Auto Świat Wiadomości Aktualności Słońce niszczy opony? Jest na to prosty sposób na wydłużenie ich żywotności

Słońce niszczy opony? Jest na to prosty sposób na wydłużenie ich żywotności

Ostatnie upały to prawdziwa zmora dla kierowców, którym we znaki dają się wysokie temperatury. Ale taka pogoda to nie tylko problem dla ludzi i zwierząt. Ich ofiarą, paradoksalnie mogą paść także samochody. Niektóre ich części szczególnie narażone są na zniszczenie, dlatego warto czerpać z doświadczenia, które mają kierowcy z południa Europy, gdzie taka pogoda utrzymuje się przez znaczną część roku. Mają oni na to swoje sposoby.

Karton na oponach - zdjęcie ilustracyjne
Auto Świat
Karton na oponach - zdjęcie ilustracyjne
  • Wysokie temperatury i nasłonecznienie latem mogą przyspieszać degradację opon samochodowych
  • Promieniowanie UV powoduje starzenie się gumy, pękanie opon i utratę ich właściwości
  • Eksperci zalecają chronienie opon przed światłem słonecznym, np. w ciemnych, suchych pomieszczeniach
  • Kierowcy z południa Europy stosują osłony, np. kartonowe dla ochrony przed słońcem

Na południu Europy czasami można spotkać zaparkowane samochody, których koła są zakryte kartonami. Taki widok na początku dziwi, ale tylko dopóki nie zastanowimy się, czy ma sens. Osoby pytające o takie "obrazki" z krajów południowej Europy zastanawiają się często, czemu mają one służyć. Może mają chronić przed zwierzętami, a może to tylko wyraz "nadopiekuńczości" ich właścicieli.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kartony na kołach — kierowcy z południa mają dobry sposób

Za prawdziwym rozwiązaniem tej zagadki stoi... pogoda, a dokładnie warunki, jakie panują w tych krajach latem. Ale nie chodzi tylko o wysokie temperatury, które wtedy panują (choć zapewne do pewnego stopnia też), ale głównie o duże nasłonecznienie, które oznacza wysoki poziom promieniowania UV.

Powód, dla którego na południu Europy zasłania się koła — karton to akurat tylko przykład, bo tego typu osłony stosują również często użytkownicy np. kamperów — to ochrona opon przed słońcem — zarówno przed wysoką temperaturą, jak i przed promieniowaniem ultrafioletowym. Dlaczego kierowcy z krajów południowej Europy tak chronią swoje opony? Promieniowanie UV, razem z wysoką temperaturą raczej nie wpływa korzystnie na opony — przyspiesza ich degradację, powoduje szybsze starzenie się. Narażone na takie warunki opony mogą pękać i tracić sztywność, a co za tym idzie mogą również tracić swoje właściwości.

Opony warto chronić przed słońcem — choćby kartonem

Dlatego właśnie kierowcy z południa, czasami stosują takie właśnie osłony — chcą ochronić swoje opony i przedłużyć ich życie. Oczywiście nie stosuje się takich osłon przez cały czas, ale jeśli samochód ma stać dłuższy czas wystawiony na niekorzystne działanie upału i promieni słonecznych, to jakaś forma osłon często trafia na koła samochodów.

Takie sposoby ochrony opon przed słońcem zalecają także eksperci z branży oponiarskiej. Choć nie wspominają dokładnie o "kartonach na kołach", to jednak zalecają, żeby opony po sezonie przechowywać w suchym, ciemnym i chłodnym pomieszczeniu — a zatem chronić je przed promieniami słonecznymi.

Poza kartonami na kołach w samochodach zaparkowanych przez dłuższy czas w mocno nasłonecznionych miejscach spotkać można także inne zabezpieczenia przed słońcem - maty przeciwsłoneczne, rolety, a nawet ręczniki. Same opony kierowcy często także zabezpieczają tym, co akurat mają pod ręką. Nie zawsze musi być to akurat karton albo pokrowiec kupiony w sklepie. Widok np. ręcznika rzuconego na koło także nie powinien nikogo dziwić.

Podobne rozwiązania stosują także kierowcy pojazdów, które użytkuje się rzadko — aut wykorzystywanych jedynie w sezonie — np. kamperów czy aut klasycznych. Taka często prosta osłona, którą może być właśnie np. najzwyklejszy karton — ale oczywiście nikt nie zabroni nikomu zakupu np. specjalnych przeciwsłonecznych pokrowców na koła — może przynieść realne korzyści.

Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków