Opowieść rozpoczyna się w 1947 roku, kiedy holenderski importer Volkswagena spotkał się w Minden z przedstawicielami administracji brytyjskiej wolfsburskich zakładów, aby rozmawiać o zakupie kilku Garbusów dla Holandii. Podczas rozmowy narysował on w swoim notesie odręczny szkic samochodu dostawczego, jak się okazało rewolucyjnego: silnik z tyłu, kierowca z przodu, a między nimi miejsce na 750 kg ładunku.
Inspiracją dla Pon’a był, zbudowany do użytku wewnętrznego w zakładzie, osobliwy samochód skrzyniowy, który zauważył między ruinami hal fabrycznych w Wolfsburgu. 1948 rok – powstanie pierwszego prototypu TransporteraPo jakimś czasie Heinirch Nordhoff, nowy członek zarządu w Wolfsburgu, zaakceptował ideę Pon’a.
Zlecił swojemu głównemu konstruktorowi Alfredowi Haesnerowi jej realizację. Niecały rok później powstała dokumentacja techniczna i 60 lat temu, w 1948 roku, zbudowano pierwsze prototypy. Przy pracach wykorzystano badania w tunelu aerodynamicznym. Cw pierwszych konstrukcji wynosiło ok. 0,7, ale zostało obniżone do niespotykanej w tamtych czasach wartości 0,44.
Ponieważ płyta podłogowa Garbusa była zbyt słaba do transportu dużych ciężarów wzmocniono ją specjalną ramą. Prototyp Volkswagena Transportera przedstawiony został dziennikarzom 12 listopada 1949 roku w Wolfsburgu. Został on doskonale przyjęty.8 marca 1950 r. – początek produkcji8 marca 1950 roku wizja Bena Pon’a stała się rzeczywistością - jest to dzień rozpoczęcia seryjnej produkcji w zakładzie w Wolfsburgu. Fabryka wyprodukowała swój pierwszy pojazd użytkowy w czterech wersjach: jako samochód dostawczy, pojazd specjalny, 8-osobowy mikrobus i jako sklep obwoźny. Samochód miał nośność 825 kg. Z pełnym obciążeniem osiągał maksymalną prędkość 75 km/h i zużywał 8 – 9 litrów paliwa na 100 km.
Rok później, w 1951 roku zbudowana została na bazie Transportera pierwsza karetka pogotowia. Publiczności zaprezentowano także kolejny model Samba – bus, który wkrótce podbił świat. Lakier w dwóch kolorach, odsuwany dach, dużo chromu i 21 okien były czymś dotychczas niespotykanym. Jak żaden inny pojazd, mikrobus ten stał się na wiele lat nieodłącznym towarzyszem globtroterów.
Cztery lata po rozpoczęciu produkcji seryjnej, z taśmy produkcyjnej zjechał stutysięczny Transporter. Na tamte czasy byto to wielkie osiągnięcie. Wkrótce okazało się, że możliwości produkcyjne fabryki w Wolfsburgu są prawie całkowicie wykorzystane. Zapadła decyzja o budowie nowego zakładu zajmującego się wyłącznie montowaniem pojazdów użytkowych. Trwa wyścig: 235 gmin walczy o to, aby był on zlokalizowany na ich terenie.
Decyzja zostaje podjęta 24 stycznia 1955 – fabryka powstanie w Hanowerze. Dokładnie rok później, w szóstą rocznicę rozpoczęcia produkcji, 8 marca 1956 roku, po niewiarygodnie krótkim okresie budowy, z taśmy produkcyjnej nowego zakładu zjechał pierwszy Transporter. 8 marca 1956 roku rozpoczęła się produkcja w Hanowerze. Początkowo w fabryce zatrudnionych było 4.954 pracowników, którzy montowali dziennie początkowo 250, a później 300 sztuk Transporterów.
Układ fabryki był wyjątkowo nowoczesny: produkcja umieszczona była na pierwszej kondygnacji, na piętrze hali, a przepływ materiałów był przewidziany poniżej, na parterze. Zakład w Hanowerze był wtedy najnowocześniejszym, a może nawet najładniejszym zakładem produkującym samochody na świecie. Popyt na Transportera przerósł najśmielsze oczekiwania. Już rok po rozpoczęciu produkcji fabryka okazała się za mała.
Dzięki dobudowaniu hali nr 2 jej powierzchnia podwoiła się. Ilość pracowników zwiększyła się w początkowych latach o 70 - 80 procent. W 1958 roku konstruktorzy Volkswagena przedstawili propozycję, bez której dziś nie sposób wyobrazić sobie samochodów dostawczych – podwójną kabinę. Rok później, w 1959 roku, Transporter otrzymał w pełni zsynchronizowaną przekładnię, co nie było wcale takie oczywiste w czasach dwukrotnego naciskania sprzęgła przy zmianie biegów. Był to kolejny przykład konsekwentnych innowacji, których korzyści odczuli przede wszystkim użytkownicy. W 1960 stosowane wcześniej strzałki sygnalizujące zamiar wykonania skrętu zostały zastąpione migającym kierunkowskazem.
2 października 1962 roku w fabryce VW w Hanowerze z taśmy montażowej zjechał milionowy samochód. Była to Samba – bus, który wraz z Transporterem już dawno podbił rynek. Transporter był w dalszym ciągu udoskonalany pod względem technicznym. Nowy silnik o pojemności 1,5 litra zyskał moc 42 KM, a w miejsce drzwi skrzydłowych pojawiły się drzwi rozsuwane, nawiasem mówiąc, pierwsze drzwi rozsuwane w samochodach tej klasy. 1967 – Transporter T2W 1967 r. nastąpił początek nowej ery – fabrykę opuścił Transporter drugiej generacji. Szyba przednia nie była już dzielona na dwie części, samochód został przedłużony o 100 mm a moc silnika o pojemności 1,6 litra wzrosła do 47 KM.Rok później, w 1968, z taśmy produkcyjnej uroczyście zjechał dwumilionowy Transporter.
Był to sukces, jakim nie mógł się poszczycić żaden inny samochód tej klasy. W roku 1971 w produkcji pojazdów użytkowych zanotowany został kolejny rekord: z taśmy zjechał 3-milionowy Transporter. Liczba pracowników wzrastała jeszcze dynamiczniej i osiągnęła historyczne maksimum – 28.728 pracowników. 1977 – produkcja łączna wynosi już 4,5 mln sztuk.Rok 1978 był w produkcji samochodów dostawczych rokiem szczególnie bogatym w innowacje. Po raz pierwszy, w ośmioosobowym mikrobusie, zastosowany został napęd na cztery koła.
Rozwiązanie to spotkało się z niezwykłym zainteresowaniem. Ponieważ tradycyjny Transporter miał napęd na tylne koła, skonstruowano w tym przypadku dodatkowo załączany napęd na przednią oś. Produkcja seryjna nie była jeszcze planowana. Pierwsze jazdy testowe modelu z napędem na cztery koła przeprowadzone na tunezyjskiej pustyni udowodniły, że jest to samochód doskonale nadający się do jazdy terenowej. Maj 1979 r. – Transporter T3W maju 1979 roku miała miejsce premiera Transportera T3, a już w 1981 roku pobity został kolejny rekord – 5 milionów wyprodukowanych Transporterów. W 1985 r. została przedstawiona w Hanowerze nowa limuzyna wielkoprzestrzenna – Multivan. Idealny, wszechstronny pojazd, doskonale sprawdzający się zarówno jako samochód firmowy, wycieczkowy, jak i rodzinny. Bardzo szybko VW Multivan zdobył taką popularność jak jego dziadek – Transporter. W 1986 w zakładach Volkswagena w Hanowerze z taśmy zjechał sześciomilionowy Transporter – samochód sprzedawany wtedy w 180 krajach i mający swoich zwolenników na całym świecie.9 styczeń 1990 r. – Transporter T4Rewolucyjny krok w historii Transportera nastąpił 9 stycznia 1990 roku. W jego czwartej generacji (T4) zrezygnowano z silnika umieszczonego z tyłu. Podobnie jak jego poprzednicy, także T4 stał się przebojem rynkowym, który razem z zaprezentowaną sześć lat później drugą generacją LT przyczynił się do sukcesu marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Pojazdy stały się jeszcze wygodniejsze i mocniejsze. T4 oferowany był z 16 różnymi silnikami, 8 benzynowymi i 8 dieslami, najmocniejszy miał 204 KM.
W 1995 roku Multivan ma już za sobą 10 lat pełnych sukcesów i przeszło 100.000 sprzedanych pojazdów. W 1996 do Transportera wprowadzone zostają dalsze istotne ulepszenia techniczne i zamontowane nowe, niezwykle oszczędne silniki TDI.8 marca 2000 r. minęło 50 lat od rozpoczęcia produkcji Transportera. Co druga osoba kupująca samochód dostawczy lub wielkoprzestrzenną limuzynę decydowała się na samochód z logo VW.
Ponad 8 milionów tych pojazdów, zbudowanych na bazie Transportera, znalazło już swoich nabywców.2003 – Transporter T5W 2003 roku na rynek wprowadzony został Transporter T5 - dojrzały pod względem wielkości i różnorodności wariantów, a także wszechstronności zastosowań. W porównaniu ze swoim poprzednikiem oferuje większą pojemność przestrzeni ładunkowej - przede wszystkim dzięki bardziej pionowej konstrukcji ścian nadwozia. Wymiary zewnętrzne krótkiej wersji to: 4,89 metra długości; 1,91 metra szerokości; 1,96 metra wysokości.
W modelach kombi i furgon do wyboru są dwa rozstawy osi oraz trzy wysokości dachu. W ofercie znajdują się różne nadwozia (analogiczne do modelu T4) – skrzyniowe (standardowe lub z obniżoną skrzynią ładunkową), podwójna kabina (Doka), podwozie do zabudowy. Nowy Transporter oferuje możliwości, które dzięki bogatemu programowi wyposażenia dodatkowego i fabrycznemu wyposażeniu specjalistycznemu umożliwiają wykonanie prawie każdego zadania transportowego. Oferowanych jest wiele jednostek napędowych, najmocniejsza V6 ma 235 KM.
Rok 2008 – 60 lat po powstaniu pierwszego prototypuDzisiaj, po 60 latach od powstania pierwszego prototypu Volkswagena Transportera, auto niezmiennie cieszy się dużym zainteresowaniem klientów na całym świecie. Od 1950 roku wyprodukowano juz ponad 9 milionów Transporterów. Samochody prezentują nieustannie najwyższy poziom techniki i jakości. Niezależnie od tego, czy mówimy o Transporterze, Multivanie czy Caravelle. Systemy nawigacyjne, stały napęd na wszystkie koła, ekskluzywne wyposażenie, silniki o wysokiej mocy i niewielkie zużycie paliwa lub systemy bezpieczeństwa służą za wzór innym producentom pojazdów tej klasy. Marka VW Samochody Użytkowe będzie także w przyszłości wytyczała nowe drogi w standardach jakościowych i innowacjach. Utrzymywanie wiodącej pozycji na rynku mobilizuje do nieprzerwanych prac nad udoskonaleniem rozwiązań technicznych. źródło: Volkswagen