Nowa Mazda 3 jest zupełnie inna. To, co widać na pierwszy rzut oka, to znacznie większe rozmiary nowego modelu. W porównaniu z poprzedniczką, Mazdą 323 F, nowy model urósł aż o 17 cm. Długość 4,42 metra to na tę klasę całkiem poważny wynik. Golf ma zaledwie 4,20 metra! Jak na takie wymiary wnętrze mogłoby być bardziej przestronne.Po przekręceniu kluczyka silnik daje o sobie znać sportowym dźwiękiem. Sztywno zestrojone zawieszenie i precyzyjnie pracująca skrzynia biegów zachęcają do dynamicznej jazdy. Opracowane wspólnie z Fordem i Volvo podwozie świetnie sobie radzi z masą 1,3 tony. Zachowanie auta na krętych drogach jest bez zarzutu. Jedynie na kiepskich nawierzchniach trochę dokucza hałas dochodzący z zawieszenia. W przypadku zbyt brawurowych manewrów kierowcę ratuje dynamiczny system kontroli trakcji i toru jazdy DSC. W podstawowych modelach ten przydatny dodatek wymaga niestety dopłaty. Jednak nawet bez DSC nie trzeba się obawiać zachowania Mazdy na zakrętach. Nowa "trójka" jest samochodem łatwym do opanowania, pomaga w tym precyzyjny układ kierowniczy. Trudno dostrzec pod tym względem jakiekolwiek różnice między modelami 1.6 i 2.0, mimo że otrzymały odmienne rodzaje wspomagania kierownicy. Słabsze wersje silnikowe wyposażono w klasyczne wspomaganie hydrauliczne, układ kierowniczy modelu 2.0 wspomagany jest elektrohydraulicznie. Pełna gamaPaleta dostępnych silników ma w przyszłości obejmować trzy jednostki benzynowe 1.4 (80 KM), 1.6 (105 KM), 2.0 (150 KM). Można spodziewać się, że ulubieńcem klientów stanie się dynamiczny i jednocześnieelastyczny model 1.6. Bez problemów osiąga 6600 obrotów, mimo to nie buntuje się podczas flegmatycznej jazdy po mieście na piątym biegu. Silnik znany jest z większego modelu - Mazdy6. Przy spokojnej jeździe nie sprawia wrażenia jednostkiszczególnie dynamicznej. W razie potrzeby można z niegojednak wykrzesać całkiem przyzwoite osiągi. Moc większa o 45 KM niż w modelu 1.6 to w końcu nie przelewki. Ta Mazda ma w nazwie "Sport" nie bez powodu. Nie można narzekać na wyposażeniemodelu 2.0. Seryjnieauto otrzyma światła ksenonowe oraz wycieraczki uruchamiane automatycznie, 17-calowe felgi ze stopów lekkich, automatyczną klimatyzację, sześć poduszek powietrznych, układ ABS oraz radio. Kierownica ma możliwość regulacji. Za dopłatą dostępny będzie system nawigacji satelitarnej.Wiosną 2004 roku w sprzedaży mają pojawić się dwa turbodoładowane silniki wysokoprężne o pojemności 1,6 litra. W zależności od wersji będą rozwijały moc 90 lub 110 KM. Silniki spełniają najostrzejsze normy emisyjne, obydwa wyposażono w filtry cząstek stałych. Nie są to jednak własne konstrukcje Mazdy. Silniki pochodzą z francuskiego koncernu PSA. Trzeba poczekaćNiestety, na Mazdę 3 polscy klienci będą musieli poczekać przynajmniej do maja 2004 roku, gdyż mimo wspólnego rodowodu z drugą generacją Forda Focusa i Volvem V40 nowy model powstaje w Japonii. Dopiero po wejściu Polski do Unii Europejskiej cła na samochody z Kraju Kwitnącej Wiśni spadną do poziomu umożliwiającego Maździe konkurowanie z autami wyprodukowanymi w fabrykach europejskich. Ceny i dokładne wyposażenie nie są jeszcze znane.
Galeria zdjęć
Szansa na 3 pozycję
Szansa na 3 pozycję
Szansa na 3 pozycję