Volkswagen na rodzimym gruncie zaprezentuje sześć nowych modeli BlueMotion z niskimi emisjami CO2, a zarazem niskim zużyciem paliwa. Zmodyfikowany Golf będzie według producenta spalał zaledwie 4,5 l oleju napędowego na 100 km, co odpowiada produkcji 199 g CO2 na km. W odróżnieniu od zwykłego Golfa 1,9 TDI (77 kW) zużycie paliwa zmniejszyło się o 0,6 l/100 km, tak więc teoretycznie na jednym zbiorniku można przejechać 1200 km. Oczywistością jest filtr cząstek stałych.
W Golfie przeprowadzono te same zmiany, które wcześniej dotknęły modeli Passat i Polo BlueMotion. Nowy program jednostki sterującej obniża m. in. obroty na biegu jałowym, a zarazem steruje zapłonem tak, by spalanie było mniej szkodliwe dla środowiska naturalnego. Trzeci, czwarty i piąty bieg mają dłuższe przełożenie, tak więc obroty są niższe także w czasie jazdy. Dzięki tym modyfikacjom doszło do obniżenia zużycia w cyklu mieszanym o 0,2 l/100 km.
Całą podłogę auta poddano optymalizacji pod względem aerodynamiki, tak więc podwozie zostało dokładnie obudowane. Zmodyfikowano także przód Golfa BlueMotion, którego grill zakryto. Dostateczne chłodzenie zapewniają dwa wentylatory. Aerodynamikę poprawiło także obniżenie karoserii. Współczynnik oporu powietrza cx obniżył się z 0,31 do 0,30.
Zużycie paliwa obniża także mniejszy opór toczny opon 195/65 R 15, których ciśnienie pracy jest o 0,3 bara większe niż w innych oponach w tym rozmiarze. Prędkość maksymalna wzrosła dzięki niższym oporom z 187 km/h do 190 km/h. Prędkość ograniczono elektronicznie.
Wyposażenie bazuje na wersji Trendline, w stosunku do którego BlueMotion jest o 315 euro droższe. Według komunikatu prasowego producenta Golf BlueMotion jest po wyrównaniu poziomu wyposażenia tańszy od zwykłego Golfa 1,9 TDI z filtrem cząstek stałych. BlueMotion w standardzie oferuje m. in. duży punktowy wyświetlacz (pokazuje także optymalny moment do zmiany biegu) i sportowe zawieszenie.