Logo
WiadomościAktualnościPeugeot na antypodach

Peugeot na antypodach

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Od pierwszego odcinka specjalnego 30. Rajdu Nowej Zelandii, ósmej eliminacji rajdowych mistrzostw świata, ekipa Peugeota odgrywała główne role.

Peugeot na antypodach
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Peugeot na antypodach

Pierwszym liderem imprezy został Francois Delecour, a jego partner z teamu Marcus Grönholm pierwszy etap zakończył na trzeciej pozycji.Największą niespodzianką pierwszego dnia rajdu było drugie miejsce 25-letniego kierowcy z Norwegii Pettera Solberga. Solberg prowadził trzeciego fabrycznego Forda Focusa WRC i zgodnie z obowiązującym regulaminem nie mógł zdobywać punktów w konkurencji producentów.Nieco słabiej początkowo spisywali się lider mistrzostw Richard Burns (ósmy po pierwszym etapie) i obrońca tytułu mistrzowskiego Tommi Mäkinen (dziewiąty), narzekający na znaczną nadsterowność swego wyposażonego w nowy dyferencjał Mitsubishi.Na trasie drugiego etapu zaczęło padać i wówczas zdecydowany atak przypuścili Brytyjczycy Colin McRae i Richard Burns. Grönholm utrzymał jednak pierwszą pozycję, którą przejął po wycofaniu się Delecoura. "Nie jest źle - mówił Fin. - Gdy spadł deszcz, byliśmy tak samo szybcy jak inni." Burns natomiast zaczął narzekać na zły wybór opon, co spowodowało, że ten etap skończył na trzecim miejscu, za Grönholmem i McRae.Także ostatniego dnia rajdu Fin nie dał się rywalom, skutecznie odparł wszystkie ataki i odniósł swe drugie zwycięstwo w mistrzostwach świata. Ten sukces daje mu teraz drugą pozycję w klasyfikacji generalnej. Grönholma od Burnsa przed Rajdem Finlandii dzielą zaledwie cztery punkty.Ostatni etap Rajdu Nowej Zelandii był bardzo pechowy dla teamu Subaru. Silnik w Imprezie Burnsa po serii drobnych defektów w końcu odmówił posłuszeństwa przed 21 odcinkiem specjalnym Ridge. W tym samym czasie wybuchł pożar w samochodzie Juhy Kankkunena, który zajmował wówczas piąte miejsce.O dużym sukcesie może mówić Ford. Jego trzej kierowcy zajęli kolejne pozycje za zwycięzcą. Drugi był Colin McRae, zwycięzca największej liczby (ośmiu) odcinków specjalnych Rajdu Nowej Zelandii. Dzięki temu wynikowi Szkot w klasyfikacji mistrzostw znacznie zbliżył się do prowadzącego Richarda Burnsa. Za McRae rajd ukończyli Carlos Sainz i Petter Solberg. Norweg prosto z antypodów wybierał się do Olsztyna, aby ustawić Focusa dla Janusza Kuliga na Rajd Kormoran. W Nowej Zelandii Ford zdobył tyle samo punktów co zwycięski Peugeot i obecnie w punktacji mistrzostw producentów ustępuje już tylko o jedno "oczko" Subaru.Rajdu nie ukończył obrońca tytułu, czterokrotny mistrz świata, Tommi Mäkinen. Na 18 odcinku specjalnym Akau po awarii hamulców jego Mitsubishi uderzyło w skarpę, porządnie rozbijając przód wozu. Po tym zdarzeniu Tommi podjął decyzję o wycofaniu się z zawodów. Dzień wcześniej wycofał się partner Mäkinena, Belg Freddy Loix, z powodu ciągłych problemów z prowadzeniem samochodu. Nieźle na szutrowych trasach Nowej Zelandii spisywały się Hyundaie Accenty WRC. Alister McRae kilkakrotnie był szybszy niż jego bardziej utytułowany brat, wygrał nawet jeden z odcinków specjalnych. Szkot jednak nie ukończył rajdu, ale trzy punkty za czwarte miejsce w klasyfikacji producentów zdobył drugi z zawodników teamu, doświadczony Kenneth Eriksson.W Pucharze Teamów FIA w Nowej Zelandii wystartowali tylko Toshiro Arai i Hamed Al Wahaibi. Po pierwszym etapie Japończyk wyprzedzał kierowcę z Omanu o blisko 30 sekund. Drugiego dnia imprezy Arai musiał wycofać się po wypadku i urwaniu koła, a 10 punktów za zwycięstwo przypadło prowadzącemu N-grupowego Subaru Imprezę Al Wahaibiemu.Rajd Nowej Zelandii: 1. Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (Peugeot 206 WRC) 3.45.13,4; 2. Colin McRae/Nicky Grist (Ford Focus WRC) - 14,5; 3. Carlos Sainz/Luis Moya (Ford Focus WRC) - 1.18,4; 4. Petter Solberg/Philip Mills (Ford Focus WRC) - 3.00,7; 5. Kenneth Eriksson/Staffan Parmander (Hyundai Accent WRC) - 3.12,7; 6. Possum Bourne/Craig Vincent (Subaru Impreza WRC 98) - 6.54,6; 7. Manfred Stohl/Peter Muller (Mitsubishi Lancer Evo VI) - 11.52,0 (1. w grupie N); 8. Cody Crocker/Gary Foletta (Subaru Impreza) - 12.01,2; 9. Geof Argyle/Paul Fallon (Mitsubisho Lancer Evo VI) - 12.47,4; 10. Gustavo Trelles/Jorge del Buono (Mitsubishi Lancer Evo VI) - 13.38,3.Klasyfikacja rajdowych mistrzostw świata po ośmiu rajdach. Kierowcy: 1. Richard Burns 38, 2. Marcus Grönholm 34, 3. Colin McRae 30, 4. Carlos Sainz 27, 5. Tommi Mäkinen 23, 6. Juha Kankkunen 18, 7. Petter Solberg 6, 8. Didier Auriol, Toshiro Arai i Freddy Loix po 4.Producenci: 1. Subaru 58, 2. Ford 57, 3. Peugeot 41, 4. Mitsubishi 29, 5. Skoda 8, 6. Seat 7, 7. Hyundai 4.Andrzej Jakubaszek

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: