Logo
WiadomościAktualnościWładcy przestrzeni

Władcy przestrzeni

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Na podwoziu modelu Volvo PV444 już w 1949 r. najróżniejsi producenci budowali własne wersje aut typu van, kombi i mały pikap.

Władcy przestrzeni
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Władcy przestrzeni

Nie występowały one jednak pod marką Volvo. Decyzja o skonstruowaniu własnego furgonu sprawiła, że firma przeznaczyła na ten cel milion koron szwedzkich. 1953 - rodzinny DuettDo projektu wykorzystano wiele podzespołów i cześci modelu PV444, m.in. silnik, układ przeniesienia napędu, wyposażenie wnętrza. Jedyna różnica dotyczyła tylnego zawieszenia, które uwzględniało wymogi furgonu. Nie był to jednak zwyczajny furgon. Reklamówki z lat 50. przekonują, że jest to auto na weekend i urlop, pokazują przez otwarte tylne drzwi szczęśliwą rodzinę z dwójką małych dzieci, wiozącą z tyłu m.in. namiot. Nowy model zyskał szybko popularność dzięki bardziej komfortowemu wnętrzu niż w typowych furgonach, jego przestronności i funkcjonalności. Duett produkowany był do 1969 r. w kilku wariantach m.in. z podwójnymi tylnymi drzwiami. W 1960 r. został zmieniony na P210 i unowocześniony, otrzymał m.in. inny przód i elektryczny system o napięciu 12V. 1962 - jak sedanNastępnym modelem kombi był Amazon z 1962 r. z nowoczesną konstrukcją o samonośnym nadwoziu. Do drugiego słupka zachowano identyczną budowę jak w wersji sedan. Od tylnych siedzeń rozpoczynała się - odpowiednio wzmocniona - powierzchnia ładunkowa. Pozycję dużego producenta kombi zapewnił szwedzkiej firmie kolejny model - Volvo 145. Pod względem rozwiązań technicznych sedan i kombi były identyczne. Wielką popularność zdobyła wersja Express z podniesioną tylną częścią dachową. 1974 - milion V240Pierwsze luksusowe kombi Volvo 240 zaprezentowano w 1974 r. razem z sedanem. Od tego modelu rozpoczyna się wielka kariera tych aut. Wyprodukowanie blisko miliona egzemplarzy Volvo 240 uczyniło szwedzką firmę czołowym producentem kombi w Europie i na świecie. Model ten uznawany za symbol nowoczesności produkowany był przez blisko 20 lat, do 1993 r. Przetrwał okres współpracy Volvo z Renault, Mitsubishi oraz Peugeotem, rewolucji technicznej związanej m.in. z wprowadzaniem nowych technik zabezpieczeń antykorozyjnych (w niektórych rocznikach były problemy z rdzewiejącym nadwoziem), budową silników z wtryskiem wielopunktowym czy z ograniczaniem emisji szkodliwych spalin. Na rynek trafiło wiele wersji silnikowych i wyposażeniowych - luksusowa wersja oznaczona była symbolem 265. W 1981 r. wprowadzono "sportową wersję" z silni-kiem benzynowym turbodoładowanym. Auto charakterystyką prowadzenia i osiągami nie różniło się niczym od sedana. 1982 - nowa eraWraz z Volvo 745 zrodziła się nowa koncepcja kombi. W tym modelu zatarły się ostatecznie różnice między samochodem osobowym typu seden, limuzyną a kombi. Te ostatnie były tak samo komfortowe, bezpieczne i łatwe w prowadzeniu. Duża przestrzeń bagażowa - od 990 do 2125 l - pozostała. Przy opracowywaniu charakterystyki prowadzenia, ładowności i wielkości bagażnika nie miała jednak decydującego znaczenia. Produkowane w wersji popularnej "740" z silnikami czterocylindrowymi i w wersji ekskluzywnej "760" z silnikiem V6 miały niezależne zawieszenie. W roku 1990 Volvo wprowadziło serię 900, również w wersji kombi. Od wytwarzanego równolegle z 760 różniła się eleganckim przodem i bogatszym wyposażeniem. W ostatniej fazie auto produkowane było jako V90.1993 - pierwsze kombi wyścigoweKolejny rozdział w konstruowaniu samochodu kombi rozpoczęła się w 1993 r. Poziom bezpieczeństwa, komfort jazdy, charakterystyka prowadzenia zbliżone były do osiągów aut sportowych. Zresztą model 850 wszedł do historii wyścigów jako pierwsze kombi i pierwszy samochód Volvo uczestniczący w Brytyjskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych. 1995 - z symbolem V Pod koniec 1995 r. wprowadzono na rynek modele S40/V40 zrywające z dotychczasowym "kanciastym" stylem. Komfortowe, bezpieczne, przyjemne w prowadzeniu auta oznaczały się wszechstronnością. Zmiana oznaczenia objęła całą gamę. Jesienią 1996 r. model V70 (udanie) zastąpił 850, a V90 (na krótko) model 960. W 1999 r. na fali zainteresowania autami typu SUV Volvo rozpoczyna produkcję modelu terenowego V70 XC Cross Country. Wyścigowy napęd 4x4 był m.in. w model 850.2002 - prawdziwy SUVNajnowsze dzieło, Volvo XC 90, określono jako pierwszy SUV z nowej generacji, co ma oznaczać nadzwyczajny komfort, bezpieczeństwo i funkcjonalność. Elektronicznie sterowany układ przeniesienia napędu na cztery koła, nadwozie o mocnym stylu, wysoki prześwit, turbodołodowane silniki benzynowe i wysokoprężne, system Night Vision do śledzenia nocą drogi w podczerwieni, system Roll Stability Controll stabilizujący pojazd, kiedy kierowca straci nad nim panowanie - to najważniejsze cechy najnowszego modelu. Jednak wielu fanów wzdychać będzie do niepowtarzalnych, "kanciastych fur" przestronnych jak żadne inne.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: