Bezpośredni wpływ na tak na niskie zainteresowanie autami zza Oceanu ma też bez wątpienia kurs amerykańskiej waluty. W roku 2008, kiedy za 1 dolara płacono 2,40 zł, tylko w jednym miesiącu Polacy sprowadzili z Ameryki 2,6 tys. samochodów (dane dot. całego kraju). Obecnie jest to znacznie mniej.

Wystarczy spojrzeć na dane z Izby Celnej w Szczecinie. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku odprawiono tam zaledwie 4 samochody zza Oceanu. W tym samym okresie ubiegłego roku było ich 23, zaś w całym roku 2010 - 43. Jaki widać w ciągu ostatnich dwóch lat mamy do czynienia ze śladowym importem.

Niższy VAT oraz koszty morskiego frachtu powodują, że Polacy coraz częściej decydują się na sprowadzanie amerykańskich samochodów przez Niemcy. Po przywiezieniu takiego auta do kraju płacimy już tylko akcyzę. Sprowadzając samochód z USA bezpośrednio do Polski musimy zapłacić 10 proc. cła, akcyzę (3,1 lub 18,6%, zależnie od pojemności silnika) i 23 proc. podatku VAT. Może być taniej, jeśli zdecydujemy się na odprawę celną np. w jednym z niemieckich portów. Są tam korzystniejsze warunki, niższy o 4 proc. podatek VAT, a ponadto łatwiej niż w Polsce o uznanie zaniżonej kwoty na fakturze.

Sporo samochodów sprowadzonych do kraju z Ameryki można kupić na rynku wtórnym. Wiele z tych aut trafiło do Polski w ramach mienia przesiedleńczego. Samochody te ściągnęli do kraju polscy emigranci powracający na stałe do ojczyzny.

Po wejściu Polski do UE, przesiedleniec z USA może sprowadzić do kraju bez cła, akcyzy i podatku VAT wszystkie swoje samochody, które osobiście użytkował za Oceanem. Trzeba jednak pamiętać, że auta te muszą być zarejestrowane na niego na co najmniej 6 miesięcy przed datą powrotu do Polski, a następnie przez 12 miesięcy nie może ich odsprzedać ani wypożyczać.

Osoby zainteresowane zakupem amerykańskiego wozu mogą bez problemu dostać takie auto w Polsce. Na jednym z popularnych polskich portali aukcyjnych znaleźliśmy oferty sprzedaży ponad 3 tys. samochodów sprowadzanych z Ameryki. Wiele z tych ogłoszeń pochodzi z południowo-wschodniej Polski. To właśnie z tych regionów wyemigrowała do Ameryki największa grupa naszych rodaków.

W latach największego boomu na auta z USA dużym zainteresowaniem polskich importerów cieszyły się takie modele jak: Jeep Grand Cherokee, Chrysler Voyager czy Dodge Caravan, a także produkowane tylko w USA Mercedesy ML.