Logo
WiadomościAktualnościStatek kosmiczny IV

Statek kosmiczny IV

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Renault jest na najlepszej drodze do nowego zdefiniowania pojęcia "limuzyna wielkopojemna". Do końca 2002 roku Francuzi zamierzają wypuścić na rynek trzy samochody klasy wyższej, które zasługują na miano cudu przestronności.

Pod koniec bieżącego roku ma się pojawić w sprzedaży Avantime - niecodzienna kombinacja coupé i vana. W tym samym mniej więcej czasie w salonach sprzedaży stanie oryginalny wielkopojemny dwudrzwiowy pojazd Vel Satis. Jednocześnie Renault zrezygnuje z produkcji klasycznej limuzyny klasy wyższej - Safrane?a. Podczas gdy Avantime wytwarzany będzie u Matry w Ramorantin, produkcja Vel Satisa i Espace?a przygotowywana jest w tych samych zakładach, z których taśm schodzi nowa Laguna. Ta wspólnota w fabryce Sandouville wyjdzie na dobre przede wszystkim Espace?owi, który powstawać ma w liczbie 500 sztuk dziennie. To byłoby ponad dwa razy tyle co teraz.Po 18 latach na rynku Espace rezygnuje ze starannie dotychczas pielęgnowanej metody produkcji nadwozia - elementów poszycia z materiałów kompozytowych na stalowej konstrukcji. Czwarte wydanie statku kosmicznego otrzyma karoserię z wysoko wytrzymałej stali, co spowoduje nieznaczny wzrost masy (do ok. 1600 kg), za to istotny sztywności. Tylko piąte, tylne drzwi - dotychczas tłoczone z blachy - wykonywane będą za pomocą wtrysku ze wzmocnionego włóknami tworzywa. Odwrót od kombinacji materiałowej powodują nie tylko względy technologiczne, ale także ekonomiczne. Długość cyklu produkcyjnego można w ten sposób obniżyć z obecnych 30 do 15 godzin.Nowy Espace będzie miał długość około 4,70 m, czyli prawie tyle co aktualny Grand Espace (4,79 m). Tym samym Renault zrezygnuje zapewne z wariantu z przedłużonym rozstawem osi. Pozostanie natomiast wierne systemowi kotwiczenia na szynach (maksymalnie) siedmiu foteli, oferującemu dużą różnorodność urządzenia wnętrza.Zupełnie niekonwencjonalny i nadzwyczaj kosztowny jest nowy zestaw poduszek powietrznych składający się z trzech elementów. Pierwszy to klasyczny airbag kierowcy. Przed skutkami zderzeń bocznych chroni boczna poduszka okienna, osłaniająca nie tylko głowę, ale i klatkę piersiową. Trzecią część systemu stanowi airbag zintegrowany z pasem bezpieczeństwa dla każdego pasażera (nie kierowcy). Taka poduszka "pasowa" o pojemności 60 l ma zminimalizować przede wszystkim ryzyko obrażeń w wyniku zderzeń czołowych i z przemieszczeniem.Nową cechą stylistyki następnego Espace?a, odróżniającą go od aktualnego modelu, jest zastosowanie kątów i krawędzi w miejsce obecnych obłości. Do charakterystycznych elementów designu należą czteroczęściowe reflektory (światła ksenonowe dostępne za dopłatą), prawie pionowo ustawiona tylna szyba ze światłami po bokach, linia boczna naznaczona nowymi krawędziami. Wewnątrz znajdziemy znów awangardowo zaprojektowany salonik na kółkach. Dużo miejsca, rozmaite schowki i półki, miłe w dotyku i dla oka materiały wykończeniowe i bardzo wygodne fotele były dla projektantów ważniejsze niż typowa dla kokpitu atmosfera.Dlatego w nowym modelu uniwersalny, niezbyt duży wyświetlacz cyfrowy pozostanie jak obecnie umieszczony na środku, a kontrowersyjne z punktu widzenia ergonomii konsole do obsługi ogrzewania i wentylacji w drzwiach. Analogicznie do nowej Laguny także Espace nie będzie w przyszłości uruchamiany za pomocą kluczyka. Otwarcie i zamknięcie nastąpi przy użyciu karty chipowej, silnik startuje - przy wciśniętym pedale sprzęgła - po uruchomieniu przycisku. Nowe sześciocylindrowe jednostki napędowe będą owocem współpracy z Japończykami. Benzynowy 3,5-litrowy 24-zaworowy V6 partnera Nissana osiąga moc 230 KM, co stanowić ma rekord świata w kategorii limuzyn wielkopojemnych. Natomiast diesel V6 kupiony zostanie od Isuzu. 3,0-litrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem Common Rail osiągająca moc 175 KM zainstalowana została wcześniej w studyjnym modelu Opla - Signum. Pozostałą część oferty stanowią trzy mniejsze czterocylindrowe jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa. 2,2-litrowy diesel dCi z turbosprężarką o zmiennej geometrii osiąga moc 145 KM, 2,0-litrowy silnik benzynowy - 140 KM, a turbodoładowany 2,0-litrowy IDE - 170 KM. Oferta przekładni obejmuje pięcio- i sześciobiegowe skrzynie przełączane ręcznie i konwencjonalny automat.Także w dziedzinie bezpieczeństwa aktywnego Renault robi duży krok do przodu. Wraz z ABS-em seryjnie dostarczany będzie dodatkowy elektroniczny układ usprawniający hamowanie. Ciśnienie w oponach (obręcze 16 cali) kontrolowane będzie automatycznie, a układ kontroli stabilności ESP znajdzie się w standardzie wszystkich wersji. Lista proponowanych opcji sięga od sterowania głosem poprzez układ nawigacji satelitarnej i telefon po układ ułatwiający parkowanie. Espace będzie najprawdopodobniej oferowany w czterech wersjach wyposażeniowych: podstawowej Authentique, sportowej Dynamique, luksusowej Privilege i topowej Initiale ze skórzaną tapicerką i elektrycznym sterowaniem foteli z pamięcią włącznie. Na temat cen można tylko spekulować: Espace na pierwszy rzut oka wyda się nieco droższy, jednak biorąc pod uwagę wyposażenie seryjne, okaże się nawet tańszy od obecnego.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: