo pasażerów 33 punkty, co oznacza maksymalną ilość pięciu gwiazdek. Za zderzenie czołowe Lexus otrzymał 13 punktów (81 %), za zderzenie boczne 18 punktów (100 %), a za sygnalizację niezapiętych pasów dwa punkty. Przydatne w przypadku IS okazały się airbagi kolanowe, które podczas zderzenia chroniły kolana i uda pasażera. Podczas zderzenia doszło jednak, podobnie jak w wypadku Kii Carnival do przesunięcia pedału hamulca, tak więc wzrosło ryzyko obrażeń stóp kierowcy. Sygnalizacja niezapiętych pasów dostępna jest dla obu przednich foteli i spełnia wymagania Euro NCAP.

Maksymalną ilość punktów Lexus IS otrzymał za bezpieczeństwo dzieci w wieku do trzech lat w przypadku zderzenia czołowego i bocznego. Minimalne straty Lexus poniósł za bezpieczeństwo dziecka do 1,5 roku. Przednią poduszkę pasażera można wyłączyć, a na fotelu pasażer umieścić fotelik dziecięcy odwrócony przeciw kierunkowi jazdy. Informacja o stanie włączenia airbagu dostępna była tylko w języku angielskim, jednak system spełnił kryteria Euro NCAP. Uchwyty ISOFIX na tylnych siedzeniach nie były dostatecznie oznaczone. Za bezpieczeństwo dzieci Lexus otrzymał więc 39 punktów (80 %) i cztery gwiazdki.

Za ochronę pieszych Lexus otrzymał 15 punktów (42 %) i dwie gwiazdki na cztery możliwe.

Źródło: Euro NCAP