Przed nami okres wakacyjnych podróży, wielu z nas wykorzystując swoje samochody będzie chciało dojechać w najbardziej odległe zakątki świata. Co zrobić żeby nasza wymarzona podróż nie zamieniła się w koszmar i jak najtaniej dojechać do punktu docelowego?

Żeby dobrze przygotować się do wyjazdu warto zwrócić uwagę na kilka ważnych szczegółów.

Ciśnienie w oponach

Należy stosować się do zaleceń producenta ponieważ zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje większe zużycie paliwa, nieprawidłowe zachowanie się samochodu oraz szybsze zużycie opon. Zbyt wysokie ciśnienie zmniejsza powierzchnię kontaktu samochodu z nawierzchnią co doprowadzić może do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Prawidłowe umocowanie bagażu oraz jego waga

Jeżeli przeładujemy samochód, a do tego źle rozmieścimy przewożony bagaż narażamy się na nieprzewidywalne reakcje auta oraz zwiększone zużycie paliwa. Także zawieszenie pojazdu może zostać uszkodzone podczas jazdy.

Trzeba pamiętać, że używanie bagażników dachowych, zwiększa hałas podczas podróży i podwyższa poziom spalania.

Na filmie - jak prawidłowo spakować bagaże do samochodu:

Stan techniczny pojazdu

Przed dłuższą trasą dobrze jest sprawdzić stan swojego samochodu. Nawet drobny przegląd przeprowadzony przed domem może nam zaoszczędzić przykrych niespodzianek w trasie.

Warto zwrócić uwagę na filtry, światła, stan płynów oraz w przypadku silników wyposażonych w pasek rozrządu - na jego stan i liczbę przejechanych na nim kilometrów.

W przypadku braku zdolności mechanicznych warto skorzystać z usług stacji diagnostycznej.

Ustawienie lusterek i fotela

Dobrze ustawione lusterka oraz dopasowany do kierowcy fotel to gwarancja wygodnej i bezpiecznej podróży. Również czystość szyb wpływa na widoczność, a co za tym idzie bezpieczeństwo na drodze.

Zobacz także: Służbowym na urlop

Dokumenty

Komplet dokumentów składający się z dowodu rejestracyjnego, polisy OC i prawa jazdy to nieodzowne trio, które zawsze trzeba mieć przy sobie. Brak jednego z dokumentów może zakończyć się sporym problemem, no i karą finansową.

Tak przygotowani możemy wreszcie wyruszyć na upragnione wakacje.

Paliwo Foto: Onet
Paliwo

Poniżej przedstawiamy kilka zasad, które pomogą zmniejszyć im apetyt na paliwo podczas wakacyjnych podróży. W tym celu należy stosować się do kilku prostych reguł.

Wybrać optymalną trasę i termin wyjazdu

Dzięki wcześniejszemu opracowaniu mapy przejazdu można zaoszczędzić niepotrzebne godziny spędzone w korkach oraz paliwożerne wycieczki po miastach w poszukiwaniu drogi wylotowej. Warto przestudiować mapę drogową lub odwiedzić jedną z wielu dostępnych map internetowych w celu wyznaczenia najlepszej i najkrótszej trasy z miejsca zamieszkania do punktu docelowego. Z takich map dowiemy się także, gdzie znajdują się (i jakie) stacje benzynowe, gdzie możemy się zatrzymać, by zregenerować siły oraz w większości przypadków jak przebiegają remonty drogowe. Wybór dobrego terminu wyjazdu pomoże również uniknąć niepotrzebnych przestojów na trasie.

Warto pamiętać, że GPS jest tylko pomocą podczas podróży i nie można ufać mu bezgranicznie.

Uzbroić się w cierpliwość i wyposażyć w niezbędną porcję wyobraźni

Korki są nieodzownym elementem wakacyjnych wojaży. Gdy setki osób zmierza w tym samym kierunku, tworzą się zatory. Zamiast na siłę "atakować" sznur stojących w miejscu samochodów, lepiej będzie zjechać na parking odpocząć i przeczekać. Być może zator wynika z wypadku, chwilowej awarii lub danej godziny, która zazwyczaj powoduje zakorkowanie się dróg w okolicach większych lub mniejszych miejscowości.

Przyda się też umiejętność przewidywania, no i znajomość zasad ekonomicznej jazdy. Niewątpliwie najważniejszą i zarazem najprostszą zasadą jest zdrowy rozsądek. Wszyscy powinniśmy zdawać sobie sprawę, po jakich drogach przyszło nam jeździć.

Najbezpieczniejszą i najbardziej przyjazną dla kieszeni jest prędkość zawierająca się w przedziale od 70 - 120 km/h. Jeżeli będziemy dobrze przewidywać sytuację na drodze i dostosujemy prędkość do warunków, to jesteśmy w stanie zaoszczędzić około 20 proc. paliwa. Podróżując po naszym kraju zauważyliśmy, że jazda na "szarpanego" kończy się tylko większym zużyciem paliwa oraz podwyższonym ciśnieniem ( w niektórych uzasadnionych przypadkach również dotkliwą karą finansową i kilkoma punktami zdobytymi do kolekcji).

Bohaterowie Supertestu ekonomii 2009 Foto: Onet
Bohaterowie Supertestu ekonomii 2009

Jak wydać na podróż z Warszawy nad morze 45 zł i dwa grosze?

Jeżeli weźmiemy sobie do serca kilka z wyżej wymienionych rad to nasza wyprawa pomimo rosnących cen paliw może być tańsza od naszych założeń. Oto przykład:

W pierwszych dniach czerwca odbył się w Polsce supertest ekonomii. Impreza miała na celu wyłonienie najbardziej ekonomicznych samochodów oraz udowodnienie, że technika jazdy oraz niektóre komponenty mogą wpłynąć na zużycie paliwa.

Najbardziej zadowoleni mogą być posiadacze Volkswagena Passata BlueMotion, który na pokonanie 415-kliometrowej trasy z Warszawy przez Płońsk, Sierpc, Brodnicę i Grudziądz do autostrady A1 i dalej trójmiejską obwodnicą do Władysławowa potrzebował zaledwie 12,79 litra oleju napędowego. (w chwili testu cena oleju napędowego pomnożona przez ilość zużytego paliwa przez VW dała kwotę 45,02 zł.)

Podróż odbywała się drogami krajowymi, wojewódzkimi, autostradą i drogami samochodowymi, przy silnym, przeciwnym wietrze, w deszczowych nawałnicach i korkach z powodu remontów dróg oraz wypadków.

Trasa podzielona byłą na dwa etapy. Pierwszy, 220-kilometrowy do Radzynia Chełmińskiego, należało przejechać w czasie nie dłuższym niż 3 godziny i 30 minut, ze średnią prędkością w granicach 63 km/h. Na drugim etapie przeciętna wzrosła do blisko 70 km/h, ze względu na 90-kilometrowy odcinek autostrady A1 Nowe Marzy-Gdańsk.

W takich okolicznościach Passat pokonał: Skodę Fabię II 1.4 TDI DPF (3,48 l /100km), Toyotę Yaris 1.4 D-4D (3,64 l/100 km) i Fiata Pandę 1.3 JTD Multijet. (3,67 l/100km).

Listę zwycięzców regulaminowych klasyfikacji VI Supertestu Ekonomii uzupełnia Skoda Octavia FL 1.4 TSi, która spalając 4,89 l/100 km, pokonała rywali zasilanych benzyną.

W porównaniu dwóch jednakowych Opli Astra III 1.6, różniących się tylko ogumieniem, minimalnie lepszy (5,54 i 5,72 l/100 km) okazał się samochód wyposażony w opony 205/55 R16 Michelin Energy Saver.