Proton GEN-2 produkowany jest od roku 2004. Malajska spółka opracowała auto we współpracy ze swoją spółką-córką Lotus. Samochód o atrakcyjnej stylistyce i rozmiarach zewnętrznych 4310 x 1725 x 1435 mm zbudowano na zmodyfikowanej platformie firmy Mitsubishi z rozstawem osi o długości 2600 mm.
Pod przednią maską pracuje silnik CamPro 1,6 l również pochodzący ze współpracy firm Proton i Lotus. Jednostka osiąga moc maksymalną 82 kW (111 KM) przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 148 Nm przy 4000 obr./min. Przełączanie pomiędzy benzyną i LPG przebiega automatycznie. Do włączenia silnika wykorzystywana jest benzyna, która spalana jest przez pierwszych 20 sekund. W chwili, kiedy oszczędniejsza staje się eksploatacja na LPG, dochodzi do przełączenia źródła paliwa. Zmiana jest prawie niezauważalna, a różnicy w osiągach nie ma, obniża się natomiast poziom hałasu silnika.
Wyposażenie standardowe modelu GEN-2 ecoLogic obejmuje m. in. cztery poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby, radio z odtwarzaczem CD, klimatyzację i 16-calowe koła ze stopów lekkich. Cena hatchbacku wynosi na rynku brytyjskim 10 995 funtów (ok. 46 700 zł), sedan jest tańszy o 200 funtów (ok. 850 zł). Cena wersji z konwencjonalnym silnikiem o tej samej mocy jest taka sama.
Wielka Brytania i Cypr to jedyne dwa kraje europejskie, w których samochody marki Proton są sprzedawane. Oprócz hatchbacku i sedanu klasy niższej średniej GEN-2 w ofercie malajskiej firmy znajdziemy małe hatchbacki Saavy (długość 3,7 m) i Satria Neo (dł. 3,9 m), które przedstawiono całkiem niedawno. Na rynkach pozaeuropejskich firma sprzedaje również starsze modele, które bazują na samochodach marki Mitsubishi z lat 90.