Logo
WiadomościAktualnościVolvo toczy się już od 75 lat

Volvo toczy się już od 75 lat

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Volvo po łacinie znaczy "toczę". Jednak przed 75 laty to określenie nabrało innego znaczenia.

Volvo toczy się już od 75 lat
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Volvo toczy się już od 75 lat

Mało kto zna dziś etymologię tego słowa, ale każdy, kto choć trochę interesuje się motoryzacją, wie, że jest to nazwa szwedzkiego samochodu. W ciągu 75 lat produkcji marka Volvo stała się synonimem bezpieczeństwa i luksusu. Pomysłodawcami przedsięwzięcia byli Assar Gabrielsson i Gustaf Larson. Wspólne zainteresowanie automobilami doprowadziło do zbudowania w 1926 roku pierwszego samochodu, któremu na cześć świętego Jakuba nadali nazwę Jacob. Na masce umieścili szwedzki symbol żelaza. Chcieli w ten sposób pokazać, że samochód zbudowany został ze szwedzkiej stali.Na kolejny pojazd trzeba było czekać dwa lata. Podczas jego premiery pojawił się problem. Okazało się bowiem, że źle złożony mechanizm różnicowy umożliwia tylko jazdę tyłem. W porę poprawiono ten błąd i 14 kwietnia 1927 roku światło dzienne ujrzał kabriolet Jacob ÖV4. Ten dzień jest ważny dla dziejów motoryzacji w Szwecji. Zapoczątkował działalność firmy Volvo, a jednocześnie wówczas narodził się przemysł samochodowy w Szwecji. Kolejnym modelem firmy był Jacob PV4 zbudowany w 1928 roku. Od poprzednika odróżniało go zamknięte nadwozie.Niemal każdy pojazd produkowany przez Volvo wyróżniał się jakimś unowocześnieniem. Model PV 651 z roku 1929 miał chłodzoną cieczą 6-cylindrową jednostkę napędową, hydrauliczne hamulce i zsynchronizowaną skrzynię biegów. Kolejny w ofercie model Carioca (PV36) powstał w limitowanej serii 500 sztuk. Było to pierwsze Volvo z opływowym nadwoziem. Wnętrze mieściło wygodnie po trzech pasażerów z przodu i z tyłu. W roku 1944 rozpoczęto produkcję pierwszego powojennego modelu PV 444.W roku 1956 zaprezentowano model P 120 Amazon. Samochód okazał się rewelacją w latach pięćdziesiątych. Nowoczesne 4-drzwiowe nadwozie wykonano z odpornych na korozję blach. W Amazonie po raz pierwszy w standardzie zastosowano dwupunktowe pasy bezpieczeństwa z przodu. W roku 1959 podobnie jak w modelu PV 544 zamieniono je na trzypunktowe. Podczas projektowania auto zostało poddane crash-testom. Po próbie zderzeniowej kabina pasażerska była nienaruszona, a drzwi można było swobodnie otwierać.Popularność firmy w Stanach Zjednoczonych oraz atrakcyjna stylistyka modelu P 1800 z roku 1959 przyczyniły się do wykorzystania tego auta w serialu "Święty". Propagatorem pomysłu był odtwórca głównej roli Roger Moore, któremu samochód bardzo się spodobał. Mimo sportowego wyglądu P 1800 nie uzyskał dużej popularności, ponieważ jego osiągi nie były odzwierciedleniem sportowej stylistyki. W Szwecji nazywano go nawet "wyścigówką starszego pana".Prawdziwym przełomem było pojawienie się modelu 144 w 1966 roku. Uważano go za jeden z bezpieczniejszych samochodów na świecie. Wyposażony został standardowo w pasy bezpieczeństwa na przednich i tylnych siedzeniach oraz w cztery tarczowe hamulce. Przed skutkami kolizji chroniły pasażerów kontrolowane strefy zgniotu. Chcąc pokazać trwałość konstrukcji, ustawiono siedem samochodów jeden na drugim. Wprawdzie przewróciły się od podmuchu wiatru, ale wszystkie wytrzymały nacisk. Samochód powstawał w wersji sedan, coupé oraz kombi.Na nową generację aut trzeba było czekać do 1974 roku. Wówczas zadebiutowała legendarna seria 240 i bardziej luksusowa 260 z 6-cylindrowym silnikiem skonstruowanym wspólnie z Renault i Peugeotem. Popularność auta spowodowała, że jego produkcja była kontynuowana aż do 1993 roku. Chętnie kupowaną odmianą było kombi. W tej postaci Volvo zapewniało mnóstwo miejsca dla pasażerów i umożliwiało zabranie wielu pakunków. Bagażnik miał pojemność 1200 litrów, a w sedanie tylko 395. W serii 240 Volvo po raz pierwszy zastosowało silnik turbodoładowany o mocy 155 KM.Volvo kojarzone było do tej pory jako producent samochodów klasy wyższej. W roku 1976 producent wkracza w nowe rewiry. W Holandii rozpoczyna się produkcja auta klasy średniej, Volvo 340. W roku 1982 pojawiła się w klasie wyższej seria 700. Wersja 740 powstawała z 4-, a 760 z 6-cylindrowym silnikiem. Od roku 1985 produkowane było coupé 780 zaprojektowane przez Bertone'a. Pierwsze Volvo z przednim napędem pojawiło się w roku 1986. Był nim sportowy model 480 klasy kompakt. Dwa lata później dołączył hatchback 440, a w 1989 roku sedan 460. Ostatnie tylnonapędowe Volvo 940/960 będące następcą serii 700 wyszło z produkcji w 1998 roku. Dwa lata wcześniej rozpoczęto wprowadzanie nowej generacji samochodów ze zmienionym nazewnictwem. Od tej pory przed numerem serii występuje litera S oznaczająca sedana, V zarezerwowane dla kombi, a C dla coupé i kabrioletu. Ostatnim modelem Volvo, który zadebiutował w dwudziestym wieku, jest S 60. Oprócz niego jako sedan i kombi powstaje seria 40. Seria 70 budowana jest w postaci coupé, kabrioletu i kombi. Ta ostatnia wersja również z napędem na cztery koła. Największym obecnie autem produkowanym przez Vol-vo jest model S 80.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: