Auto miało być pokazane już podczas zeszłorocznego salonu motoryzacyjnego w Paryżu. Dlaczego firma wycofała się z tego pomysłu? Być może samochód nie był jeszcze gotowy, by go pokazywać. A może koncern nie chciał robić tak ważnej prezentacji na obcym terenie, podczas salonu paryskiego. Tak czy inaczej Touran zostanie pokazany oficjalnie dopiero w marcu w Genewie. Trudne zadanieNowy Golf będzie zaprezentowany najprawdopodobniej podczas tegorocznego salonu we Frankfurcie. Przed samochodem stoi bardzo trudne zadanie. Sukces poprzednich wersji i coraz ostrzejsza konkurencja na rynku spowodowały, że VW, chcąc utrzymać pozycję lidera, musi przedstawić absolutne novum wyznaczające nowe standardy. Już nie wystarczy wyprodukować auto, które będzie miało podobne wyposażenie i możliwości aranżacji wnętrza jak rywale. Tym razem Volkswagen powinien zrobić coś więcej. Nie wystarczy dodać kilku centymetrów w paru miejscach. Oczywiście na rodzimym rynku (największym w Europie) sprawa wydaje się przesądzona - Niemcy przy wyborze auta w pierwszej kolejności wezmą pod uwagę własne produkty, a dopiero później zaczną się rozglądać wśród obcych marek. Ale co z resztą Europy?Zwyczajny, niezwyczajny...Z drugiej strony konstruktorzy nie powinni zapomnieć o "stałych klientach". Oni nie chcą diametralnych zmian. Przyzwyczaili się do Golfa jako wygodnego auta kompaktowego, przed którym nie stawia się zadań w rodzaju przeprowadzek czy długich wakacyjnych wojaży z rodziną. Tak więc piąta generacja Golfa musi się bardzo zmienić, a jednocześnie przypominać dotychczasowe auto. Przy okazji zmieni się cała rodzina (m.in. Bora i Variant). "Na pierwszy ogień" po vanie i hatchbacku pójdzie kombi, które całkowicie zmieni swoje dotychczasowe oblicze. Nowy Variant ma być połączeniem vana i kombi (nazwa robocza Variant Plus) na wzór peugeotowskiego 307 SW. Druga w kolejności Bora będzie teraz wyżej upozycjonowana. A oto kalendarz nowości w skrócie: l minivan Touran - marzec 2003, Golf hatchback - jesień 2003, Golf sedan - początek 2005,Golf kombi-van - początek 2005, Golf kabriolet - połowa 2005.Według nieoficjalnych informacji kombi-van i następca Bory będą miały powiększony rozstaw osi w stosunku do wersji hatchback. Podczas gdy Touran będzie oferował trzy rzędy siedzeń, Variant Plus pozostanie pojazdem pięcioosobowym. Tylny rząd niezależnych siedzeń będzie można bezproblemowo przestawiać lub wyjmować. Oczywiście nadal podstawowa wersja auta pozostanie hatchbackiem. W stosunku do obecnej wersji auto "urośnie" - o 6 cm na długość, o 10 zwiększy się rozstaw rozstaw osi, a szerokość o 1 cm. Wysokość ma zostać bez zmian, powiększy się za to bagażnik (o 15 l). Powiększony rozstaw osi wyjdzie na dobre przede wszystkim pasażerom z tyłu. Nowością są tylne boczne poduszki powietrzne, które podobnie jak kurtyny będą dostępne za dopłatą. Zupełnie gratis dostaniemy natomiast wzmocnioną konstrukcję nadwozia. Po pierwsze bezpieczeństwoW przygotowaniu są aktywne zagłówki dla wszystkich pasażerów, dodatkowy airbag w okolicach kolan oraz specjalna konstrukcja drzwi, zapewniająca lepsze zabezpieczenie w przypadku bocznych uderzeń. Z przodu auta zostaną zamontowane czujniki rozpoznające prędkość uderzenia, co pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie dwustopniowych poduszek powietrznych. Jednocześnie w przypadku nie-wielkich miejskich kolizji oprogramowanie City-Crash ma zapobiec niepotrzebnemu odpaleniu airbagów. Pod względem zawieszenia Golf musi przynajmniej dotrzymać kroku konkurencji - z tyłu znajdzie zastosowanie niezależny układ z czterema wahaczami poprzecznymi. Aby poprawić prowadzenie i komfort jazdy, inżynierowie z Wolfsburga myślą o wprowadzeniu standardowo większych kół (nawet 17-calowych). Do tego dojdą oczywiście efektywniejsze hamulce zasadnicze, jak również elektryczny hamulec postojowy, który będzie zwalniał się automatycznie w momencie ruszania pod górę. Seryjnie auto będzie wyposażane w elektromechaniczne wspomaganie kierownicy. Do dalszych nowości w wyposażeniu należą: ogrzewana przednia szyba z czujnikiem deszczu, dwustrefowa klimatyzacja, czujnik ciśnienia powietrza w ogumieniu, biksenonowe reflektory. W napędzie nowego Golfa najistotniejsze mają być silniki z bezpośrednim wtryskiem (zarówno benzynowe FSI, jak i wysokoprężne TDI). Podstawowym silnikiem pozostanie jednostka 1.4 o mocy 75 KM (w wersji FSI 86 KM). Nowy Golf będzie tańszy od poprzednika o około 430 euro pomimo znacznych nakładów poniesionych na opracowanie całkowicie nowej konstrukcji.
Pierwszeństwo ma van
Historia lubi się powtarzać - na długo przed debiutem nowego Polo Volkswagen zdecydował się na wprowadzenie do sprzedaży skoligaconej z nim konstrukcyjnie Skody Fabii - samochodu, który był "poligonem doświadczalnym" firmy i miał uchronić niemiecki koncern przed ewentualnymi wpadkami. Przy okazji nowego Golfa sprawdzianem rozwiązań technicznych będzie kompaktowy van Touran.