Historia firmy Peterbilt zaczęła się w na początku XX wieku. Właściciel dużego tartaku z Tacomy w stanie Washington (USA), T. A. Peterman postanowił usprawnić transport drewna i zastąpić transport konny samochodami. Zakupiona w demobilu ciężarówka marki Fageol została przystosowana do nowych zadań.

Peterman przebudowywał także auta innych marek. W 1939 roku powstała firma Peterbilt Motors Co. Rocznie budowano ok. 80-100 pojazdów serii 260/360. Od ilości ważniejsza była jakość. Przewóz kilkunastometrowych pni po błotnistych bezdrożach "leśnego zagłębia" stanu Wyoming było dla mechanizmów wielkim wyzwaniem i trudnym testem niezawodności. O ciężarówkach Peterbilt mówiono z najwyższym uznaniem, określając je zwrotem "the hard" (niezniszczalne)

Przystąpienie USA do wojny oznaczało ogromne zapotrzebowanie na drewno, a tym samym kolejne zamówienia. Po śmierci Petermana firmą zarządzała jego żona Ida. Po kilkunastu latach zmagań o przetrwanie firmy na rynku, udało się jej znaleźć wiarygodnych partnerów z poważnym kapitałem. W 1954 roku wprowadzono słynną serię 281/351. 24 czerwca 1958 roku Peterbilt stał się częścią holdingu Pacific Car and Foundry, który wcześniej zakupił konkurencyjną firmę Kenworth.

Budowa zakładu w Newark, Kalifornia kosztowała ponad 2 miliony dolarów. W sierpniu 1960 roku nową wytwórnię opuściły pierwsze ciężarówki. Pod koniec dekady Peterbilt produkował ciężarówki w w Madison w stanie Tennesseee. Wysoka jakość i znakomita renoma sprawiła, że w latach 70. kolejna wytwórnia powstała w Sainte-Thérese, Quebec (Kanada). Później produkcję przeniesiono do Denton, w Teksasie. Obecnie Peterebily jest częścią grupy kapitałowej PACCAR.

Lider Klasy 8

Peterbilt należał do grona producentów stosujących innowacyjne rozwiązania. W 1945 roku wprowadzono kabiny kierowcy wykonane z aluminiowej blachy. Pozwoliło to na zwiększenie możliwości transportowych bez zwiększania masy pojazdu. Przełomem była kabina unoszona o 90 stopni, co znacznie ułatwiło obsługę serwisową i dostęp do najważniejszych mechanizmów. Od lat 60. ciężarówki Peterbilt miały także pokrywę silnika wykonaną z blachy aluminiowej oraz z włókna szklanego. Linia montażowa w Newark należała do najnowocześniejszych w USA. W pierwszym roku jej funkcjonowania zbudowano ponad 800 samochodów.

Kilka lat później z taśmy zjeżdżało już ponad 8 tysięcy ciężarówek. Większość z nich stanowiły ciężkie ciągniki siodłowe, w USA określane jako Class 8 przystosowane do holowania naczep o masie powyżej 14 969 kg. Po rozbudowie sieci autostrad w latach 50. i 60. to właśnie one wykonują do dziś większość przewozów długodystansowych. Równie ważne jak potężny silnik jest wygodne wnętrze. Miejsce pracy amerykańskich truckerów jest jednocześnie ich domem, sypialnią i jadalnią. Wiele aut zbudowano uwzględniając indywidualne życzenia klienta.

Filmowa gwiazda na autostradzie

13 listopada 1971 roku na ekrany telewizyjne w USA i kilkudziesięciu krajach świata wszedł thriller Stevena Spielberga "The Duel" (Pojedynek na szosie). Rolę ciężarówki-mordercy pełnił Peterbilt 281 z rocznika 1955. Inne auta tej marki pojawiły się także w kultowym "Konwoju" Sama Peckinpaha w słynnym "Smokey and the Bandit" (polski tytuł "Mistrz kierownicy ucieka"), popularnych serialach "Movin’ On" i "Knight Rider" oraz dziesiątkach innych filmów, thrillerów i komedii. Potężne ciągniki siodłowe z Newark i Madison stały się sławne na całym świecie.

Z Nevady do Warszawy

Peterbilt 359 był produkowany w latach 1967-87 w kilku odmianach różniących się zarówno jednostkami napędowymi Cummins lub Caterpillar, długością ramy nośnej i szeregiem detali nadwozia i wnętrza.

Prezentowany na Auto Nostalgii egzemplarz, rocznik 1984, w najdłuższej fabrycznej wersji ramy i kabiny trafił do Pracowni Renowacji Pojazdów Zabytkowych Bogdana Strzeleckiego trzy tygodnie temu, po miesięcznej podróży ze stanu Nevada w USA.

Nowy właściciel opowiada: Zakup pojazdu wymagał długich pertraktacji z właścicielem, którego spotkaliśmy przypadkowo podczas kolejnej wizyty w Stanach. Przypadek zdecydował, że spotkaliśmy się na stacji benzynowej na jednej z dróg stanowych Indiany i Ohio podczas gdy pojazd jeszcze ciężko pracował zaopatrując kasyna Las Vegas w automaty do gier.

Bob Maes, trucker, który nadał sobie przydomek "kapitan" był związany z pojazdem od chwili wyjazdu z fabryki. Kabina Peterbilta została zabudowana zgodnie z jego projektem na indywidualne zamówienie, jest to niepowtarzalny egzemplarz.

Ciężarówka ma za sobą miliony mil przebytych po amerykańskich szosach wożąc łodzie a potem automaty, teraz przechodzi na zasłużony odpoczynek będąc wizytówką firmy.

Dane techniczne Peterbilt 359

Silnik Caterpillar, dwusuwowy, wysokoprężny o pojemności skokowej14,6 litra.

Moc maksymalna 400 KM

Skrzynia biegów o 15 przełożeniach

Zawieszenie pneumatyczne

Długość (bez naczepy) ok. 11 m

Masa własna prawie 12 000 kg

Pojemność zbiorników paliwa 2 x 100 galonów (ok. 757 litrów)

Maksymalna masa ładunku 60 000 kg

Prędkość maksymalna 150 km/h

Zużycie paliwa 35-40 l/100km

W dniach 1-3 czerwca 2012 r. po raz drugi odbędą się Targi Pojazdów Zabytkowych AUTO NOSTALGIA - w Warszawie! Jeżeli posiadasz zabytkowy pojazd, zgłoś się na Auto Nostalgię. Więcej informacji tutaj

Biznes.pl Foto: Onet
Biznes.pl