Druga załoga zespołu BP Ford Abu Dhabi World Rally Team Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, która prowadziła przez długi czas ukończyła rajd na czwartym miejscu po dramatycznej walce do ostatniego odcinka.

W niedzielne popołudnie Sebastien Loeb wjechał na metę rajdu jako zwycięzca, Mikko Hirvonen był drugi, a Latvala piąty. Kilka godzin później zespół sędziów sportowych podjął decyzję o ukaraniu załóg Citroena doliczeniem minuty za odstępstwo techniczne, w wyniku czego Hirvonen awansował na pierwsze miejsce w klasyfikacji rajdu, a Latvala na czwarte.

Dziesiąta runda WRC Rajd Australii, organizowany do roku 2006 na zachodzie kraju, powrócił do kalendarza po trzyletniej przerwie na wschodnim wybrzeżu kontynentu. Baza rajdu znajdowała się w kurorcie Kingscliff w Nowej Południowej Walii.

- To był bardzo trudny weekend. Stoczyliśmy fantastyczną walkę - powiedział Mikko Hirvonen. Jechałem pełnym gazem od startu do mety. Kluczowym czynnikiem była moja pozycja w kolejności startu na ostatnim etapie. Nie mogłem jechać szybciej. Gdyby Loeb był w tej sytuacji, wynik walki na OS-ach mógłby być inny. Tam, gdzie było mokro, jechałem jego tempem, ale na suchych partiach traciłem cenne sekundy.

- Początek rajdu był dla mnie fantastyczny, ale sobotnie popołudnie i niedziela nie były już tak udane - przyznał Jari - Matti LatvalaLatvala.Dwa błędy spowodowały uszkodzenie opony i oznaczały duże straty. Kto wie, co by się stało, gdyby nie moje błędy. Z jednej strony jestem rozczarowany wynikiem, ale i zadowolony, bo moje tempo było na tyle dobre, że prowadziłem przez połowę rajdu. Jazda na czele stawki okazała się trudniejsza, niż sądziłem. Chyba było więcej luźnego szutru, niż myślałem po zapoznaniu z trasą.

Trzecia załoga zespołu w kolejnym Fordzie Focus RS WRC Khalid Al Qassimi z Abu Dhabi i Michael Orr została sklasyfikowana na 19 miejscu. Zawodnicy nie ukończyli pierwszego etapu po uderzeniu w pień drzewa i uszkodzeniu układu kierowniczego, ale powrócili do rywalizacji w systemie SupeRally, kończąc dwa kolejne etapy.

Dyrektor zespołu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson był na mecie zadowolony z wyniku, przekonany, że Hirvonen ukończył rajd na drugim miejscu, utrzymując prowadzenie w klasyfikacji WRC, a Latvala – na piątym."Trzy załogi rozpoczęły trzeci dzień w jednej dziesiątej sekundy, co gwarantowało emocje aż do mety.Mikko jechał pod sporą presją.Przez dwa z trzech etapów musiał jechać jako pierwszy, wskutek czego stracił sporo czasu," powiedział.

- To był jeden z najbardziej ekscytujących rajdów od dłuższego czasu - powiedział Gerard Quinn, Dyrektor działu sportu motorowego Ford of Europe. Od początku rajdu pięciu kierowców walczyło o zwycięstwo, a jeszcze ostatniego dnia trzech wystartowało z równymi szansami na wygraną. W klasyfikacji kierowców będziemy zapewne świadkami walki o tytuł do końca mistrzostw.

Hirvonen ma przed Rajdem Hiszpanii pięć punktów przewagi nad Loebem, a w klasyfikacji zespołów Ford traci do lidera 13 punktów.

- Szkoda, że po trzech dniach porywającej walki klasyfikacja została ustalona w sali posiedzeń komisji sędziowskiej - powiedział Hirvonen. Ja w podobny sposób straciłem punkty dwa lata temu w Portugalii, więc domyślam się, jak czują się teraz nasi rywale, zwłaszcza Sébastien. Ta decyzja ma duży wpływ na klasyfikację mistrzostw. Jedziemy do Hiszpanii z pięciopunktową przewagą nad rywalami.

Wiadomości z innych zespołów Forda

Matthew Wilson i Scott Martin z zespołu Stobart VK M-Sport ukończyli rajd na szóstym miejscu.

Kolejną pozycję zajęli ich koledzy z zespołu Henning Solberg i Cato Menkerud, którzy podróżowali z przygodami. Wskutek problemów z hamulcami, spadli w niedzielę po południu na ósme miejsce za załogę zespołu Munchi's Ford Federico Villagra i Jorge Perez Companc, ale na ostatnim odcinku ponownie wyprzedzili Argentyńczyków.

Serial WRC powraca do Europy. Przedostatnia runda w tegorocznym kalendarzu to drugi w tym sezonie rajd asfaltowy.Rally de España czyli Rajd Hiszpanii odbędzie się w dniach 1 – 4 października.