- GDDKiA otworzyła przetarg na prace przygotowawcze dla kluczowego odcinka drogi krajowej nr 9
- Nowy fragment ma połączyć S74 w rejonie Tarnobrzega z węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4, tworząc 60-kilometrowy odcinek
- Projekt jest częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic, który ma na celu poprawę infrastruktury drogowej w całym kraju
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła przetarg na prace przygotowawcze dla kluczowego odcinka drogi krajowej nr 9. Nowy fragment ma połączyć S74 w rejonie Tarnobrzega z węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4, tworząc 60-kilometrowy odcinek, który wesprze transport na osi północ-południe.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
GDDKiA czeka na oferty do końca październila
Firmy zainteresowane projektem mogą składać oferty do końca października. Przetarg obejmuje opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz dokumentów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej. Prace zostały podzielone na trzy części, co daje wykonawcom elastyczność i przyspieszy budowę. Trzy odcinki to:
- od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km),
- od obwodnicy Nowej Dęby w m. Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km),
- od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km)
W procesie wyboru wykonawcy decydujące będą cena (60 proc.) oraz doświadczenie zespołów projektowych w zakresie projektowania drogowego, geologii i ochrony środowiska. Wykonawca będzie odpowiedzialny za przeprowadzenie kompleksowych analiz w celu wyznaczenia optymalnego przebiegu nowych odcinków DK9.
Przeczytaj także: Dokąd liczone są odległości na znakach drogowych?
Kierowcy i mieszkańcy czekają na nową drogę
Inwestycja ma na celu odciążenie istniejących dróg oraz poprawę płynności ruchu tranzytowego, który obecnie jest utrudniony przez duże natężenie ruchu i liczne zjazdy. Nowy przebieg DK9 ma także przyczynić się do skrócenia czasu przejazdu i zwiększenia bezpieczeństwa na trasie.
Projekt jest częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic, który ma na celu poprawę infrastruktury drogowej w całym kraju. W województwie podkarpackim, w ramach programu, powstaje osiem nowych obwodnic, w tym obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które są bezpośrednio związane z nową inwestycją na DK9.
Przeczytaj także: Kierowcy masowo dostają wezwania od UFG. Kary to nawet 9250 zł. Wystarczy jeden dzień spóźnienia
Co teraz będzie się działo z nową drogą?
Prace projektowe nad obwodnicami Nowej Dęby i Kolbuszowej są już na zaawansowanym etapie, z zakończeniem prac przygotowawczych planowanym na IV kwartał 2025 roku. Wraz z nowym odcinkiem DK9, te obwodnice mają zapewnić spójność i ciągłość ruchu na jednej z kluczowych tras w kraju.
Budowa nowego odcinka DK9 to nie tylko kwestia komfortu podróżujących, ale również istotny impuls dla lokalnej gospodarki, który może przyczynić się do rozwoju regionu i ułatwienia dostępu do rynków krajowych i międzynarodowych.