Piękne krajobrazy, wspaniałe odcinki specjalne, ogromny entuzjazm publiczności i dobre wyniki samochodów Citroën w poprzednich latach sprawiają, że runda rozgrywana w Ameryce Południowej ma dla tego zespołu znaczenie szczególne.

Sébastien Loeb i Daniel Elena, zwycięzcy czterech pierwszych rajdów bieżącego sezonu, będą próbowali kontynuować swą rewelacyjną passę wygranych. Ich koledzy Dani Sordo i Marc Martí, wspierani przez hiszpańskojęzyczną publiczność, wykorzystają każdą sposobność, by znowu zająć wysokie miejsce.

Rajd Argentyny, legendarna runda Rajdowych Mistrzostw Świata, był zawsze pomyślny dla Citroëna. Zespół z Satory pozostaje na tych trasach niepokonany od 2004 r. – od zwycięstwa, jakie odnieśli wówczas Carlos Sainz i Marc Martí. W późniejszych latach regularnie wygrywali Sébastien Loeb i Daniel Elena – do tej pory już cztery raz z rzędu.

Trwająca od początku sezonu nieprzerwana passa czterech zwycięstw wydaje się zaskoczeniem nawet dla samych autorów tego wyczynu.

- Rzeczywiście, jeszcze nigdy nie zaczęliśmy sezonu tak dobrze, jak w tym roku. Siłą rzeczy, w Argentynie nie wypada nam stawiać sobie innego celu niż kolejna wygrana – komentuje Sébastien Loeb. Mam z tego rajdu wiele dobrych wspomnień i to nie tylko dlatego, że zwyciężyliśmy w czterech ostatnich edycjach. Bardzo lubię jego odcinki specjalne i atmosferę panującą tam dzięki publiczności. Zresztą także w Portugalii, dwa tygodnie temu, spotkaliśmy się z prawdziwie entuzjastycznym przyjęciem. Bardzo miło jest walczyć w miejscach, gdzie fani przeżywają naszą rywalizację z fascynacją i pasją. Samo nasze pojawienie się w Argentynie jest wydarzeniem. Kibice są wszędzie: w parku serwisowym, na trasach dojazdowych, na oesach… Można niemal odłożyć itinerer, bo szpaler ludzi pokazuje, którędy jechać.

W ubiegłym roku Loeb i Elena wygrali w warunkach nietypowych jak na Argentynę: w ulewnym deszczu.

- Nie było to łatwe zwycięstwo. Na niektórych oesach twarde opony szutrowe zupełnie nie nadawały się na warunki, na jakie trafiliśmy. Kilka razy byłem na granicy tak poważnego wypadnięcia z drogi, że gdybym się nie wyratował, na pewno byłby to koniec naszej jazdy. W tym roku mamy opony Pirelli Scorpion w wersji z miękką mieszanką, z czego się cieszę. Te opony na pewno okażą się wszechstronniejsze – chyba, że będą upały, bo wtedy mogą zużywać się za szybko. Przy okazji muszę podkreślić fantastyczną pracę wykonaną przez Pirelli. Firma ta miała przed bieżącym sezonem trudne zadanie do wykonania i wywiązała się z niego znakomicie: wszystkie ich opony łączą wysokie osiągi z wytrzymałością. Na przykład, z początku poważnie obawialiśmy się o skutki zakazu stosowania pianki zaklejającej przebicia, a dziś już chyba nikt o nim nie mówi - komentuje Mistrz Świata.

Citroën C4 WRC w specyfikacji na rok 2009 zadebiutował w Rajdzie Portugalii i już w pierwszym swoim występie odniósł zwycięstwo. Sébastien Loeb uważa to za dobrą zapowiedź na pozostałą część sezonu:

- Rajd Portugalii był typowym przykładem szutrowych rund WRC. Oczywiście, każdy rajd jest trochę inny, ale jestem pewien, że samochód skuteczny w Algarve okaże się również konkurencyjny w Argentynie, na Sardynii, w Grecji, w Polsce… Argentyńskie odcinki specjalne cechuje dość piaszczysta nawierzchnia, powodująca, że droga jest bardzo śliska. Jeśli chodzi o sprawy ściśle techniczne, przekonałem się, że C4 WRC w homologacji 2009 przynosi korzyści pod względem zachowania się zawieszenia w pewnych sytuacjach, a co do silnika, po modyfikacjach łatwiej jest wykorzystać jego możliwości - twierdzi.

Dani Sordo i Marc Martí, którzy w zeszłym roku zajęli miejsce na podium, będą się starali o co najmniej równie dobry wynik.

- Podobnie, jak w Portugalii, jest to runda, w której czujemy się prawie jak w domu – wyjaśnia hiszpański kierowca. Zeszłoroczna edycja była bardzo trudna; tym razem wolałbym ładną pogodę. Wiem, że w tej chwili w Villa Carlos Paz jest pięknie i mam nadzieję, że utrzyma się to do następnego weekendu. Tak, jak w poprzednich rajdach, będziemy walczyli o jak najwięcej punktów dla Citroëna w Klasyfikacji Konstruktorów Rajdowych Mistrzostw Świata.

Trzy pytania do Daniego Sordo

- Jak oceniasz swoje osiągnięcia w rajdach Cypru i Portugalii czyli na pierwszych w tym sezonie trasach szutrowych?

- Po Rajdzie Cypru nie byłem z siebie szczególnie zadowolony. Nie przekonały mnie te trasy: miejscami za wolne i za mało przyczepne. Ciągle byłem dość spięty. Z kolei w Portugalii czułem się za kierownicą Citroëna C4 WRC znakomicie; jechało mi się łatwo. Również trasy tego rajdu, jego szybsze odcinki specjalne, bardziej mi odpowiadały. Samochód w nowej homologacji zapewnia większą skuteczność w walce – poprawę czuje się w pracy tylnego zawieszenia i silnika.

- Teraz czeka Cię kolejna runda w Argentynie, gdzie masz wielu kibiców. Co uważasz za swój cel w tym rajdzie?

- Rajd Argentyny jest wspaniały! Ma naprawdę interesującą trasę – ciekawą dla kierowców i fascynującą dla publiczności, a przy tym piękną krajobrazowo. Oesy są bardzo zróżnicowane – mają partie szerokie i szybkie, a inne znacznie węższe. Jestem przekonany, że to jeden z najpiękniejszych rajdów w sezonie, a jego atmosfera i wszechobecny entuzjazm są nieporównywalne do tego, co widzi się w innych krajach. Chciałbym znowu zająć miejsce na podium. Postaram się poważnie walczyć o miejsce z Mikko Hirvonenem.

- W czterech dotychczasowych rundach zdobyłeś 23 pkt. Twoje wyniki są regularne. Jaki cel stawiasz sobie w perspektywie całego sezonu?

- Moim zadaniem jest zdobywanie punktów dla zespołu. Citroën ma w tej chwili 24 pkt przewagi w Klasyfikacji Konstruktorów. Na razie jest dobrze, ale większa część sezonu jeszcze przed nami. Musimy konsekwentnie powiększać tę przewagę. Jeśli chodzi o Klasyfikację Kierowców, Sébastien ma już dużą przewagę jako lider, a ja jestem niedaleko za Mikko Hirvonenem. On jeździ bardzo regularnie, ale chcę spróbować zbliżyć się do niego.”

Statystyki

Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 117. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 51. Tytuły Mistrza Świata WRC: 5 (od 2004 do 2008).

Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 63. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 129. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Argentyny:

Sébastien Loeb i Daniel Elena wezmą w nim udział po raz siódmy.Poprzednie wyniki: Sébastien Loeb i Daniel Elena: 2003 (Xsara / nie ukończ.); 2004 (Xsara / 2 miejsce); 2005 (Xsara / 1); 2006 (Xsara / 1); 2007 (C4 / 1); 2008 (C4 / 1).

Dani Sordo: będzie to jego piąty występ w Rajdzie Argentyny.Dotychczasowe wyniki: 2004 (Mitsubishi / nie ukończ.); 2006 (Xsara / 5 m.); 2007 (C4 / 6); 2008 (C4 / 3).

Marc Martí wystąpi w Argentynie po raz ósmy.Poprzednie wyniki: 1997 (Seat / 9 m.); 1998 (Seat / 10); 2003 (Xsara / 2); 2004 (Xsara / 1); 2006 (Xsara / 5); 2007 (C4 / 6); 2008 (C4 / 3).

Fot. RallyWorld©Willy Weyens oraz Citroën