Logo
WiadomościAktualnościSuperlinie Pininfariny

Superlinie Pininfariny

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Na tę wystawę trafi niewielu. Znajduje się ona w zakładach Pininfariny.

Superlinie Pininfariny
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Superlinie Pininfariny

Zgromadzono tam modele, które projektowała firma na przestrzeni dziesiątków lat. Na pierwszym miejscu są rzecz jasna różne modele Ferrari, potem Peugeoty, Alfy Romeo, Lancie i auta innych marek. Historia firmy sięga 1930 roku, kiedy to Batista "Pinin" Farina założył warsztat zajmujący się projektowaniem i budową nadwozi, ich indywidualną stylizacją i wyposażaniem według gustów klientów. Z czasem ruszyła mała produkcja aut takich marek i modeli jak Alfa Romeo, Hispano Suiza Coupé, Lancia Dilambda i Astrura, Fiat Ardita czy Lancia Aprilla Coupé. Ta ostatnia z niezwykłą aerodynamiką. Na początku lat 50. firma rozpocząła działalność międzynarodową, współpracując z amerykańskim producentem aut Nash i z francuskim Peugeotem. Długoletni kontrakt z Peugeotem legł u podstaw rozwoju firmy. W 1952 r. "Pinin" Farina rozpoczął współpracę z Ferrari. Pod koniec dekady firma była już całkiem spora, gdyż produkcja Alfy Romeo Giulietta Spider wyniosła 27 tys. sztuk. Największy rozwój firmy przypada na ostatnie dwadzieścia lat. W latach osiemdziesiątych projektowano, współpracowano przy produkcji bądź wytwarzano w zakładach Pininfariny takie modele, jak Ferrari Testarossa, później Ferrari 512, Ferrari Pinina, Alfę Romeo Spider, Peugeota 205 Cabrio, Lancię Thema. Ferrari, Peugeot i Fiat (do którego należy Alfa Romeo i Lancia) pozostały do chwili obecnej głównymi partnerami Pininfariny. O ile w produkcji być może przeważały modele Peugeota i Fiata, o tyle wśród prototypów, modeli studyjnych i produkcyjnych sympatia projektantów Pininfariny kieruje się ku samochodom sportowym. W ostatniej dekadzie właściwie co roku Pininfarina prezentował jakiś model Ferrari - 512 TR, 456 GT 2+2, F355 Berlinetta, F50, 550 Maranello, 456 M, 360 Modena, 360 Spider, Rossa, 550 Barchetta Pininfarina, 575M Maranello i najnowsze dzieło - Enzo Ferrari. Pół wieku współpracy z Ferrari zaowocowało limitowaną serią Enzo Ferrari nawiązującą do poprzedników - F40 i F50, ale z technologią przeniesioną wprost z Formuły 1. Obecnie w zakładach Pininfariny produkowany jest we współpracy z Mitsubishi terenowy Pajero Pinin w ilości 30 tys. sztuk rocznie, Alfa Romeo GTV i Spider oraz Peugeot 406 Coupé. Wkrótce rozpocznie się produkcja Forda Streetka. Plan zakłada wykonanie 30 tys. aut rocznie.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: