Projekt ukierunkowany jest na zapewnienie bezpieczniejszego i bardziej efektywnego transportu drogowego.

- Projekt w pełni zgadza się z naszą ambicją budowania najbezpieczniejszych na świecie samochodów ciężarowychCarl Johan Almqvist, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa Produktu i Ruchu Drogowego w Volvo Trucks.

EuroFOT (Field Operation Test) jest pierwszym tego typu projektem na dużą skalę w Unii Europejskiej. W przeszłości, większość projektów FOT prowadzonych było w Ameryce Południowej i w Japonii. Podstawowym założeniem projektu jest zebranie, przy pomocy zamontowanych na samochodzie ciężarowym kamer i innych systemów monitorujących, cennych informacji dotyczących różnych sytuacji i warunków występujących w ruchu drogowym.

Zespół Volvo Trucks ds. Badania Przyczyn Wypadków Drogowych (ART, Accident Research Team) od czterdziestu już lat zajmuje się analizą wypadków z udziałem samochodów ciężarowych oraz badaniem czynników, które je powodują. Udział w projekcie EuroFOT oferuje Volvo Trucks nową możliwość szczegółowego zarejestrowania potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze, oszacowania prawdopodobieństwa zadziałania nowych systemów zapobiegających wypadkom, a także zgromadzenia wiedzy niezbędnej do dalszego rozwoju prac nad tymi systemami.

- Chcemy dowiedzieć się jak najwięcej o sytuacjach i zachowaniach na drodze, które mogą stać się przyczyną wypadku, po to, by w dalszym ciągu być motorem postępu w zakresie prac nad bezpieczeństwem ruchu drogowego - wyjaśnia Carl Johan Almqvist.

30 samochodów ciężarowych będących przedmiotem testu w ramach projektu będzie wyposażonych w opracowane przez Volvo Trucks systemy bezpieczeństwa czynnego, takie jak aktywny tempomat ACC i Układ Monitorowania Pasa Ruchu, podczas gdy pozostałe 50 pojazdów będzie posiadało na pokładzie dodatkowe systemy umożliwiające zmierzenie efektywności paliwowej.

Karsten Heinig z Volvo Technology będzie menedżerem projektu, w którym obok Volvo Trucks uczestniczyć będą również Volvo 3P, Volvo Logistics i Volvo Powertrain.

- Nowe systemy, takie jak aktywny tempomat oraz układ monitorowania reakcji kierowcy, przyczynią się do znacznej poprawy bezpieczeństwa kierowców i innych użytkowników drogi, jak również samego pojazdu i przewożonego przez niego ładunku. Dane, jakie uzyskamy z EuroFOT, dadzą nam nową możliwość zaprezentowania tego - powiedział.

Cztery kamery wideo

Samochody ciężarowe Volvo uczestniczące w projekcie będą gromadziły dane przez okres jednego roku. Każdy pojazd będzie wyposażony w komputerową jednostkę centralną oraz cztery kamery wideo: . Jedną monitorującą obszar przed pojazdem (przedni widok kierowcy).. Jedną rejestrującą obszar martwego pola z prawej strony pojazdu ciężarowego.. Jedną nagrywającą od góry wnętrze kabiny.. Jedną skierowaną na twarz kierowcy.

Kamery będą pracować w każdej sekundzie czasu, w którym pojazd będzie znajdował się w ruchu, co pozwoli na zaobserwowanie i szczegółową analizę każdego incydentu, jaki wydarzy się w trakcie jazdy. Szacuje się, że testy, do momentu ich zakończenia, pozwolą na zgromadzenie ponad 70 000 000 megabajtów materiałów dot. bezpieczeństwa ruchu drogowego, które poddane zostaną dalszej analizie.

- Projekt znajduje się obecnie w fazie początkowej. Testy będą prowadzone przy współpracy z kilkoma firmami transportowymi, zorientowanymi na kwestie bezpieczeństwa i nadal istnieje możliwość, aby zainteresowani tematem przewoźnicy przyłączyli się do niego - powiedział Karsten Hernig, przekonany o tym, że na doświadczeniu i informacjach zdobytych dzięki udziałowi w EuroFOT mogą znacząco skorzystać również uczestniczące w nim firmy transportowe.