Odbywające się co dwa lata targi zgromadziły jak zwykle największych graczy na rynku pojazdów ciężarowych, dostawczych, producentów osprzętu, naczep i przyczep, zabudów itp. Łącznie zaprezentowało się, (właściwie jeszcze się prezentuje, bowiem targi potrwają do 22 października) ponad 310 wystawców, których stoiska rozmieszczone w 11 halach i na wolnym powietrzu zajmują 60.500 m2.

Sama lista nowości które są prezentowane w Amsterdamie liczy sobie 26 stron. Oto telegraficzny skrót tych najściślej związanych z motoryzacją i naszym zdaniem najbardziej istotnych.

Stosunkowo duża posucha panuje jeżeli chodzi o branżę samochodów dostawczych. Właściwie poza Mitsubishi Canterem Fuso, który swoją premierą miał kilka miesięcy temu i Fiatem Doblo, większość stanowiły samochody dobrze znane i sprawdzone. Iveco zaprezentowało model Daily napędzany gazem ziemnym, a Mercedes pokazał model Vito z napędem na wszystkie koła. I na tym właściwie koniec, jeżeli chodzi o samochody dostawcze. Z ciekawostek które wychwyciliśmy w tym segmencie, powiedzmy jeszcze o nietypowym modelu Volkswagena. Poza tradycyjnymi, czyli Caddy i T5, w Amsterdamie możemy podziwiać podwyższonego Touarega tylko z dwoma miejscami. Taka "dewiacja" podyktowana jest obowiązującym w Holandii prawem pozwalającym odliczyć podatek. Podobnie jak to było z naszą kratką.

Ciekawiej, ale również bez wiekopomnych wydarzeń, było u najcięższych wystawców. Na konferencjach wszyscy przekonywali o prezentowanych na targach nowościach, ale w zasadzie kończyło się głównie na drobnych zmianach zewnętrznych. Poza tym wszyscy prześcigali się w prezentacji ekologicznych silników i rozwiązań z zakresu ochrony środowiska. Z prawdziwych nowości, holenderski DAF zaprezentował następcę doskonale znanego modelu XF 95, mianowicie model XF 105. Zmieniono go nieznacznie we wnętrzu, jak i z zewnątrz. Najistotniejsza innowacją jest jednak silnik firmy Paccard o pojemności niemal 13 litrów, który spełnia normy Euro 4 i 5.

DaimlerChrysler poza należącym do koncernu Canterem, pokazał koncepcyjny model Mercedesa Actrosa. Iveco pokazało Stralisa z silnikiem spełniającym normy Euro 5, dzięki systemowi SCR. MAN zaprezentował nową kabinę XLX do samochodów TGA oraz model TGM o dmc. 18 ton. Warto nadmienić również, że Renault zaprezentował nowy model Premium. Złośliwi mówią, że zmieniono tylko owiewki, ale przedstawiciele koncernu przekonują, że to nieprawda. Szwedzi chwalili się tym, co mieli najnowszego, czyli Scanią czwartej generacji i Volvo FH 16.

Największe emocje budził wybór Van i Truck of the Year. W pierwszej kategorii nominowano Fiata Doblo 1.3 JTD, Iveco Daily 3.0 HPT/HPI Agilę i Kia K2500. Nie było niespodzianki i zwycięzcą został Fiat Doblo. Natomiast w kategorii ciężarówki nominowano: Iveco Trakkera, MAN-a TGL oraz Mercedesa Atego. Tutaj także podczas kuluarowych rozmów dziennikarze mieli swojego faworyta i podobnie jak w przypadku Fiata wytypowali trafnie. Zdobywcą tytułu został MAN TGL.

Firma Burg, producent naczep i przyczep zaprezentował naczepę przystosowaną do przewozu szyb, ze specjalnymi zabezpieczeniami. Schmitz Cargobull pokazał naczepę do przewozu kontenerów o rozmiarach 20 i 45 stóp. Koegel pochwalił się naczepą Mega-Maxx. Z firm powiązanych niejako z branżą naczep Thermo King wystawił MOPACC (Mobile Power and Automatic Climate Control) czyli mówiąc w skrócie, urządzenie klimatyzujące do samochodów ciężarowych.

Następne targi w Amsterdamie za dwa lat, ale niecierpliwych zapraszamy jeszcze na tegoroczną edycję. Mają czas do soboty.

Zobacz galerię zdjęć aut ciężarowych "The European Road Transport Show 2005"

Zobacz galerię zdjęć aut dostawczych "The European Road Transport Show 2005"