Logo
WiadomościAktualnościSamochody bezpieczne tylko dla szczupłych?

Samochody bezpieczne tylko dla szczupłych?

Każdy nowy model przechodzi szereg testów zderzeniowych, dzięki którym zapewnia możliwie najwyższy poziom bezpieczeństwa. Okazuje się jednak, że nie każdemu...

Crash test - Citroen C1
Onet.pl
Crash test - Citroen C1

20 stycznia 2009 roku w Wielkiej Brytanii doszło do czołowego zderzenia Vauxhalla Vectra z Peugeotem 107. Tym drugim autem kierowała 56-letnia Judith Evans, matka trójki dzieci, która w wyniku odniesionych obrażeń zmarła.

Sprawa trafiła do sądu, gdzie specjaliści orzekli, że ofiara miała liczne złamania, obrażenia klatki piersiowej i jamy brzusznej, w wyniku których zmarła. Policjanci, którzy byli na miejscu wypadku, stwierdzili, że te urazy były wyjątkowo duże, biorąc pod uwagę siłę uderzenia.

Sprawę badali eksperci Peugeota i organizacji Vehicle Safety Consultancy, którzy przyznali, że Peugeot 107 zapewnia wystarczająco wysoki poziom bezpieczeństwa, by przy takim zderzeniu nikt nie zginął - za niska była bowiem prędkość i siła uderzenia. Co się w takim razie stało?

Peugeot 107, konstrukcja bliźniacza do Citroena C1 i Toyoty Aygo, otrzymał w 2005 roku cztery gwiazdki w teście Euro NCAP. Egzemplarz biorący udział w wypadku miał w wyposażeniu napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia, a także przednie i boczne poduszki powietrzne. Jak wynika z przeprowadzonego śledztwa, może chodzić o masę. Nie o masę samochodu, który zderzył się z niedużym Peugeotem, ale o masę... kierowcy.

Pani Evans ważyła 102 kilogramy, podczas gdy Peugeot, zgodnie z europejskimi przepisami regulującymi warunki przeprowadzania crash testów, nigdy nie przeprowadzał pomiarów z udziałem manekina ważącego więcej niż 78 kg. Do takiej właśnie, uśrednionej masy przeciętnego kierowcy, dostrojone zostały wszystkie urządzenia bezpieczeństwa.

Zapytani przez prawnika rodziny Evansów o to, dlaczego nie testowali samochodu z manekinem o wadze odpowiadającej 50% społeczeństwa, przedstawiciele producenta odrzekli, że podczas projektowania samochodu okazało się, że zapewnia on odpowiedni poziom bezpieczeństwa większości populacji. Dodali, że do testów używany był oficjalny, zgodny z wymogami manekin.

Inżynier z Vehicle Safety Consultancy sprawę skomentował tak: "Ten wypadek rodzi poważne pytanie o zachowanie systemów bezpieczeństwa dla pasażera o takim wzroście i masie oraz przy zderzeniu z taką siłą, jak w omawianym przypadku, gdzie wydaje się, że powinien zostać zachowany wysoki poziom bezpieczeństwa."

Warto dodać, że kierowca Vectry odniósł jedynie niewielkie obrażenia kolana i miał kilka siniaków.

Peugeot nie wydał jeszcze oficjalnego komunikatu w tej sprawie. Wygląda jednak na to, że gwiazdki przyznawane w testach zderzeniowych to nie wszystko, a producenci muszą zrozumieć, że ich samochodami nie jeżdżą wyłącznie osoby o budowie idealnego manekina. Każdy, kto kupuje auto, niezależnie od swojej postury oczekuje, że będzie w nim bezpieczny. Co najmniej tak, jak wspomniany manekin...

Powiązane tematy: