Decyzja sędziów mogła wypaczyć wyniki. Jednak Zespół Sędziów Sportowych nie jest tu do końca winien - zadecydowała o tym pogoda oraz działacze Międzynarodowej Federacji Samochodowej.

Ulewne deszcze w Turcji nie są niespodzianką. Już kilkakrotnie były problemy z rozgrywaniem rajdów. Trasę zawodów, zaproponowana przez organizatora przyjmuje działacz wyznaczony przez FIA.

Sytuacja w czołówce Rajdu Turcji po dwóch etapach była bardzo interesująca. Odwołanie dwóch pierwszych odcinków świadczy dobitnie o niekompetencji działacza federacji. Sprawa jest ewidentna - została dopuszczona trasa, która nie powinna zostać dopuszczona...

Założeniem sportu rajdowego było ściganie się w rożnych warunkach. Prawdziwy mistrz powinien bowiem potrafić jeździć optymalnie szybko niezależnie od sytuacji. Powinien dopasować swoje możliwości i umiejętności do warunków.

Od pewnego czasu zasada została zmieniona. Przerywa się wyścigi, bo pada zbyt rzęsisty deszcz, odwołuje się odcinki specjalne, bo jest za ślisko...

Oczywiście bezpieczeństwo jest sprawą nadrzędną. Ale przecież zawodnik prowadzący samochód nie jest - za przeproszeniem - idiotą: posiada instynkt samozachowawczy.

Tak czy inaczej cała sprawa mogła pozostawić niesmak. Świetna postawa Sébastiena Loeba z jednej strony, przebita opona Mikko Hirvonena, która rozwiała wszelkie nadzieje Fina na sukces - z drugiej sprawiły, że na szczęście kontrowersji nie było. Warto jednak pomyśleć, aby nie stwarzać podobnych sytuacji w przyszłości, bo mogą one podważać wiarygodność wyników...

Trzeci etap liczy 282,62 kilometra, w tym sześć odcinków specjalnych (3 różne) o długości 114,60 km. OS 18: Deniz 1 (16,76 km); OS 19: Mudarli 1 (21,32 km); OS 20: Ballica 1 (19,22 km); OS 21: Deniz 2 (16,76 km). OS 22: Mudarli 2 (21,32 km); OS 23: Ballica 2 (19,22 km.).

Oto nasza relacja:

Osiemnasty odcinek specjalny (Deniz 1 - 16,76 km)Odwołany.

Dziewiętnasty odcinek specjalny (Mudarli 1 - 21,32 km)Odwołany.

Dwudziesty odcinek specjalny (Ballica 1 - 19,22 km)Sébastien Loeb najszybszy. Francuz wyraził przed startem zadowolenie, że pada deszcz, wtedy bowiem czyszczenie trasy nie odgrywa tak dużej roli. Mistrz Świata ma - w myśl przysłowia o sprzyjaniu lepszym - szczęście...

Z walki o zwycięstwo odpadł Mikko Hirvonen. Fin uderzył w kamień i przebił oponę, spadając na dalsze miejsce.

Teoretycznie jeszcze mogą rywalizować Petter Solberg i Dani Sordo - stawka jest drugie miejsce - ale jeśli się nic nie wydarzy, aktualna kolejność nie ulegnie zmianie.

Z drogi wypadli i "dachowali" Ott Tänak i Kuldar Sikk, którzy tak dobrze spisywali się w pierwszych dwóch dniach imprezy.

Wyniki próby: Sébastien Loeb, Petter Solberg (strata 0,3 sek.), Sébastien Ogier (0,7 sek.), Jari - Matti Latvala (5,1 sek.), Dani Sordo (7.9 sek.), Henning Solberg (Ford Focus RS WRC - 17,8 sek.), Kimi Räikkönen (22,5 sek.), Matthew Wilson (24,8 sek.), Federico Villagra (29,1 sek.), Ken Block i Alex Gelsomino (Ford Focus RS WRC - 29,2 sek.).

Klasyfikacja po dwudziestym odcinku specjalnym: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC); 2. Petter Solberg i Philip Mills (Citroën C4 WRC - strata 16,5 sek.); 3. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - 30,3 sek.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 1.05,6 min.); 5. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC - 3.21,7 min.); 6. Kimi Räikkönen i Kaj Lindström (Citroen C4 WRC - 5.00,0 min.); 7. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC - 5.39,2 min.); 8. Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Focus RS WRC - 6.41,4 min.); 9. Dennis Kuipers i Frederic Miclotte (Ford Fiesta S2000 - 18.45,2 min.); 10. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC - 19.9,3 min.).

Dwudziesty pierwszy odcinek specjalny (Deniz 2 - 16,76 km)Sébastien Loeb udowadnia, że jest najlepszy w tym rajdzie.

Stanął na odcinku Dani Sordo.

Mikko Hirvonen z drugim czasem, ale ze stratą nie do odrobienia do Pettera Solberga w klasyfikacji. Norweg tymczasem już spokojnie - pewny swego, choć... niewiele brakowało, a by miał problemy (wypadł z drogi, ale na szczęście na nią powrócił błyskawicznie).

Wyniki: Sébastien Loeb, Mikko Hirvonen (5,0 sek.), Jari - Matti Latvala (9,1 sek.), Petter Solberg (12,4 sek.), Sébastien Ogier (17,9 sek.), Henning Solberg (31,3 sek.), Ken Block (35,9 sek.), Kimi Räikkönen (39,3 sek.), Matthew Wilson (43,6 min.), Federico Villagra (1.06,2 min.).

Systematycznie pnie się w górę Jari - Matti Latvala.

Klasyfikacja po dwudziestym pierwszym odcinku specjalnym: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Petter Solberg i Philip Mills (28,9 sek.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (1.10,6 min.); 4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (3.39,3 min.); 5. Kimi Räikkönen i Kaj Lindström (5.39,3 min.); 6. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (6.45,4 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (7.25,0 min.); 8. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (19.28,4 min.); 9. Dennis Kuipers i Frederic Miclotte (20.06,0 min.); 10. Aaron Burkart i Michael Kölbach (Suzuki Swift S1600 - 22.38,9 min.)

Dwudziesty drugi odcinek specjalny (Mudarli 2 - 21,32 km)Znów Sébastien Loeb! To dobra wiadomość dla kibiców, bowiem ucina ostatecznie wszelakie niesnaski spowodowane brakiem kompetencji działaczy Międzynarodowej Federacji Samochodowej.

Mikko Hirvonen pogodził się już z trzecim miejscem, stąd Petter Solberg nieznacznie powiększył przewagę.

Szybkie przejazdy - ale o klasę gorsze od zwycięzcy odcinka - zanotowali Sébastien Ogier i Jari - Matti Latvala.

Wyniki: Sébastien Loeb, Sébastien Ogier (16,3 sek.), Jari - Matti Latvala (17,3 sek.), Petter Solberg (22,7 sek.), Mikko Hirvonen (25,2 sek.), Ken Block (36,6 sek.), Matthew Wilson (44,6 sek.), Kimi Räikkönen (47,6 sek.), Federico Villagra (51,4 sek.).

Klasyfikacja po dwudziestym drugim odcinku specjalnym: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Petter Solberg i Philip Mills (51,6 sek.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (1.35,8 min.); 4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (3.55,9 min.); 5. Kimi Räikkönen i Kaj Lindström (6.26,9 min.); 6. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (7.36,8 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (8.09,6 min.); 8. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (19.45,8 min.); 9. Dennis Kuipers i Frederic Miclotte (22.13,5 min.); 10. Aaron Burkart i Michael Kölbach (25.15,8 min.)

Dwudziesty trzeci odcinek specjalny (Ballica 2 - 19,22 km)Sébastien Loeb i Daniel Elena w Citroënie C4 WRC wygrali Rajd Turcji.

Na drugim miejscu na odcinku i w rajdzie znalazł się kolejny Citroën C4 WRC - załogi Petter Solberg i Philip Mills. To wielki sukces byłego Mistrza Świata!

Najniższy stopień na podium przypadł załodze Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen w Fordzie Focus RS WRC.

Najszybszy na ostatnim OS-ie okazał się Sébastien Ogier.

W klasie JWRC zwycięstwo odnieśli Aaron Burkart i Michael Kölbach (Suzuki Swift S1600).

Drudzy w klasyfikacji - Alessandro Broccoli i Angela Forina (Renault Clio R3) stracili do nich 3.53,7 minuty. Trzecie miejsce zajęli Kevin Abbring i Erwin Mombaerts (Renault Clio RS).

Najlepszą z tureckich załóg okazał się kobiecy duet Burcu Çetinkaya i Çicek Guney w samochodzie Peugeot 207 S2000 - zajęły one dwunaste miejsce w klasyfikacji generalnej.

Spośród pięciu młodych kierowców startujących w ramach programu Pirelli Star Driver 2010, metę osiągnęło trzech. Najszybsi okazali się Hayden Paddon i John Kennard.

Wyniki ostatniej próby trzeciego etapu: Sébastien Ogier, Jari - Matti Latvala (8,3 sek.), Sébastien Loeb (9,9 sek.), Petter Solberg (12,8 sek.), Mikko Hirvonen (17,5 sek.), Ken Block (21,0 sek.), Kimi Räikkönen (27,3 sek.), Federico Villagra (29,8 sek.), Matthew Wilson (30,1 sek.).

Klasyfikacja po dwudziestym trzecim odcinku specjalnym: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Petter Solberg i Philip Mills (54,5 sek.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (1.43,4 min.); 4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (3.46,0 min.); 5. Kimi Räikkönen i Kaj Lindström (6.44,3 min.); 6. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (7.56,7 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (8.29,8 min.); 8. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (19.44,2 min.); 9. Dennis Kuipers i Frederic Miclotte (23.22,2 min.); 10. Aaron Burkart i Michael Kölbach (27.04,7 min.)

Powiedzieli po rajdzie:

S. Loeb: To był naprawdę dobry rajd. Cieszę się ze zwycięstwa.

P.Solberg: Jestem na drugim miejscu, co można uznać za sukces. Dzisiaj nie mieliśmy szans na prześcigniecie Loeba.

M. Hirvonen: Rano myślałem, że mogę jeszcze powalczyć o drugie miejsce. Jednak przez przebicie koła straciliśmy tę szansę. W tych warunkach trzecie miejsce jest dobre.

S. Ogier: Był to dla nas dobry weekend i jesteśmy zadowoleni z wyniku., Chciałbym podziękować zespołowi za perfekcyjną pracę. Szkoda, że nam wystrzeliła opona.

K. Räikkönen: Mieliśmy dobry weekend. Czuję się dobrze w tym aucie, nie zrobiłem zbyt dużo błędów.

F. Villagra: Dobry weekend, ale wczoraj trochę straciłem, a dzisiaj miałem problemy z intercomem. Jestem zadowolony.

M. Wilson: Staraliśmy dojść Kimiego i Federico, ale po odwołanych odcinkach stało się to niemożliwe. Mieliśmy dużo błędów i przebite koło.

J. - M. Latvala: Gdy byliśmy na 10. OS na dachu to nie myślałem już o punktach. Jednak po ciężkiej pracy udało się. Ten błąd też czegoś mnie nauczył.

H. Solberg: Znów miałem przebite koło, tym razem z przodu. Nie dało się nic zrobić.

D. Kuipers: Było ślisko, dużo błota. Jestem zadowolony z auta i już myślę o następnym rajdzie.

K. Block: Był to piękny weekend. Zrobiłem kilka błędów, ale czasy były dobre i dużo się nauczyłem.

A. Burkat: To był dobry weekend. Ostatnie dwa odcinki jechałem bez wspomagania, a to bardzo trudne w takich warunkach.

K. Abbring: Prowadziliśmy przez trzy odcinki, ale mieliśmy problemy z hamulcami, silnikiem, przebitymi kołami… Dlatego na mecie możemy być zadowoleni z trzeciego miejsca.

Poz. Nr Kierowca Kategoria Czas Strata do lidera
1. 1 Sebastien LOEB M 2:51:37.8 0.0
2. 11 Petter SOLBERG - 2:52:29.4 +51.6
3. 3 Mikko HIRVONEN M 2:53:13.6 +1:35.8
4. 7 Sebastien OGIER M 2:55:33.7 +3:55.9
5. 8 Kimi RAIKKONEN M 2:58:04.7 +6:26.9
6. 9 Federico VILLAGRA M 2:59:14.6 +7:36.8
7. 5 Matthew WILSON M 2:59:47.4 +8:09.6
8. 4 Jari Matti LATVALA M 3:11:23.6 +19:45.8
9. 56 Dennis KUIPERS - 3:13:51.3 +22:13.5
10. 21 Aaron BURKART J 3:16:53.6 +25:15.8
11. 60 Serhat ÖZTEMIR - 3:19:13.3 +27:35.5
12. 27 Alessandro BROCCOLI J 3:20:56.8 +29:19.0
13. 58 Burcu ÇETINKAYA - 3:22:20.8 +30:43.0
14. 57 Burak ÇUKUROVA - 3:23:20.7 +31:42.9
15. 22 Kevin ABBRING J 3:27:08.0 +35:30.2
16. 26 Todor SLAVOV J 3:32:12.1 +40:34.3
17. 65 Siim PLANGI - 3:33:33.8 +41:56.0
18. 28 Harry HUNT J 3:35:25.6 +43:47.8
19. 69 Murat BOSTANCI - 3:36:56.8 +45:19.0
20. 72 Adil KÜÇÜKSARI - 3:37:14.3 +45:36.5
21. 67 Emre YURDAKUL - 3:37:39.8 +46:02.0
22. 68 Craig BREEN - 3:41:37.0 +49:59.2
23. 70 Orhan AVCIOGLU - 3:42:03.9 +50:26.1
24. 6 Henning SOLBERG M 3:46:20.8 +54:43.0
25. 43 Ken BLOCK - 3:47:15.2 +55:37.4
26. 38 Hayden PADDON - 3:55:29.8 +1:03:52.0
27. 39 Alex RASCHI - 3:55:43.5 +1:04:05.7
28. 55 Yagiz AVCI - 3:56:39.7 +1:05:01.9
29. 36 Nicholai GEORGIOU - 4:05:30.6 +1:13:52.8
30. 73 Daniel FISCHER - 4:09:18.9 +1:17:41.1
31. 30 Karl KRUUDA J 4:13:45.3 +1:22:07.5
32. 66 Martin KANGUR - 4:22:13.1 +1:30:35.3
Poz. Kierowca Total
1. Sebastien Loeb 18 25 25 25 - - - - - - - - - 93
2. Petter Solberg 2 18 15 18 - - - - - - - - - 53
3. Mikko Hirvonen 25 12 0 15 - - - - - - - - - 52
4. Jari-Matti Latvala 15 10 18 4 - - - - - - - - - 47
5. Sebastien Ogier 10 15 8 12 - - - - - - - - - 45
6. Dani Sordo 12 0 12 R - - - - - - - - - 24
7. Matthew Wilson 6 0 10 6 - - - - - - - - - 22
8. Federico Villagra - 6 6 8 - - - - - - - - - 20
9. Henning Solberg 8 8 2 0 - - - - - - - - - 18
10. Kimi Raikkonen 0 0 4 10 - - - - - - - - - 14
11. Xavi Pons - 4 1 - - - - - - - - - - 5
12. Mads Ostberg 4 - - - - - - - - - - - - 4
13. Martin Prokop 0 2 - - - - - - - - - - - 2
14. Dennis Kuipers - - - 2 - - - - - - - - - 2
15. P-G Andersson 1 - 0 - - - - - - - - - - 1
16. Armindo Araujo 0 1 0 - - - - - - - - - - 1
17. Aaron Burkart - - - 1 - - - - - - - - - 1
18. Khalid Al Qassimi 0 - - - - - - - - - - - - 0
19. Ken Block - 0 - 0 - - - - - - - - - 0
El. Zespół Razem
1. Citroen Total World Rally Team 30 31 40 25 - - - - - - - - - 126
2. BP Ford Abu Dhabi World Rally Team 40 27 20 24 - - - - - - - - - 111
3. Citroen Junior Team 14 18 16 27 - - - - - - - - - 75
4. Stobart M-Sport Ford Rally Team 14 14 16 12 - - - - - - - - - 56
5. Munchis Ford World Rally Team - 8 8 10 - - - - - - - - - 26