Po 2 miesięcznym ogólnopolskim plebiscycie Torformuly1.pl, w którym Polacy głosowali na najlepszą potencjalną lokalizację toru F1 w Polsce - zwyciężył Wrocław zdobywając 48 tys. głosów.

W związku z tym w sobotę 28 listopada na Rynku we Wrocławiu, firma LG Electronics Polska dokonała uroczystej odsłony zwycięskiego toru F1 połączonej z zawodami o miano najszybszego kierowcy na nowym torze. Również w niedzielę każdy z odwiedzających mógł poczuć emocje związane z prowadzeniem bolidu F1 mostem Grunwaldzkim z prędkością prawie 300 km/h.

Symulator F1 - Wrocław Foto: Onet.pl
Symulator F1 - Wrocław

Premiera wrocławskiego toru F1 połączona była z dwudniowym świętem LG F1. Przez cały weekend (28 i 29 listopada) wszyscy chętni mogli zasiąść za sterami jednego z dziewięciu profesjonalnych bolidów-symulatorów i poczuć się jak kierowcy F1 ścigający się na torze we Wrocławiu.

Jak powstał pierwszy tor F1 w Polsce?

Zgodnie z projektem stworzonym przez zespół architektów Roberta Młodzińskiego, tor miał przebiegać przez 2 mosty oraz obok jednych z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w centrum Wrocławia. Najpierw przeprowadzono inwentaryzację wszystkich budynków wzdłuż trasy. Dopiero na podstawie ich dokładnych zdjęć graficy mogli rozpocząć prace nad przenoszeniem tych obiektów do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu charakterystyczne budynki i mosty Wrocławia stały się integralną częścią toru, tak samo, jak trybuny, budynki obsługi technicznej czy pit lane.

Aby zachować najbardziej wierne odwzorowanie warunków panujących na prawdziwym torze, takie jak przeciążenia sięgające G3 czy podsterowność, zespół programistów wykorzystał platformę symulatora rFactor. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych i wiernie oddających prawdziwą jazdę bolidem F1 symulatorów na świecie.

Bolidem przez miasto

Sercem toru jest Plac Powstańców Warszawy i most Grunwaldzki. To tu zlokalizowano aleję serwisową, prostą start - meta i trybuny główne. Charakterystyczne dla przebiegu jest dwukrotne przekroczenie Odry Mostem Pokoju i Grunwaldzkim skąd roztacza się widok

na stare części miasta. Ustalono, że bolidy będą poruszać się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Elementami charakterystycznymi przebiegu toru są: od północy Most Pokoju z wjazdem wyznaczanym przez budynki Muzeum Narodowego i Urzędu Wojewódzkiego.

Symulator F1 - Wrocław Foto: Onet.pl
Symulator F1 - Wrocław

Od wschodu Rondo Reagana z nowoczesną zabudową, od południa kampus Politechniki Wrocławskiej, a od zachodu - Galeria Dominikańska i właśnie budowany, futurystyczny hotel Hilton. Na terenach pomiędzy Placem Powstańców Warszawy a ulicą Mazowiecką przewidziano budowę strefy serwisowej  wraz z  zabudowaniami zespołu obsługi wyścigu i centrum medialnego. Dwukondygnacyjna zabudowa alei serwisowej poprowadzona zostałaby wzdłuż ulicy. Tam na czas wyścigu znajdowałyby się garaże zespołów Formuły 1, a nad garażami pomieszczenia obsługi. Centrum Medialne zlokalizowano w obrębie placu Generała Walerego Wróblewskiego. Na rozległym terenie naprzeciwko wejścia do Urzędu Marszałkowskiego zaplanowano lokalizację trybun głównych. Według pierwszych testów maksymalna prędkość bolidów na torze sięga 296 km/godz., a czas okrążenia oscylowałby wokół 1 min. i 32 sek.

Wrocław zwyciężył w plebiscycie organizowanym przez LG, globalnego i technologicznego partnera F1, na optymalną lokalizację ulicznego toru F1 w Polsce. Stolica Dolnego Śląska zdobyła 48 773, wyprzedzając o ponad 2 500 głosów Gdynię.

Trzecie miejsce zajął Kraków z 28 564 głosami, a na Warszawę głosowało 17 125 osób.  Zwycięski projekt toru, podobnie jak 3 pozostałe propozycje został wyznaczony zgodnie z wytycznymi Formuły 1 przez zespół architektów zajmujących się torami wyścigowymi, kierowany przez Roberta Młodzińskiego.