Logo
WiadomościAktualnościRodzinnie i sportowo

Rodzinnie i sportowo

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Zadanie było jasno określone. "Zaprojektujcie samochód, który przyciągnie ludzi młodych, którzy normalnie nie rozważaliby zakupu Volvo.

Rodzinnie i sportowo
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Rodzinnie i sportowo

(...) Zaprojektujcie Volvo sedan, zainspirowane samochodem sportowym i prowadzące się tak jak on" - tak nowy model, bazujący na płycie podłogowej S80, widział szef stylistów szwedzkiej marki, Brytyjczyk Peter Horbury. Ostateczną koncepcję pojazdu wybrano spośród czterech propozycji - wygrał projekt Gezy Locziego, stylisty działającego w Kalifornii w centrum doświadczalnym Volvo.To już trzeci model (należącego do Forda) szwedzkiego producenta w nowym stylu, zrywającym z dawną kanciastością Volvo. S60 cechują miękkie, lecz wyraziste linie, z podłużnym wybrzuszeniem biegnącym wzdłuż całego nadwozia, zakończonym tylnym reflektorem o charakterystycznym kształcie. Coś takiego znamy już z S80. W odróżnieniu od niego S60 ma pochyloną linię dachu w stylu coupé, nadającą nadwoziu sportowy akcent.Atmosfera kokpitu podkreśla znaczenie kierowcy, skupionego na prowadzeniu auta. Wnętrze starano się jednak zaprojektować tak, by i pasażerowie otrzymali swoją porcję radosnych wrażeń. Proponowane są dwie linie stylistyczne - dynamiczna i komfortowa. W wersji dynamicznej tylne siedzenia mają większe wgłębienia, co czyni z S60 auto przystosowane bardziej dla czworga podróżnych, w wariancie komfortowym położono nacisk na wygodę piątego pasażera. Generalnie 272-centymetrowy rozstaw osi, o 5 cm większy niż w dotychczasowym S70, sprzyja przestronności wnętrza. Jak na rodzinne Volvo przystało, S60 zaopatrzono wzorem V70 w praktyczne schowki, uchwyty na napoje i worki na śmieci, zaczepy na wieszaki do ubrań w zagłówku pasażera.Zawieszenie kół S60 - z przodu kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami, analogicznie do innych modeli skonstruowanych na tej samej płycie podłogowej (S80, V70), z tyłu oś wielowahaczowa - łączyć ma wysokie bezpieczeństwo z przyjemną jazdą. Ogólnie konstrukcja zawieszenia sprzyjać powinna stateczności auta i zachowaniu poziomego położenia nadwozia, bez przechyłów bocznych i "nurkowania". Hamulce zaopatrzono w ABS i układ rozdziału siły hamowania EBD. W bogatszych wersjach wyposażeniowych standardowo instalowany jest układ stabilizacyjny STC. Układ DSTC (aktywny system przeciwpoślizgowy regulacji stateczności dynamicznej i siły) - stanowi element wyposażenia dodatkowego.Do wyboru jest pięć benzynowych wersji silnikowych wolno ssących i turbodoładowanych, wszystkie pięciocylindrowe: 2,3 l o wysokim ciśnieniu powietrza doładowującego (250 KM, 330 Nm), 2,4 l o niskim ciśnieniu powietrza doładowującego (200 KM, 285 Nm), 2,4 l wolno ssący (170 KM, 230 Nm), 2,4 l wolno ssący (140 KM, 220 Nm), 2,0 l o wysokim ciśnieniu powietrza doładowującego (180 KM, 240 Nm). Ten ostatni przewidziany jest tylko na niektóre rynki. W ofercie znalazły się dwie skrzynie biegów: pięciostopniowa manualna i pięciostopniowa automatyczna, w opcji z funkcją ręcznej ingerencji.Bezpieczeństwu sprzyja komplet poduszek powietrznych z czołowymi dwustopniowymi, bocznymi, przemieszczającymi się wraz z fotelem i kurtyną chroniącą także pasażerów podróżujących z tyłu oraz system "Volvo on Call", współpracujący z GPS i telefonią komórkową, pozwalający m.in. na zlokalizowanie auta i sprowadzenie pomocy w krytycznych sytuacjach (wypadek, napaść, kradzież).

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: