Logo
WiadomościAktualnościSmart dla czworga

Smart dla czworga

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Wbrew wszystkim ideom, jakie przyświecały powstaniu Smarta (mowa o miniautku miejskim, które coraz częściej pojawia się również i na naszych ulicach), wiosną przyszłego roku na rynek wyjedzie już trzecia wersja nadwoziowa. Tym razem, po wersji mikro w różnych odmianach (Coupé, Cabrio i Crossblade) i sportowym roadsterze, będzie to po prostu rodzinny samochód segmentu B, czyli wielkości np.

Smart dla czworga
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Smart dla czworga

Opla Corsy. Auto zachowa część cech dotychczasowych Smartów - supersztywny szkielet nadwozia Tridion oraz atrakcyjną, wesołą stylistykę i kolorystykę. Będzie jednak zarazem pojazdem zupełnie innym. Przede wszystkim (pomijając liczbę drzwi i miejsc) chodzi tu o rodzaj i umiejscowienie silnika. Wyląduje on w tradycyjnym dla tej wielkości aut miejscu, a więc poprzecznie z przodu. Do wyboru nabywcy otrzymają trzy motory benzynowe (produkcja w nowej fabryce w Kölleda w Niemczech), wszystkie czterocylindrowe. Na razie nie ma mowy o żadnych formach ich doładowania, należy się więc spodziewać konwencjonalnych jednostek, typowych dla tej klasy aut. Dla miłośników diesli Smart obiecuje dwie jednostki wysokoprężne, najprawdopodobniej obie z turbodoładowaniem, których produkcję zlecono jednej z niemieckich fabryk Mercedesa (zapewne w najstarszej wytwórni silników Untertürkheim, z możliwością jednak rozszerzenia działalności w berlińskiej fabryce koncernu).Ta wersja Smarta nie będzie już autem eksperymentalnym, wytwarzanym w specjalnych nowych manufakturach w oparciu o rewolucyjne metody produkcyjne. Bo model ForFour to projekt wspólny Mercedesa i Mitsubishi - więc logiczne następstwo to duża zbieżność i wspólne części oraz podzespoły z nowym modelem Colta, który ma być zaprezentowany na wrześniowym salonie samochodowym we Frankfurcie. Wytwarzanie jako kompletnych pojazdów zarówno Smarta ForFour, jak i nowego Mitsubishi Colta przewidziano w Born niedaleko Maastrichtu w Holandii, w dawnej fabryce DAF-a, gdzie montowano modele serii 40 Volvo oraz Mitsubishi Carismy. Koncern DaimlerChrysler zachowuje daleko posuniętą tajemniczość w wypowiedziach, jednakże najprawdopodobniej napotkamy analogiczną sytuację - a więc nowego Smarta i Colta połączy wspólna płyta podłogowa i układ jezdny, zapewne także przynajmniej niektóre z silników znajdziemy w obu tych samochodach.Trudno na razie wypowiadać się na temat stosowania w modelu ForFour typowych elementów wyposażenia dotychczasowych wersji Smarta. Najpewniej nie będzie tu już systemu ESP, bez którego mikrosamochodzik miał kłopoty ze stabilnością. Także półautomatyczne skrzynie biegów pozostaną chyba znakiem szczególnym tylko mikrosamochodu oraz sportowej wersji roadster.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: