Logo

Trójka

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Po długich wahaniach w końcu wszystko jest jasne. Znawcy marki obawiali się już, że nowa "trójka" compact jest dzieckiem niechcianym.

BMW nie chciało się do niej przyznać. Ale to już przeszłość. Po rozstaniu z Roverem jest już pewne, że compact się pojawi i to już wiosną przyszłego roku.Druga generacja małego BMW otrzyma zupełnie niezależnie zaprojektowane nadwozie. Charakterystyczna jest zwłaszcza jego przednia część z dwiema parami okrągłych reflektorów, połączonych z zachodzącymi na boki kierunkowskazami. Uwagę zwraca także spoiler ze zintegrowanymi reflektorami przeciwmgłowymi. Pomiędzy tylnymi światłami w kształcie trapezu pozostało dużo miejsca na szeroką pokrywę bagażnika. Elementy stylistyczne typowe dla BMW, takie jak "nerka" w chromowanej obwódce, charakterystycznie ukształtowany tylny słupek dachowy i delikatne przetłoczenie biegnące wzdłuż nadwozia na wysokości klamki zostaną zachowane. Powyżej prezentujemy retusz komputerowy auta.Podczas gdy pierwsza generacja compacta musiała zadowolić się tablicą rozdzielczą, której daleko było do szlachetnego wyglądu, i tylną osią starej serii 3, jej następczyni została przygotowana od strony stylistycznej i konstrukcyjnej zgodnie z najnowszymi trendami. Z informacji uzyskanych w dziale sprzedaży BMW w Niemczech wynika, że od premiery tego samochodu wszystkie nowe modele monachijskiego koncernu wyposażane będą seryjnie w układ kontroli stabilności zwany tu DSC.Wnętrze prezentuje się w zdecydowanie lepiej wykończonej formie. Większy rozstaw osi sprawi, że będzie ono także wyraźnie przestronniejsze, co odczują zwłaszcza pasażerowie podróżujący z tyłu. Wsiadanie i wysiadanie z samochodu ma im ułatwić układ elektromechaniczny. Kokpit w dużej mierze przejęty został z wersji czterodrzwiowej, jednak sposób wykończenia powierzchni, obicia foteli i drzwi oraz zestawienie elementów wyposażenia zostanie przygotowane na nowo dla tego podstawowego modelu BMW, przeznaczonego w pierwszym rzędzie dla klientów, którzy po raz pierwszy kupują auto tej marki.Dziewięciu z dziesięciu dotychczasowych nabywców compacta decydowało się na wersję napędzaną silnikiem czterocylindrowym. Ten stan rzeczy najprawdopodobniej nie ulegnie zmianie w przypadku następnego modelu. Przyczyni się do tego fakt, że wraz z nim zadebiutują całkiem nowe jednostki czterocylindrowe, które od stycznia 2001 roku produkowane będą w fabryce w Wielkiej Brytanii, w Hams Hall. Początkowo rozważano rozpoczęcie produkcji silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jednak teraz wiadomo już, że nastąpi to dopiero w 2002 r.Nowa generacja silników czterocylindrowych produkowana będzie w trzech pojemnościach skokowych. Za pomocą dwutorowego dolotu i zmiennych faz rozrządu inżynierom udało się podwyższyć maksymalny moment obrotowy przy jednoczesnym obniżeniu prędkości obrotowych. Z trzech wariantów pojemnościowych - 1.6, 1.8 i 2.0 - tylko dwa mają znaleźć zastosowanie w nowej serii 3 compact.Od początku dostępny będzie model 318i o mocy 116 KM, a od 2002 r. także 143-konny 320i. Powyżej plasuje się topowy model 325ti z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 2,5 l i mocy 190 KM. Diesel 320d o mocy 136 KM uzupełni gamę silnikową jesienią 2001 r. Model M compact nie jest przewidziany.Dostępna w opcji automatyczna skrzynia biegów będzie miała pięć przełożeń zamiast dotychczasowych czterech, także układ hamulcowy z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, układ kierowniczy z opcyjnym Servotronikiem i szerokie opony na 15-calowych obręczach kół (w wersji 325ti 16-calowych) prezentują się nowocześniej niż w dotychczasowym modelu.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: