Dzisiaj na salony samochodowe wjeżdża najnowsza, piąta generacja tego modelu. Z tej okazji warto przypomnieć, jak SUV Toyoty rósł i zmieniał się na przestrzeni lat.
Galeria zdjęć
Prawie 25 lat temu Toyota po raz pierwszy zaprezentowała model RAV4. Auto wywołało prawdziwą rewolucję, rozpoczynając globalną modę na SUV-y. Dzisiaj na salony samochodowe wjeżdża najnowsza, piąta generacja tego modelu. Z tej okazji warto przypomnieć, jak SUV Toyoty rósł i zmieniał się na przestrzeni lat.
Pierwszą generację modelu RAV4 Toyota zaprezentowała na salonie samochodowym w Genewie w 1994 roku, wprawiając w zdumienie publiczność i komentatorów. Nikt do tej pory nie pokazał takiego podejścia do konstruowania samochodów. Toyota zaproponowała lekkie auto rekreacyjne z samonośnym nadwoziem, zwiększonym prześwitem i stałym napędem na cztery koła, które – w przeciwieństwie do ciężkich terenówek na ramie – mógł z łatwością poprowadzić każdy kierowca. Nowy SUV był produkcyjną realizacją konceptu RAV-FOUR pokazanego pięć lat wcześniej, a jego nazwa pochodziła od słów Recreational Active Vehicle with 4 wheel-Drive i oznaczała auto rekreacyjne z napędem na cztery koła. Pierwsza Toyota RAV4 bazowała na płycie podłogowej Corolli i była dostępna w nadwoziach 3- i 5-drzwiowym, a odmiana z trojgiem drzwi występowała również w wersji z miękkim dachem. Trzydrzwiowe RAV4 miało tylko 3740 mm długości, natomiast pięciodrzwiowe 4150 mm. Szerokość auta niezależnie od wersji wynosiła 1695 mm. Wybór jednostek napędowych ograniczał się do jednego rzędowego silnika o pojemności 2 l, wytwarzającego 129 KM mocy. Auto było dostępne z napędem na przednią oś i stałym napędem na cztery koła, wyposażonym w blokadę centralnego mechanizmu różnicowego. Powstała również elektryczna wersja SUV-a, wyprodukowana w liczbie 1 500 egzemplarzy.
Druga generacja RAV4 zadebiutowała w 2000 roku. Chociaż konstrukcja SUV-a nadal była oparta na kompaktowej Corolli, nadwozie zyskało zupełnie nową stylistykę, a także nieco urosło. Szerokość auta wynosiła już 1735 mm, a jego długość wzrosła do 3860 mm w przypadku wersji 3-drzwiowej i 4193 mm w odmianie z pięciorgiem drzwi. Ta druga dodatkowo urosła po faceliftingu w 2003 roku, osiągając długość 4230 mm. Z rynku zniknęła jednak odmiana ze zdejmowanym dachem. W drugiej generacji RAV4 wzrósł za to wybór jednostek napędowych. Na rynku europejskim samochód występował z silnikami benzynowymi 2.0 150 KM i 1.8 125 KM. W ofercie znalazł się również 116-konny diesel 2.0 z wtryskiem common rail. Wersję z napędem na cztery koła wyposażono w układ ze sprzęgłem wiskotycznym, zastosowany już wcześniej w Lexusie RX.
Trzecią generację RAV4 Toyota pokazała na Genewa Motor Show w 2005 roku. Tym razem zrezygnowano z odmiany trzydrzwiowej i wszystkie egzemplarze modelu były dostępne z pięciorgiem drzwi. Auto oparto na nowej platformie MC i po raz kolejny wzrosły jego wymiary. Europejska RAV4 liczyła od 4395 do 4445 mm długości i 1815 mm szerokości. Zwiększył się również wybór jednostek napędowych. Wśród nich znalazło się kilka silników benzynowych, w tym motor 2.4 o moc 170 KM, a także stworzona na rynek amerykański wersja V6 269 KM. Nie zabrakło również kilku jednostek Diesla, a nawet odmiany elektrycznej zbudowanej we współpracy z Teslą. Toyota zrezygnowała natomiast ze stałego napędu na cztery koła, jego miejsce zastąpił układ ze sprzęgłem wielopłytkowym, połączony z elektronicznymi systemami i wprawiający w ruch koła tylnej osi w razie konieczności. Kierowca miał również możliwość stałego włączenia napędu 4x4 do prędkości 40 km/h. Trzecia odsłona RAV4 dawała możliwość wyboru trybów jazdy, co było pierwszym tego typu rozwiązaniem w segmencie.
Czwarta generacja modelu RAV4 zadebiutowała w 2012 roku w Los Angeles. Auto wyróżniało się mocno zmienioną stylistyką i – zgodnie z tradycją – większymi wymiarami. Nowy RAV4 został zbudowany na platformie Toyoty Avensis, awansując do autosegmentu D. Szerokość modelu ostatecznie wzrosła do 1845 mm, a długość do 4605 mm. W ofercie silnikowej znalazła się 2-litrowa jednostka benzynowa o mocy 152 KM, silniki Diesla o pojemnościach 2.0 i 2.2, a po faceliftingu z 2015 roku po raz pierwszy także napęd hybrydowy. Spalinowo-elektryczny, nieładowany z gniazdka układ napędowy o łącznej mocy 197 KM zapewnił SUV-owi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,3 s, średnie spalanie na poziomie 5,1 l/100 i sprawił, że RAV4 Hybrid stał się sporym rynkowym sukcesem. Hybrydowe auto było dostępne również z inteligentnym napędem na cztery koła E-FOUR, w którym tylną oś w razie utraty przyczepności napędza dodatkowy silnik elektryczny.
Najnowszą, piątą generację RAV4 Toyota po raz pierwszy zaprezentowała w marcu tego roku na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku. Samochód oparto na nowej, modułowej platformie TNGA. Auto jest o 10 mm niższe i 5 mm krótsze od poprzednika i liczy 4600 mm długości, ale za to ma o 10 mm szersze nadwozie i większy rozstaw osi. Piątą generację RAV4 na europejskim rynku będą napędzać 2-litrowy silnik benzynowy i nowy, mocniejszy układ hybrydowy 4. generacji. Hybrydowa RAV4 będzie miała moc 218 KM w wersji z napędem na przód i 222 KM w odmianie czteronapędowej. Nowa Toyota RAV4 będzie również szybsza – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w wariancie hybrydowym z napędem 4x4 zajmie 8,1 s. Auto będzie wyposażone w najnowszy pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego drugiej generacji Toyota Safety Sense, dostępny już w podstawowym wyposażeniu. Najnowsza odsłona legendarnego SUV-a Toyoty trafi do salonów w 2019 roku.