Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego opublikowała najnowszą strukturę średnich cen detalicznych paliw na naszym rynku. Od 2019 roku do ceny benzyny i oleju napędowego doliczana jest opłata emisyjna w wysokości 8 gr od ceny netto litra paliwa.

Gdy zsumujemy wszystkie podatki - oprócz opłaty emisyjnej są to opłata paliwowa, VAT i akcyza - to w przypadku podstawowej, najpopularniejszej benzyny 95-oktanowej stanowią one już 55 proc. ceny. Jeśli za litr tego paliwa płacimy na stacji 4,77 zł (taka była średnia cena w styczniu tego roku), to koszt wyprodukowania go w rafinerii wynosi jedynie 1,75 zł, a resztę stanowią podatki - 2,65 zł. Do ceny detalicznej należy jeszcze doliczyć marżę, którą ustalono na poziomie 0,37 zł.

Struktura ceny detalicznej benzyny PB 95 średnio w styczniu 2019 roku Foto: POPiHN
Struktura ceny detalicznej benzyny PB 95 średnio w styczniu 2019 roku

Mniej do państwowego budżetu trafia z tankowania oleju napędowego i autogazu LPG. W pierwszym przypadku wysokość podatków w cenie detalicznej wyniosła w styczniu br. 49%, a w drugim – 39%.

Struktura ceny detalicznej oleju napędowego średnio w styczniu 2019 roku Foto: POPiHN
Struktura ceny detalicznej oleju napędowego średnio w styczniu 2019 roku
Struktura ceny detalicznej autogazu średnio w styczniu 2019 roku Foto: POPiHN
Struktura ceny detalicznej autogazu średnio w styczniu 2019 roku