- Po dwóch pierwszych miesiącach 2018 roku Toyota jest na pierwszym miejscu rankingu sprzedaży samochodów osobowych
- Dacia notowana wyżej niż Seat. Przez pierwsze dwa miesiące rumuńska marka sprzedała 104 670 egz., a Seat 77 177 egz.
- Największe wzrosty sprzedaży odnotowały w tym roku Łada i Mitsubishi. Odpowiednio 33 proc. i 31,5 proc.
- Mercedes, BMW i Audi razem wzięte sprzedały mniej niż Volkswagen wynika z analizy Focus2move
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Od niemal dekady rośnie globalna sprzedaż samochodów osobowych. Szczególnie w ciągu ostatnich 5 lat – z 80 milionów do 94 milionów sztuk. Oczekiwania wobec dwóch najbliższych lat są szczególne. W tym roku prognozowana sprzedaż wyniesie 98 milionów sztuk. W przyszłym roku zaś ma sięgnąć aż 100 milionów egzemplarzy.
Poznaj kontekst z AI
Początek 2018 roku jest na razie całkiem niezły. Przez pierwsze dwa miesiące 2018 roku sprzedano na całym świecie aż 14,4 mln nowych samochodów osobowych. To oznacza wzrost o 3,4 proc. A przy okazji oznacza jeszcze jedno: dalszy ciąg rywalizacji między Toyotą a Volkswagenem. I nie tylko między nimi.
Przez pierwsze dwa miesiące Toyota sprzedała 1,35 mln samochodów. To o ponad 250 tys. egzemplarzy więcej od Volkswagena. I 2,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Mimo ostatnich poważnych kłopotów istotny wzrost sprzedaży odnotował także sam Volkswagen: aż o 4,1 proc. Na trzecim miejscu jest zaś Ford z wynikiem 0,84 mln sztuk i aż 5,5 proc. spadkiem. Niewykluczone, że wraz z rozpoczęciem sprzedaży nowego Focusa w Europie oraz zmodernizowanego Mondeo w USA sytuacja marki wyraźnie się poprawi.
W pierwszej dziesiątce kluczowy udział mają firmy z Azji. Nissan jest na czwartej pozycji (0,8 mln sztuk) a Honda na piątej (0,75 mln). Obie firmy zaliczyły także niewielki kilkuprocentowy wzrost sprzedaży. Nie zabrakło także marek z Korei. Hyundai z wynikiem 0,64 mln znalazł się na szóstej pozycji a Kia na ósmej (0.42 mln). W koreańskim gronie rośnie Kia – o 3,8 proc. a Hyundai odnotował niewielki spadek o 1,4 procent.
Znamienne, że w pierwszej dziesiątce nie ma żadnego producenta z Chin. Najwyżej notowaną chińską marką jest Changan, który ze sprzedażą 0,27 mln egzemplarzy znalazł się na 14 miejscu. Kolejnym w rankingu jest właściciel Volvo, czyli Geely. Z wynikiem 0,23 mln sztuk został sklasyfikowany na 19 pozycji.
Ciekawie prezentuje się rywalizacja wśród trzech renomowanych marek z Niemiec: Audi, BMW i Mercedesa. Wśród nich Mercedes sprzedał najwięcej: aż 404 921 pojazdów co oznacza wzrost o 8,4 proc. BMW i Audi sprzedały odpowiednio 303 756 sztuk i 291 767 egz. Takich wyników mogą im pozazdrościć producenci spoza segmentu premium, czyli m.in. Fiat (0,24 mln), Skoda (0,2 mln), Citroen (0,17 mln), czy Opel (0,15 mln).
W zestawieniu znalazła się także rosyjska Łada. Wszystko za sprawą rekordowej sprzedaży w lutym (wówczas zajęła 44. miejsce z wynikiem (0,02 mln). Po pierwszych dwóch miesiącach firma z Rosji zajmuje 51. pozycję.
Miejsce | Marka | Sprzedaż – 2018 (egz.) | Sprzedaż – luty 2018 (egz.) | Zmiana względem 2017 r. (proc.) |
1 | Toyota | 1 358 225 | 640 554 | 2,9 |
2 | Volkswagen | 1 090 529 | 446 597 | 4,1 |
3 | Ford | 841 207 | 415 175 | -5,5 |
4 | Nissan | 807 078 | 387 851 | 3,9 |
5 | Honda | 753 096 | 345 854 | 3,2 |
6 | Hyundai | 643 284 | 318 570 | -1,4 |
7 | Chevrolet | 591 127 | 277 358 | 1,0 |
8 | KIA | 424 172 | 207 415 | 3,8 |
9 | Mercedes | 404 921 | 179 169 | 8 |
10 | Renault | 398 370 | 197 072 | 8,4 |