Logo
WiadomościAktualnościTylko trzy litry

Tylko trzy litry

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Zadziwiająco niski poziom zużycia paliwa zawdzięcza Seat 1,2-litrowemu turbodieslowi z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który w całości został wykonany z aluminium.Silnik powstał na bazie znanej, stosowanej w innych modelach Seata, 4-cylindrowej jednostki TDi o pojemności 1,9 litra.

Zmniejszono w nim liczbę cylindrów do trzech, mniejsza jest także średnica cylindra. W efekcie uzyskano pojemność skokową 1191 ccm. Ekonomiczny, mocny, trzycylindrowy silnik TDi rozwija moc 61 KM przy 4000 obrotów na minutę i maksymalny moment obrotowy 140 Nm osiągany w zakresie od 1800 do 2400 obrotów na minutę. Umożliwia to Arosie osiągnięcie maksymalnej prędkości 164 km/h i przyśpieszenie do 100 km/h w ciągu 14,7 sekundy.Niski poziom zużycia paliwa osiągnięto nie tylko dzięki ekonomicznemu silnikowi, ale również optymalnemu przenoszeniu mocy, co niezbędne jest w pracy tak zaawansowanego silnika. Seat Arosa wyposażony został w skrzynię biegów z "inteligentnym" systemem elektronicznym, który automatycznie wybiera bieg w zależności od sposobu i stylu jazdy:automatyczny tryb pracy: urządzenie elektryczne wybierające najodpowiedniejszy bieg, tak jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów;tryb Eco (praca ekonomiczna): silnik pracuje w zakresie obrotów przy najniższym poziomie zużycia paliwa. Silnik wyłącza się automatycznie, jeśli samochód stoi przez ponad cztery sekundy przy wciśniętym pedale hamulca;tryb Tiptronic: kierowca może ręcznie włączać bieg bez konieczności wciskania pedału sprzęgła.Również zmniejszenie masy nadwozia pojazdu przyczyniło się do obniżenia poziomu zużycia paliwa. Zmniejszono także masę silnika i nadano pojazdowi opływowe kształty, co jednak nie wpłynęło negatywnie na standard bezpieczeństwa. Osiągnięto to poprzez zastosowanie lekkich materiałów w bryle nadwozia. Konstrukcje drzwi i siedzeń wykonano ze stopów aluminium, zmniejszono grubość szyby przedniej oraz wszystkich poszyć metalowych oraz wprowadzono wiele innych modyfikacji. Wszystkie te działania zmniejszyły masę pojazdu o 50 kg, tak że Arosa nie obciążona ładunkiem waży 860 kilogramów."Trzylitrowa" Arosa różni się od innych modeli zmienionym zderzakiem przednim, aluminiowymi obręczami kół, chromowaną kratą wlotu powietrza oraz aplikacją "TDi" z tyłu pojazdu. Litery "Di" są w kolorze zielonym, co podkreśla, że pojazd jest przyjazny środowisku naturalnemu.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: