Logo
WiadomościAktualnościTestujemy biopaliwo

Testujemy biopaliwo

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Czy benzyna z etanolem jest szkodliwa dla silników? To pytanie w ostatnich tygodniach nurtowało wszystkich kierowców. Sprawdzimy to w teście prowadzonym wspólnie z "Newsweek Polska".

Nasz Fiat Punto z silnikiem 1.2 o mocy 60 KM przejedzie na biopaliwie (benzyna 95-okt. z 4,5-proc. dodatkiem bioetanolu) 30 tys. km. Potem rozbierzemy silnik i wraz ze specjalistami dokładnie sprawdzimy jego stan. Poniżej zdjęcia z badań wstępnych auta.W celu przeprowadzenia testu biopaliw kupiliśmy popularnego Fiata Punto II 1.2 (60 KM). Auto zostało wyprodukowane w 2001 roku i miało przebieg 41 tys. km. Przed rozpoczęciem testu przeprowadziliśmy szczegółowe badania stanu silnika auta w firmie Chojnacki Motor-System - mającej fachowy sprzęt i doświadczenie. Badania nadzorowane były przez rzeczoznawcę PZM AP. Przeprowadziliśmy m.in. pomiary na hamowni podwoziowej, gdzie zbadano moc i moment obrotowy w funkcji prędkości obrotowej silnika, oraz dokonaliśmy szczegółowej analizy spalin.Badania przed rozpoczęciem testu pozwoliły określić, w jakim stanie jest auto, które wyruszyło na trasę 30 tys. km. Tak wyglądał blok 4-cylindrowego silnika benzynowego testowego Punto po zdjęciu głowicy. W zewnętrznych cylindrach tłoki znajdują się w górnym martwym położeniu, w środkowych - w dolnym martwym położeniu. Dobrze widoczny stan denek tłoków i gładzi cylindrów. Po wyglądzie tych elementów można określić, jak auto było eksploatowane, czy temperatura spalania była właściwa, a zużycie elementów proporcjonalne do przebiegu auta.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: