Logo

Walka z czasem

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Zdarte opony, piszczące klocki hamulcowe, oberwany tłumik, zniszczony amortyzator - to wszystko oznacza ból głowy, umawianie się z serwisem i nieraz spory wydatek. Marzeniem każdego, komu trafi się na drodze drobna awaria, jest warsztat przyjmujący nas natychmiast, bez umawiania się i pobierający za usługę niewielkie pieniądze.

Walka z czasem
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Walka z czasem

To marzenie staje się powoli faktem.W Polsce sieć warsztatów rozbudowują cztery zagraniczne firmy: Carman, Feu Vert, Kwit-Fit i Norauto. Czym się różnią centra naprawcze od tradycyjnych autoryzowanych serwisów? Przede wszystkim niskimi cenami. Biorą się one stąd, że klienci (poza warsztatami francuskimi: Feu Vert, Norauto) nie płacą za robociznę, a jedynie za wymienione części. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy przywozimy swoje części i prosimy o ich zainstalowanie. Wówczas płacimy za pracę mechaników.Po drugie, na każdą usługę dawana jest gwarancja. Co prawda obowiązek jej udzielenia wynika z kodeksu cywilnego i dotyczy wszystkich warsztatów, jednak fast-fity informują o tym swych klientów i wydają odpowiednie dokumenty.Po trzecie, wizyta w serwisie szybkiej obsługi nie wymaga wcześniejszego umawiania się. To ostatnie na razie jest jeszcze często teorią. Próba wymiany klocków hamulcowych w warsztacie Carmana pod Warszawą skończyła się odroczeniem do następnego dnia. Faktem jednak jest, że po upływie doby mechanicy już na nas czekali. Poinformowali, że okładziny są jeszcze w niezłym stanie i nie wymagają zmiany, zaś koszt czynności serwisowej był o 50 proc. niższy niż w autoryzowanej stacji. Najważniejsze jest jednak to, że klienci są informowani o usterkach i kosztach naprawy przed przystąpieniem serwisu do pracy i od ceny tej nie ma potem żadnych odstępstw.Nowością jest możliwość towarzyszenia mechanikowi podczas jego pracy. Właściciel auta ma prawo przebywać na stanowisku naprawczym i na bieżąco jest informowany o wszystkich czynnościach, które akurat są wykonywane przy jego samochodzie.Gream Robinson, prezes Kwit-Fit zapewnia, że standard świadczonych usług w jego firmie jest taki sam, o ile nie wyższy niż w autoryzowanych serwisach. Części stosowane przez fast-fity są oryginalne. Zamienniki montuje się tylko na życzenie klientów. Stacje wyspecjalizowały się w usługach szybkich, nie wymagających pozostawienia auta w warsztacie na dłużej niż kilkadziesiąt minut. Nie zajmują się naprawami silnika ani blacharstwem. Ta wąska specjalizacja pozwoliła osiągnąć dobre wyniki pod względem jakości.Najmocniejszą stroną, przynajmniej w Polsce, jest wymiana opon. W magazynie centralnym są gumy do wszystkich typów i modeli aut, które można spotkać na naszych drogach.Na razie w Polsce jest 10 stacji Carmana, 6 serwisów Kwik-Fit, 4 Feu Vert i 3 Norauto. Nie stanowią one więc jeszcze konkurencji dla ASO. Jednak bardzo dynamicznie się rozbudowują. Przede wszystkim Carman, który należy do amerykańskich funduszy ubezpieczeniowych. Stosują one regułę, że finansują przedsięwzięcie, nie odciągają zeń zysków, tylko po kilku latach sprzedają. Zarobek bierze się stąd, że firma w chwili sprzedaży jest warta kilkakrotnie więcej niż suma zainwestowanego kapitału. Aby tak było, musi być ona dochodowa i zajmować mocną pozycję na rynku. Należy się więc spodziewać, że ekspansja Carmana będzie w Polsce bardzo agresywna. To z kolei wymusi na pozostałych warsztatach szybkiej obsługi rozbudowywanie swych sieci.Oto lista:KWIK-FIT (824 04 16)Bydgoszcz (Wojska Polskiego 20d)Gdańsk (Rakoczego 32)Gdynia (Morska 78)Poznań (Chartowo 21a)Warszawa: 865 39 08 (Conrada 23, Myszyniecka 11, Górczewska 223)NORAUTOGdańsk: 0-58 769 47 00 (Szczęśliwa 3)Poznań: 0-61 663 83 00 (Świętego Antoniego 4)Warszawa-Piaseczno (Puławska 46)FEU VERTKatowice (Alpejska 2)Łódź (Aleja Włókniarzy 264)Szczecin (Ku Słońcu 67)Warszawa (Puławska 427)CARMAN (869 91 92, 03 20, 04 32, 10 65)(infolinia 0-800 300 800)Bielsko-Biała: 0-33 815 09 10 (Klubowa 185)Bydgoszcz: 0-523484220 (Jana Pawła 123)Gdynia: 0-58 663 31 11 (Hutnicza 8)Katowice: 0-32 204 65 53 (Pukowca 25)Lublin: 0-81 746 07 07 (Chemiczna 5)Łódź: (Piłsudskiego 191)Rybnik; 0-32 423 50 92 (Zorska 50)Tychy: (Fabryczna 2)Zabrze: 0-32 273 50 92 (Korfantego 17)Ząbki: 771 51 47 (Wolności 50)

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: