- Po dwóch pierwszych miesiącach 2018 roku Toyota jest na pierwszym miejscu rankingu sprzedaży samochodów osobowych
- Dacia notowana wyżej niż Seat. Przez pierwsze dwa miesiące rumuńska marka sprzedała 104 670 egz., a Seat 77 177 egz.
- Największe wzrosty sprzedaży odnotowały w tym roku Łada i Mitsubishi. Odpowiednio 33 proc. i 31,5 proc.
- Mercedes, BMW i Audi razem wzięte sprzedały mniej niż Volkswagen wynika z analizy Focus2move
Od niemal dekady rośnie globalna sprzedaż samochodów osobowych. Szczególnie w ciągu ostatnich 5 lat – z 80 milionów do 94 milionów sztuk. Oczekiwania wobec dwóch najbliższych lat są szczególne. W tym roku prognozowana sprzedaż wyniesie 98 milionów sztuk. W przyszłym roku zaś ma sięgnąć aż 100 milionów egzemplarzy.
Początek 2018 roku jest na razie całkiem niezły. Przez pierwsze dwa miesiące 2018 roku sprzedano na całym świecie aż 14,4 mln nowych samochodów osobowych. To oznacza wzrost o 3,4 proc. A przy okazji oznacza jeszcze jedno: dalszy ciąg rywalizacji między Toyotą a Volkswagenem. I nie tylko między nimi.
Przez pierwsze dwa miesiące Toyota sprzedała 1,35 mln samochodów. To o ponad 250 tys. egzemplarzy więcej od Volkswagena. I 2,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Mimo ostatnich poważnych kłopotów istotny wzrost sprzedaży odnotował także sam Volkswagen: aż o 4,1 proc. Na trzecim miejscu jest zaś Ford z wynikiem 0,84 mln sztuk i aż 5,5 proc. spadkiem. Niewykluczone, że wraz z rozpoczęciem sprzedaży nowego Focusa w Europie oraz zmodernizowanego Mondeo w USA sytuacja marki wyraźnie się poprawi.
W pierwszej dziesiątce kluczowy udział mają firmy z Azji. Nissan jest na czwartej pozycji (0,8 mln sztuk) a Honda na piątej (0,75 mln). Obie firmy zaliczyły także niewielki kilkuprocentowy wzrost sprzedaży. Nie zabrakło także marek z Korei. Hyundai z wynikiem 0,64 mln znalazł się na szóstej pozycji a Kia na ósmej (0.42 mln). W koreańskim gronie rośnie Kia – o 3,8 proc. a Hyundai odnotował niewielki spadek o 1,4 procent.
Znamienne, że w pierwszej dziesiątce nie ma żadnego producenta z Chin. Najwyżej notowaną chińską marką jest Changan, który ze sprzedażą 0,27 mln egzemplarzy znalazł się na 14 miejscu. Kolejnym w rankingu jest właściciel Volvo, czyli Geely. Z wynikiem 0,23 mln sztuk został sklasyfikowany na 19 pozycji.
Ciekawie prezentuje się rywalizacja wśród trzech renomowanych marek z Niemiec: Audi, BMW i Mercedesa. Wśród nich Mercedes sprzedał najwięcej: aż 404 921 pojazdów co oznacza wzrost o 8,4 proc. BMW i Audi sprzedały odpowiednio 303 756 sztuk i 291 767 egz. Takich wyników mogą im pozazdrościć producenci spoza segmentu premium, czyli m.in. Fiat (0,24 mln), Skoda (0,2 mln), Citroen (0,17 mln), czy Opel (0,15 mln).
W zestawieniu znalazła się także rosyjska Łada. Wszystko za sprawą rekordowej sprzedaży w lutym (wówczas zajęła 44. miejsce z wynikiem (0,02 mln). Po pierwszych dwóch miesiącach firma z Rosji zajmuje 51. pozycję.
Miejsce | Marka | Sprzedaż – 2018 (egz.) | Sprzedaż – luty 2018 (egz.) | Zmiana względem 2017 r. (proc.) |
1 | Toyota | 1 358 225 | 640 554 | 2,9 |
2 | Volkswagen | 1 090 529 | 446 597 | 4,1 |
3 | Ford | 841 207 | 415 175 | -5,5 |
4 | Nissan | 807 078 | 387 851 | 3,9 |
5 | Honda | 753 096 | 345 854 | 3,2 |
6 | Hyundai | 643 284 | 318 570 | -1,4 |
7 | Chevrolet | 591 127 | 277 358 | 1,0 |
8 | KIA | 424 172 | 207 415 | 3,8 |
9 | Mercedes | 404 921 | 179 169 | 8 |
10 | Renault | 398 370 | 197 072 | 8,4 |