Jeszcze nie tak dawno auta tej firmy nie uchodziły za pojazdy specjalnie prestiżowe (mimo prób w rodzaju Scorpio) i kojarzone były raczej z tanimi samochodami dla Schmidta (Kowalski w tym czasie jeździł czymś zupełnie innym). Teraz siadając za kierownicę Mondeo, możemy rozkoszować sięskórą świetnej jakości, klimatyzowanymi fotelami, doskonale wykonanymi drewnianymi inkrustacjami. Chwileczkę, a czym właściwie różni się to auto od Mercedesa klasy C? Żegnajcie stereotypy!"We wnętrzu zmieniliśmy prawie wszystkie części - mówi Serife Uenal, stylistka odpowiedzialna w Fordzie za dobór materiałów i kolorystyki. - Za punkt odniesienia posłużyły nam auta Audi, BMW i Mercedesa". Widać to od razu także przy studiowaniu list wyposażenia. Do klasy wyższej Mondeo ma zbliżyć także poziom hałasu we wnętrzu, który w obecnej wersji Forda został znacznie obniżony. Samochód cicho sunie po drodze, głośniejsze dźwięki związane z opływem powietrza wokół karoserii i szumem opon zostały wyeliminowane. Z tych osiągnięć korzysta także pierwszy w historii firmy benzynowy silnik z bezpośrednim wtryskiem Duratec SCi (Smart Charge injection), który w Mondeo po face liftingu dopiero debiutuje. Czterocylindrowa jednostka z akustycznego punktu widzenia jest nie do odróżnienia od innych klasycznych konstrukcji. Szkoda, że pod innymi względami silnik o pojemności 1,8 litra także się nie wyróżnia. Jadąc pojazdem o mocy 130 KM, wydaje nam się (to oczywiście subiektywne), że pod maską mamy co najwyżej 100 KM - za temperament odpowiadają inne jednostki. Bez wątpienia Mondeo 1.8 SCi jest autem do spokojnej jazdy i... oszczędzania (tak przy-najmniej obiecuje fabryka). W porównaniu z konwencjonalnym silnikiem 1.8 (120 KM) przy takim samym cyklu testowym średnie zużycie paliwa powinno być mniejsze o 6 do 8 procent. Oszczędzaniu ma sprzyjać także nowa, 6-biegowa skrzynia, w której ostatnie przełożenie ma jedynie wpływać na zmniejszenie zużycia paliwa - o większym przyspieszaniu nie ma w ogóle mowy. Jeśli więc ktoś chce mieć samochód pozbawiony co prawda sportowych ambicji, ale za to oszczędny, to Mondeo wydaje się bardzo ciekawą propozycją. W Polsce Mondeo Ghia Executive jest wyposażone właściwie we wszystko, co można w aucie mieć (łącznie ze skórzaną tapicerką). Pięciodrzwiowa wersja kosztuje 97 100 zł, czterodrzwiowy sedan 96 100 zł, a obszerne kombi 100 100 zł - dobrze, że choć ceny nie osiągnęły jeszcze pułapu Mercedesa i BMW...
Galeria zdjęć
Upiększony
Upiększony
Upiększony