Logo
WiadomościAktualnościSzansa na 3 pozycję

Szansa na 3 pozycję

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Do niedawna jedyną charakterystyczną cechą kompaktowych modeli Mazdy był brak jakichkolwiek cech charakterystycznych. Wyjątek stanowiły nieco ciekawsze stylistycznie usportowione modele oznaczone literą F.

Szansa na 3 pozycję
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Szansa na 3 pozycję

Nowa Mazda 3 jest zupełnie inna. To, co widać na pierwszy rzut oka, to znacznie większe rozmiary nowego modelu. W porównaniu z poprzedniczką, Mazdą 323 F, nowy model urósł aż o 17 cm. Długość 4,42 metra to na tę klasę całkiem poważny wynik. Golf ma zaledwie 4,20 metra! Jak na takie wymiary wnętrze mogłoby być bardziej przestronne.Po przekręceniu kluczyka silnik daje o sobie znać sportowym dźwiękiem. Sztywno zestrojone zawieszenie i precyzyjnie pracująca skrzynia biegów zachęcają do dynamicznej jazdy. Opracowane wspólnie z Fordem i Volvo podwozie świetnie sobie radzi z masą 1,3 tony. Zachowanie auta na krętych drogach jest bez zarzutu. Jedynie na kiepskich nawierzchniach trochę dokucza hałas dochodzący z zawieszenia. W przypadku zbyt brawurowych manewrów kierowcę ratuje dynamiczny system kontroli trakcji i toru jazdy DSC. W podstawowych modelach ten przydatny dodatek wymaga niestety dopłaty. Jednak nawet bez DSC nie trzeba się obawiać zachowania Mazdy na zakrętach. Nowa "trójka" jest samochodem łatwym do opanowania, pomaga w tym precyzyjny układ kierowniczy. Trudno dostrzec pod tym względem jakiekolwiek różnice między modelami 1.6 i 2.0, mimo że otrzymały odmienne rodzaje wspomagania kierownicy. Słabsze wersje silnikowe wyposażono w klasyczne wspomaganie hydrauliczne, układ kierowniczy modelu 2.0 wspomagany jest elektrohydraulicznie. Pełna gamaPaleta dostępnych silników ma w przyszłości obejmować trzy jednostki benzynowe 1.4 (80 KM), 1.6 (105 KM), 2.0 (150 KM). Można spodziewać się, że ulubieńcem klientów stanie się dynamiczny i jednocześnieelastyczny model 1.6. Bez problemów osiąga 6600 obrotów, mimo to nie buntuje się podczas flegmatycznej jazdy po mieście na piątym biegu. Silnik znany jest z większego modelu - Mazdy6. Przy spokojnej jeździe nie sprawia wrażenia jednostkiszczególnie dynamicznej. W razie potrzeby można z niegojednak wykrzesać całkiem przyzwoite osiągi. Moc większa o 45 KM niż w modelu 1.6 to w końcu nie przelewki. Ta Mazda ma w nazwie "Sport" nie bez powodu. Nie można narzekać na wyposażeniemodelu 2.0. Seryjnieauto otrzyma światła ksenonowe oraz wycieraczki uruchamiane automatycznie, 17-calowe felgi ze stopów lekkich, automatyczną klimatyzację, sześć poduszek powietrznych, układ ABS oraz radio. Kierownica ma możliwość regulacji. Za dopłatą dostępny będzie system nawigacji satelitarnej.Wiosną 2004 roku w sprzedaży mają pojawić się dwa turbodoładowane silniki wysokoprężne o pojemności 1,6 litra. W zależności od wersji będą rozwijały moc 90 lub 110 KM. Silniki spełniają najostrzejsze normy emisyjne, obydwa wyposażono w filtry cząstek stałych. Nie są to jednak własne konstrukcje Mazdy. Silniki pochodzą z francuskiego koncernu PSA. Trzeba poczekaćNiestety, na Mazdę 3 polscy klienci będą musieli poczekać przynajmniej do maja 2004 roku, gdyż mimo wspólnego rodowodu z drugą generacją Forda Focusa i Volvem V40 nowy model powstaje w Japonii. Dopiero po wejściu Polski do Unii Europejskiej cła na samochody z Kraju Kwitnącej Wiśni spadną do poziomu umożliwiającego Maździe konkurowanie z autami wyprodukowanymi w fabrykach europejskich. Ceny i dokładne wyposażenie nie są jeszcze znane.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: