Logo
WiadomościAktualnościRajd Irlandii 2009: Sébastien Loeb i Daniel Elena po raz drugi (3. etap)

Rajd Irlandii 2009: Sébastien Loeb i Daniel Elena po raz drugi (3. etap)

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun

Sébastien Loeb i Daniel Elena wygrali Rajd Irlandii, pierwszą rundę Mistrzostw Świata 2009. Drugie miejsce zajęła także załoga w Citroënie C4 WRC, Daniel Sordo i Marc Marti, a trzecie - Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen w Fordzie. Nasza relacja z 3. etapu.

Rajd Irlandii 2009: Sébastien Loeb i Daniel Elena po raz drugi (3. etap)
Auto Świat
Rajd Irlandii 2009: Sébastien Loeb i Daniel Elena po raz drugi (3. etap)

Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) mają zdecydowaną przewagę nad konkurentami. Co prawda już raz w historii zdarzyło się, że brak koncentracji spowodował w analogicznej sytuacji wypadnięcie mistrzów. Ale był to "wypadek przy pracy".

"Seb" będzie zapewne jechał bez ryzyka, ale dość szybko.

Loeb i Elena mają szansę odnieść drugie zwycięstwo w Rajdzie Irlandii i nosić wizytówkę niepokonanych - zawody są po raz drugi rundą Mistrzostw Świata (poprzednio w 2007 roku).

także Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC) spokojnie obronią dziś swoją pozycję, bowiem Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC) nie będą szczególnie naciskać...

Ciekawie zapowiada się jedynie pojedynek o czwarte miejsce. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC) maja nieznaczna przewagę - Chris Atkinson i Stéphane Prévot (Citroën C4 WRC) zaprezentowali się wczoraj doskonale, odrabiając bardzo wiele sekund.

Szansę na awans do pierwszej "dziesiątki" maja niewątpliwe Urmo Aava i Kuldar Sikk (Ford Focus RS WRC).

W JWRC wszystko wydaje się jasne, choć wczorajsza przygoda Hansa Weijsa Jr. i Bjorna de Gandta (Citroën C2 S1600) na ostatniej próbie wskazuje, że nie można przesądzać.

W każdym razie Aaron Burkart i Michael Kölbach (Suzuki S1600) prowadzą wyraźnie.

Etap trzeci liczy 249,38 kilometrów, w tym pięć rożnych odcinków specjalnych o długości 96,14 km. Są to: OS 15: Geevagh (11,48 km); OS 16: Arigna (27,90 km); OS 17: Lough Gill (13,51 km), OS 18: Donegal Bay (14,52 km); OS 19: Donegal Town (1,50 km).

Uroczystość ogłoszenia wyników odbędzie się rampie mety. Później najlepsze załogi uczestniczyć będą w konferencji prasowej.

Zapraszamy na naszą relację!

Zaczynamy...

Trzeciego dnia, podobnie jak w dwóch pierwszych, trwała loteria z doborem opon.

Z wielkiej trójki tym razem najszybsi byli Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Finowie założyli opony asfaltowe.

Zarówno jednak Sébastien Loeb i Daniel Elena jak i Daniel Sordo i Marc Marti (obie załogi na "zimówkach") stracili do Finów nieznacznie.

Chris Atkinson i Stéphane Prévot (zimowe) zaatakowali od początku i już na pierwszej próbie zniwelowali dystans do Henninga Solberga i Cato Menkeruda (zimowe), wyprzedzając konkurentów. Nadal różnica jest sekundowa i o czwarta pozycje rywalizacja będzie trwała zapewne do ostatniego odcinka rajdu.

13,4 sekundy do Sébastiena Ogiera i Julien Ingrassii nadrobili Matthew Wilson i Scott Martin.

Warto jednak przypomnieć, że obie załogi punktuja jedynie w klasyfikacji Mistrzostw Świata Kierowców, nie są bowiem zgłoszone do konkurencji Producentów.

Urmo Aava i Kuldar Sikk (Ford Focus RS WRC) coraz bliżej Aarona McHale i Killiana Duffy'ego (Ford Focus RS WRC) i pierwszej "dziesiątki"...

Z rywalizacji wycofali się zajmujący dwunasta lokatę Gareth McHale i Brian Murphy (Ford Focus RS WRC), którzy tak dzielmnie spisywali sie podczas pierwszego etapu.

Na trasę, korzystając z systemu Superally powrócili Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (Citroën C4 WRC).

W JWRC odcinek wygrali Martin Prokop i Jan Tomanek (Citroën C2 S1600).

Liderami z dużą przewagą pozostali Aaron Burkart i Michael Kölbach (Suzuki S1600), koledzy oglądających przebieg rywalizacji za taśm Michała Kościuszko i Macieja Szczepaniaka z zespołu Suzuki (Polacy startu w Irlandii nie mieli od początku w planie).

Wyniki próby: Mikko Hirvonen, Sébastien Loeb (strata 1,0 sek.), Dani Sordo 1,4 sek.), Jari - Matti Latvala (13,7 sek.), Chris Atkinson (16,7 sek.), Urmo Aava (19,6 sek.), Matthew Wilson (2-,7 sek.), Henning Solberg (22,9 sek.), Sébastien Ogier (34,1 sek.), Conrad Rautenbach (26,0 sek.).

Klasyfikacja po piętnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC); 2. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - strata 1.09,5 min.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 2.29,9 min.); 4. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (Citroën C4 WRC - 6.17,8 min.); 5. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 6.19,3 min.); 6. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC - 9.46,5 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Focus RS WRC - 10.11,0 min.); 8. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 12.27,4 min.); 9. Eamonn Boland i Damien Morrissey (Subaru Impreza WRC - 14.17,2 min.); 10. Aaron McHale i Killian Duffy (Ford Focus RS WRC - 14.17,2 min.); 11. Urmo Aava i Kuldar Sikk (Ford Focus RS WRC - 14.35,5 min.).

Sébastien Loeb nie zwalnia tempa.

Drugi na mecie Mikko Hirvonen stracił jedna dziesiątą sekundy.

Dani Sordo bardzo spokojnie, ale w ścisłej czołówce.

Chris Atkinson tym razem urwał Henningowi Solbergowi ponad dwie sekundy.

W klasyfikacji nie zaszły żadne zmiany.

Urmon Aava ma już niespełna dziesięc sekund do "dziesiątki". I to pomimo, że Aaron McHale mocno przyspieszył.

W JWRC, podobnie jak na pierwszej próbie etapu, najszybsi byli Martin Prokop i Jan Tomanek.

Aaron Burkart i Michael Kölbach spokojnie kontrolują sytuację - mają ponad minutę przewagi.

Wyniki OS-u:Sébastien Loeb, Mikko Hirvonen (0,1 sek.), Dani Sordo (8,3 sek.), Chris Atkinson (10,7 sek.), Jari - Matti Latvala (11,0 sek.), Henning Solberg (13,1 sek.), Urmo Aava (19,0 sek.), Sébastien Ogier (19,9 sek.), Matthew Wilson (22,5 sek.), Aaron McHale (25,5 sek.).

Klasyfikacja po szesnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (1.17,8 min.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (2.30,0 min.); 4. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (6.28,5 min.); 5. Henning Solberg i Cato Menkerud (6.32,4 min.); 6. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (10.06,4 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (10.33,5 min.); 8. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (12.56,9 min.); 9. Eamonn Boland i Damien Morrissey (13.59,0 min.); 10. Aaron McHale i Killian Duffy (14.44,7 min.); 11. Urmo Aava i Kuldar Sikk (14.54,5 min.).

Tym razem Mikko Hirvonen o 3,9 sekundy przed Mistrzem Świata.

Dani Sordo nadal spokojnie i zachowawczo, ale szybko.

Chris Atkinson i Henning Solberg blisko siebie, ale i tym razem lepszy Australijczyk.

Urmo Aava "przeskoczył" Aarona McHale, choć ten po raz drugi z rzędu zmieścił się w "dziesiątce".

Pozostali jada spokojnie, wszyscy myślą już o mecie.

W JWRC tym razem najszybsi Kevin Abbring i Erwin Mombaerts (Renault Clio R3).

Aaron Burkart i Michael Kölbach spokojnie, swoim tempem... Drudzy - Martin Prokop i Jan Tomanek tracą do nich 1.04,1 minuty.

Wyniki próby: Mikko Hirvonen, Sébastien Loeb (3,9 sek.), Dani Sordo (9,1 sek.), Chris Atkinson (16,9 sek.), Henning Solberg (17,9 sek.), Jari - Matti Latvala (18,4 sek.), Sébastien Ogier (25,0 sek.), Urmo Aava (26,7 sek.), Matthew Wilson (28,2 sek.), Aaron McHale (39,4 sek.).

Klasyfikacja po siedemnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (1.23,0 min.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (2.26,1 min.); 4. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (6.41,5 min.); 5. Henning Solberg i Cato Menkerud (6.46,9 min.); 6. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (10.27,5 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (10.57,8 min.); 8. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (13.40,1 min.); 9. Eamonn Boland i Damien Morrissey (14.39,5 min.); 10.Urmo Aava i Kuldar Sikk (15.17,3 min.); 11. Aaron McHale i Killian Duffy (15.20,2 min.).

Załogi zjeżdżaja obecnie na strefe serwisową.

Przedostatni, a praktycznie ostatni (do zakończenia pozostała bowiem jeszcze tylko pokazowa próba o długości 1,5 kilometra) OS mógł jeszcze coś zmienić w czołówce.

Była to - jak się okazało - bardzo trudna próba z powodu panujących warunków atmosferycznych: bardzo śliskiej jezdni.

Nadzieje fanów Forda rozwiały się jednak w momencie, kiedy to Sébastien Loeb w dobrym stylu osiągnął metę...

Dani Sordo stracił do kolegi z zespołu 4 sekundy, mówiąc na mecie próby, że była dla niego najtrudniejszą w zawodach.

Jadący jako trzeci w kolejności Mikko Hirvonen uzyskał 14,4 sekundy czas od lidera. Ale nic to nie zmieniło...

Gdy do mety w dobrym czasie dojechał Henning Solberg, wszyscy z ciekawością oczekiwali na wynik Chrisa Atkinsona.

I niespodzianka - Australijczyk dojechał (po wypadnięciu z drogi) ze stratą ponad minuty i dwudziestu sekund do Norwega, tracąc rzecz jasna czwarte miejsce w rajdzie...

Na pozostałych pozycjach nie zaszły zmiany.

W JWRCMartin Prokop i Jan Tomanek odrobili 14,2 sekundy.

Aaron Burkart i Michael Kölbach maja przewagę 49,9 sekundy.

Wyniki: Mikko Hirvonen, Henning Solberg (3,5 sek.), Jari - Matti Latvala (7,1 sek.), Sébastien Loeb (14,4 sek.), Dani Sordo (18,4 sek.), Sébastien Ogier (31,8 sek.), Urmo Aava (32,8 sek.), Matthew Wilson (34,7 sek.), Khalid Al Qassimi (40,2 sek.), Tim McNulty i Eugene O'Donnell (Subaru S12B - 43,0 sek.).

Klasyfikacja po osiemnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (1.27,0 min.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (2.11,7 min.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (6.35,5 min.); 5. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (7.51,6 min.); 6. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (1.44,9 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (11.18,1 min.); 8. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (14.05,9 min.); 9. Eamonn Boland i Damien Morrissey (15.21,4 min.); 10.Urmo Aava i Kuldar Sikk (15.35,8 min.); 11. Aaron McHale i Killian Duffy (16.07,5 min.).

Sébastien Loeb i Daniel Elena na mecie. Po raz drugi wygrali Rajd Irlandii, obejmując tym samym prowadzenie w klasyfikacji Mistrzostw Świata.

Daniel Sordo i Marc Marti zajmują drugą pozycję. pełny sukces Citroëna!

Mikko Hirvonen po raz kolejny pokonali najgroźniejszych konkurentów, ale to wystarczyło jedynie do zajęcia trzeciej pozycji w zawodach.

Tuz za podium uplasowali się Henning Solberg i Cato Menkerud, którzy w końcówce przyspieszyli.

Dobrze spisali się Chris Atkinson i Stéphane Prévot oraz Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w swoich debiutach w Citroënach C4 WRC.

Punkty do klasyfikacji Kierowców zdobyli też Matthew Wilson i Scott Martin oraz Khalid Al Qassimi i Michael Orr.

Z sześciu załóg w Citroënach nie punktowali indywidualnie jedynie Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (zdobyli jeden punkt dla zespołu).

Urmo Aava i Kuldar Sikk (Ford Focus RS WRC) byli bliscy awansu na dziewiąte miejsce. O 12 sekund lepsi od nich okazali się jednak Eamonn Boland i Damien Morrissey.

W JWRC ostatni odcinek wygrali Kevin Abbring i Erwin Mombaerts (Renault Clio R3).

W rajdzie triumfowali Aaron Burkart i Michael Kölbach w swoim debiucie w zespole Suzuki.

Drugie miejsce zajęli Martin Prokop i Jan Tomanek, a trzecie - Simone Bertolotti i Luca Celestini.

Dwa Suzuki i Citroën na podium!

MiejsceKierowca (Kraj)Punkty1.Aaron Burkart (Niemcy)102.Martin Prokop (Czechy)83.Simone Bertolotti (Włochy)64.Yoann Bonato (Francja)55.Kevin Abbring (Holandia)46.Luca Griotti (Włochy)3...................................................................................................................................................

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun
Powiązane tematy: