Sprzedaż samochodów osobowych na polskim rynku w pierwszym półroczu 2009 utrzymała - wbrew wszelkim przewidywaniom - tendencję rosnącą. Co prawda, wskaźnik procentowy jest niewielki (+0,14%), ale wciąż pozostaje dodatni. Nie zostały jeszcze opublikowane przez stowarzyszenie ACEA dane dotyczące rynków zagranicznych, można się jednak spodziewać, że - podobnie jak w poprzednich miesiącach - będzie to jeden z nielicznych dodatnich wskaźników zmian tegorocznej sprzedaży na tle rynków europejskich.Niestety, podobnie jak w minionych miesiącach, istotny wpływ na odnotowany przez polskich dealerów wynik, mieli klienci spoza Polski, przede wszystkim z Niemiec i Słowacji. Szacuje się, że około 20% sprzedanych w Polsce samochodów stanowił reeksport.Nie poprawiła się obecna koniunktura gospodarcza; nie zostały wprowadzone żadne rządowe programy wspomagające rynek samochodowy, a zapowiedzi podwyższenia podatków wpływają na raczej ostrożne zachowanie klientów. Nie ma jeszcze ostatecznych danych o udziale klientów instytucjonalnych w tegorocznej sprzedaży za I półrocze, można się jednak spodziewać, że obserwowany od początku roku spadek w stosunku do roku poprzedniego złagodziły nieco samochody osobowe z homologacją ciężarową. Ich oferta powiększa się z miesiąca na miesiąc i mimo wielu niejasności dotyczących podatku VAT, auta z kratką cieszą się coraz większym powodzeniem (ponad dwukrotny wzrost ich sprzedaży w ciągu jednego miesiąca). Na razie jednak ich udział w całości sprzedaży jest wciąż niewielki i wynosi zaledwie 3,7% (dane od początku roku do końca kwietnia).
Jedną z przyczyn spadku sprzedaży samochodów osobowych pozostaje niezmiennie słaba kondycja finansowa wielu firm, zmuszająca do realizacji programów oszczędnościowych. Konieczność ograniczania wydatków prowadzi z jednej strony do wydłużania okresu eksploatacji, z drugiej zaś do ograniczania posiadanego parku. Zjawisko to potwierdzają firmy zajmujące się wynajmem długoterminowym.
W czerwcu sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 26 858 sztuk, o ponad 6,0% więcej niż miesiąc wcześniej, ale o 2,4% mniej niż przed rokiem. Od początku 2009 roku z salonów samochodowych wyjechało łącznie 168 885 nowych aut, co w dalszym ciągu oznacza wzrost w stosunku do poprzedniego roku, aczkolwiek wskaźnik procentowy wzrostu wynosi zaledwie 0,14% (w ujęciu ilościowym - 240 sztuk). Rzeczywisty wynik rynku polskiego, wynikający z rejestracji samochodów na polskich klientów jest niestety inny. Wg danych na koniec maja, uwzględniając kontrakt policyjny, który nie jest widoczny w dostępnych zbiorach CEP, liczba samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce zmniejszyła się w stosunku do roku ubiegłego o niemal 14%.
Spośród 46 dostępnych na polskim rynku marek, do wzrostu wyniku skumulowanego przyczyniło się 20: 17 wykazało wzrost sprzedaży na przestrzeni roku, a trzy inne - to nowości, które pojawiły się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wśród nich najwyżej sklasyfikowane są samochody marki Tata (na 24. pozycji, 515 sprzedanych od początku roku aut), natomiast w czwartej dziesiątce podsumowania znalazły się pojazdy marki Abarth (103 sztuki) i Infiniti (81 sztuk).
Największy udział w ilościowym przyroście sprzedaży sumarycznej mają kolejno Skoda (+2 410 sztuk), Mitsubishi (+2 149 sztuk), Volkswagen (+2 123 sztuki), Kia (+1 970 sztuk), Fiat (+1 866 sztuk), Mazda (+1 673 sztuki) i Hyundai (+1 272 sztuki).
Tytuł lidera polskiego rynku należy ponownie do Skody. Czeskie auta znalazły w I półroczu 19 298 nabywców, o 14,3% więcej niż przed rokiem. Takie tempo wzrostu pozwoliło Skodzie umocnić swoją pozycję na rynku i zwiększyć udział z 10,0 do 11,4%.
Drugą lokatę zajmuje Fiat, który sprzedał dotychczas 17 676 swoich aut, co oznacza 11,8% wzrostu w porównaniu do ubiegłego roku. Fiat również zwiększył udział w rynku: z 9,4 do 10,5%.
Na trzecim miejscu znalazła się po sześciu miesiącach roku Toyota. Skumulowany wynik sprzedaży japońskiej marki w wysokości 15 747 sztuk jest o ponad 14,0% mniejszy niż rok wcześniej, a w konsekwencji - udział Toyoty w polskim rynku zmniejszył się z 10,9 do 9,3%.
Dwie kolejne pozycje należą do marek o rosnącej tendencji tegorocznej sprzedaży: Volkswagen osiągnął wynik 14 216 aut i 17,6% wzrostu, a piąty w rankingu Ford sprzedał dotychczas 13 377 samochodów osobowych, o 5,7% więcej niż przed rokiem. Obaj producenci zwiększyli tym samym udziały w polskim rynku, odpowiednio z 7,2 do 8,4% i z 7,5 do 7,9%.
Na szóstym miejscu sklasyfikowany został Opel, marka, która wykazała jeden z najdotkliwszych spadków w czołowej dziesiątce rynku zarówno w ujęciu procentowym (o 19,1%), jak i ilościowym (o 2 981 sztuk). Na zakup samochodów Opla zdecydowało się od początku roku 12 623 klientów, co zapewnia marce niespełna 7,5% udziału w rynku (przed rokiem 9,3%).
Mniejszy wynik niż przed rokiem uzyskał również kolejny producent - Renault. W pierwszym półroczu sprzedano 9 039 aut tej marki, o 12,8% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, a udział rynkowy zmniejszył się do 5,4% (z 6,1 przed rokiem).
Ósmą lokatę ponownie zajmuje Kia. Koreańskie auta znalazły w ciągu sześciu miesięcy 8 043 nabywców. Największy w gronie 10 czołowych marek wskaźnik wzrostu - 32,4% - pozwolił na umocnienie pozycji na polskim rynku i zwiększenie udziału z 3,6 do 4,8%.
Na dziewiąte miejsce awansował kolejny producent koreańskich aut - Hyundai. Rezultat sumaryczny na koniec czerwca - 6 406 sprzedanych samochodów jest o 24,8% większy od ubiegłorocznego, a udział w rynku wzrósł z 3,0 do 3,8%.
Awans Hyundai'a pozbawił dotychczasowej lokaty Peugeot, który spadł na 10. miejsce, sprzedając 6 399 pojazdów, o 26,0% mniej niż rok wcześniej (udział w rynku wynosi 3,8%).
Drugą dziesiątkę półrocznego podsumowania otwiera Honda z wynikiem 5 906 aut (spadek o 16,7%), a dalej znalazł się Citroen (5 024 auta, spadek o 37,3%).
Na szczególną uwagę zasługuje rezultat tegorocznej sprzedaży Mitsubishi w wysokości 4 029 sztuk (15. pozycja na rynku). Ten japoński producent osiągnął imponujący wzrost w stosunku do poprzedniego roku - o 114,3% i jak wspomniano na wstępie - drugi w skali rynku ilościowy wskaźnik wzrostu sprzedaży (2 149 sztuk).Rekordowy procentowy wskaźnik wzrostu należy do Mazdy, sklasyfikowanej na 22. lokacie (1 829 sztuk) i wynosi 1 072,4%.
Kolejność najpopularniejszych marek w zestawieniu miesięcznym nieco różni się od przedstawionego wyżej podsumowania I półrocza. Listę otwiera Skoda, która jako jedyna na polskim rynku przekroczyła pułap sprzedaży 3000 aut i uzyskała wynik 3 205 sztuk. Kolejne lokaty w czerwcowym rankingu zajmują Toyota (2 789 sztuk), Fiat (2 675 sztuk), Ford (2 524 sztuki), Volkswagen (2 203 sztuki), Opel (2 032 sztuki), Renault (1 272 sztuki), Kia (1 262 sztuki), Hyundai (1 029 sztuk), a pierwszą dziesiątkę zamyka Nissan (805 aut).