Logo
WiadomościAktualnościStarsze niż Formuła 1

Starsze niż Formuła 1

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Motorowe mistrzostwa zaczęły się od wyścigu TT (Tourist Trophy) na wyspie Man w czerwcu 1949 roku. Pierwszy tytuł, w najważniejszej z motocyklowych klas 500 ccm, przypadł brytyjskiej maszynie.

Starsze niż Formuła 1
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Starsze niż Formuła 1

Mistrzem został Les Graham na dwucylindrowym AJS. Jednak pierwszą wielką gwiazdą był jego rodak Geoff Duke, który w sezonie 1951 na jednocylindrowym Nortonie okazał się najlepszy w klasach 350 i 500 ccm. Rok później stracił tytuł na rzecz włoskiego motocyklisty Umberto Masettiego (czterocylindrowa Gilera). Duke podpisał wtedy kontrakt z Gilerą, na której był niepokonany przez następne trzy sezony.Później nastąpiła seria zwycięstw włoskich motocykli MV Agusta. Następcą Duke?a został jego rodak John Surtees, który zdobył na maszynach tej firmy siedem tytułów - cztery w klasie 500 ccm i trzy w 350 ccm. Co więcej, Surtees jest jedynym zawodnikiem, który zdobył mistrzostwo świata na dwóch i czterech kółkach. W roku 1964 wywalczył mistrzostwo samochodowej Formuły 1.Na MV Agustach wygrywali Rodezyjczyk Gary Hocking, Brytyjczycy Mike Hailwood i Phil Read oraz Włoch Giacomo Agostini. W sumie te znakomite włoskie motocykle wywalczyły 17 kolejnych tytułów w klasie 500 ccm.Potem Giacomo Agostini przesiadł się na Yamahę i w "pięćsetkach" rozpoczęła się era maszyn z Japonii. Po Yamahach przyszła kolej na Suzuki z Barrym Sheenem. Kolejną japońską marką, która zaczęła wygrywać w najważniejszej z motocyklowych klas, była Honda, najpierw uczestnicząca w rywalizacji w kategoriach 125 i 250 ccm.Nastała także era mistrzów z USA i Australii. Pierwszym amerykańskim mistrzem został Kenny Roberts. Zdobył on trzy tytuły. Kolejnymi amerykańskimi mistrzami byli Freddie Spencer (dwa tytuły), Eddie Lawson (cztery), Wayne Rainey (trzy), Kevin Schwantz (jeden), a w ostatnim sezonie triumfował Kenny Roberts junior. Australii pierwsze zwycięstwo dał Wayne Gradner w 1987 roku. Kolejne pięć tytułów było dziełem Wayne?a Gardnera.Przez te ponad pięćdziesiąt lat w motocyklowych mistrzostwach świata ścigano się w najróżniejszych klasach: w 50, 125, 250, 350, 500 ccm i sidecarach. Teraz pozostały ich zaledwie trzy: 125, 250 i 500 ccm. W pierwszym sezonie rozegrano tylko sześć rund. W roku 2001 będzie ich szesnaście w Europie, Azji, Oceanii i Ameryce Południowej.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: