Auto Świat Wiadomości Aktualności Testy zderzeniowe Euro NCAP: nowa Dacia Duster i Suzuki Swift mniej bezpieczne od innych aut

Testy zderzeniowe Euro NCAP: nowa Dacia Duster i Suzuki Swift mniej bezpieczne od innych aut

Zdaniem przedstawicieli Euro NCAP – organizacji zajmującej się oceną bezpieczeństwa pojazdów – rosną różnice pomiędzy poziomem bezpieczeństwa samochodów różnych marek. Jedni stawiają na bezpieczeństwo, inni na niską cenę – sugeruje organizacja. W tym przypadku słowa krytyki skierowane są w stronę Dacii oraz Suzuki. Co poszło nie tak?

Test zderzeniowy nowej Dacii Duster
Euro NCAP
Test zderzeniowy nowej Dacii Duster
  • Euro NCAP: Mercedes-Benz Klasy E, VW Passat i Škoda Superb z najwyższymi ocenami bezpieczeństwa
  • BMW X2, Renault Espace i Rafale również mają świetne wyniki
  • Dacia Duster i Suzuki Swift tylko z trzema gwiazdkami
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Euro NCAP, niezależna organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów, opublikowała najnowsze wyniki testów bezpieczeństwa dla kilku popularnych modeli samochodów dostępnych na rynku europejskim. Wśród ocenionych pojazdów znalazły się zarówno modele premium, jak i pojazdy marek słynących z oferowania dobrego poziomu jakości do ceny.

Euro NCAP: trzygwiazdkowe oceny dla Dacii Duster i Suzuki Swift

Dacia Duster i Suzuki Swift uzyskały jedynie trzy gwiazdki w najnowszych testach Euro NCAP. Oba modele, choć wyposażone w wymagane przepisami podstawowe systemy bezpieczeństwa takie jak autonomiczne systemy hamowania awaryjnego, utrzymywania pasa ruchu, inteligentne ograniczniki prędkości i wykrywanie zmęczenia kierowcy, nie spełniają wyższych standardów wymaganych do uzyskania pięciu gwiazdek.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dacia – zdaniem Euro NCAP – koncentruje się na przystępnej cenie pojazdów kosztem zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Suzuki z kolei od lat produkuje małe, ekonomiczne samochody. W testach Euro NCAP Duster przewyższa Swifta w kategorii ochrony dzieci, choć oba modele mają umiarkowane wyniki w ochronie dorosłych pasażerów.

Pięciogwiazdkowe modele: Mercedes-Benz Klasy E, VW Passat, Škoda Superb i Kodiaq

Na przeciwnym biegunie znalazły się modele premium i średniej klasy, które uzyskały najwyższe oceny bezpieczeństwa. Mercedes-Benz Klasy E, VW Passat i Skoda Superb, a także Skoda Kodiaq zdobyły pięć gwiazdek, oferując wzorowy poziom ochrony pasażerów dorosłych oraz dzieci.

Passat i Superb wyróżniają się szczególnie dobrą ochroną wszystkich krytycznych obszarów ciała w pełnowymiarowych testach zderzeniowych. Mercedes Klasy E, choć również zdobył pięć gwiazdek, ociera się o granicę utraty jednej z nich z powodu nieco słabszej ochrony miednicy pieszego.

BMW X2, Renault Espace i Rafale na poziomie pięciu gwiazdek

BMW X2, oceniane na podstawie wyników testów bliźniaczego modelu X1 z 2022 roku, oraz Renault Espace i Rafale, oceniane jako bliźniaki modelu Austral, również uzyskały pięć gwiazdek. Podobnie jak Klasa E, BMW X2 oferuje słabszą ochronę miednicy pieszego.

Najnowsze wyniki testów ujawniają rosnący rozłam pomiędzy ambicjami różnych marek samochodów w zakresie bezpieczeństwa. Różnica w liczbie gwiazdek wynika częściowo z segmentów, w których konkurują samochody, ale Euro NCAP wierzy, iż ​​jest to także kwestia priorytetów marki. Niektórzy; jak Mercedes-Benz, Skoda, VW, BMW i Renault; sądzą, iż ich klienci cenią sobie wysoki poziom bezpieczeństwa i dodatkową wartość, którą wnosi ono do produktu. W przypadku Dacii i Suzuki nacisk kładziony jest na przystępność cenową. Klienci tych marek powinni wiedzieć, że na rynku dostępne są pojazdy, które oferują znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa. To coś, czego nie da się wycenić.

- mówi dr Michiel van Ratingen z Euro NCAP

Reasumując...

Najnowsze oceny Euro NCAP pokazują, że choć przystępna cena jest ważna, to jednak ma ona swoje konsekwencje. Kierowcy mają do wyboru pojazdy, które oferują znacznie wyższy poziom ochrony, co w razie wypadku może okazać się warte więcej niż pieniądze.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków