Logo

Upiększony

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Drodzy producenci, co wy wyprawiacie? Jeśli tak dalej pójdzie, wszystkie stereotypy będziemy mogli wkrótce wyrzucić do kosza. Dobrym przykładem są te dotyczące Forda.

Upiększony
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Upiększony

Jeszcze nie tak dawno auta tej firmy nie uchodziły za pojazdy specjalnie prestiżowe (mimo prób w rodzaju Scorpio) i kojarzone były raczej z tanimi samochodami dla Schmidta (Kowalski w tym czasie jeździł czymś zupełnie innym). Teraz siadając za kierownicę Mondeo, możemy rozkoszować sięskórą świetnej jakości, klimatyzowanymi fotelami, doskonale wykonanymi drewnianymi inkrustacjami. Chwileczkę, a czym właściwie różni się to auto od Mercedesa klasy C? Żegnajcie stereotypy!"We wnętrzu zmieniliśmy prawie wszystkie części - mówi Serife Uenal, stylistka odpowiedzialna w Fordzie za dobór materiałów i kolorystyki. - Za punkt odniesienia posłużyły nam auta Audi, BMW i Mercedesa". Widać to od razu także przy studiowaniu list wyposażenia. Do klasy wyższej Mondeo ma zbliżyć także poziom hałasu we wnętrzu, który w obecnej wersji Forda został znacznie obniżony. Samochód cicho sunie po drodze, głośniejsze dźwięki związane z opływem powietrza wokół karoserii i szumem opon zostały wyeliminowane. Z tych osiągnięć korzysta także pierwszy w historii firmy benzynowy silnik z bezpośrednim wtryskiem Duratec SCi (Smart Charge injection), który w Mondeo po face liftingu dopiero debiutuje. Czterocylindrowa jednostka z akustycznego punktu widzenia jest nie do odróżnienia od innych klasycznych konstrukcji. Szkoda, że pod innymi względami silnik o pojemności 1,8 litra także się nie wyróżnia. Jadąc pojazdem o mocy 130 KM, wydaje nam się (to oczywiście subiektywne), że pod maską mamy co najwyżej 100 KM - za temperament odpowiadają inne jednostki. Bez wątpienia Mondeo 1.8 SCi jest autem do spokojnej jazdy i... oszczędzania (tak przy-najmniej obiecuje fabryka). W porównaniu z konwencjonalnym silnikiem 1.8 (120 KM) przy takim samym cyklu testowym średnie zużycie paliwa powinno być mniejsze o 6 do 8 procent. Oszczędzaniu ma sprzyjać także nowa, 6-biegowa skrzynia, w której ostatnie przełożenie ma jedynie wpływać na zmniejszenie zużycia paliwa - o większym przyspieszaniu nie ma w ogóle mowy. Jeśli więc ktoś chce mieć samochód pozbawiony co prawda sportowych ambicji, ale za to oszczędny, to Mondeo wydaje się bardzo ciekawą propozycją. W Polsce Mondeo Ghia Executive jest wyposażone właściwie we wszystko, co można w aucie mieć (łącznie ze skórzaną tapicerką). Pięciodrzwiowa wersja kosztuje 97 100 zł, czterodrzwiowy sedan 96 100 zł, a obszerne kombi 100 100 zł - dobrze, że choć ceny nie osiągnęły jeszcze pułapu Mercedesa i BMW...

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: