Pierwszą z nich jest obowiązek płacenia podatku VAT przy zakupie każdego pojazdu, niezależnie od wieku, drugą normy Euro 2, a trzecią - progresywny podatek akcyzowy. Od 1 maja dwa pierwsze ograniczenia powinny przestać obowiązywać.Biuro prasowe ministerstwa finansów nie chce się wypowiadać na temat VAT-u, zajęło jednak przeciwstawne stanowisko odnośnie akcyzy. Wiktor Krzyżanowski, rzecznik MF, mówi, że przepisy unijne o podatku akcyzowym są określone dyrektywą 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 roku w sprawie ogólnych warunków przepływu oraz kontrolowania towaru. "Zgodnie z uregulowaniami wynikającymi z ww. dyrektywy harmonizacji podatkowej podlegają oleje mineralne, wyroby tytoniowe oraz napoje alkoholowe. Samochody osobowe nie są zaliczane do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, czyli opodatkowanie ich leży w gestii danego kraju. Każde państwo członkowskie ma pozostawioną swobodę regulacji w tym zakresie. Jedynym warunkiem jest opodatkowanie na takich samych zasadach zarówno wyrobów krajowych, jak i pochodzących z importu"- dodaje Krzyżanowski.Zgodnie z Rozporządzeniem ministra finansów z dnia 22 marca 2002 roku (DzU nr 27, poz. 269 z późn. zm.) opodatkowaniu podlegają samochody osobowe, w tym używane, przed pierwszą rejestracją w kraju. Stawki podatkowe są uzależnione od wieku pojazdu i pojemności silnika i są jednakowe dla aut produkcji krajowej i zagranicznej.Wiktor Krzyżanowski podkreśla, że MF nie planuje obecnie zmian stawki akcyzy. Dodaje jedank, iż w większości państw "Piętnastki" (w 10 krajach) stosuje się podatki rejestracyjne o charakterze akcyz, których wysokość jest uzależniona od cech pojazdu.
Wolny przepływ aut
Ministerstwo Infrastruktury, wprowadzając we wrześniu 2002 roku wymóg, by importowane auta spełniały normę czystości spalin Euro 2, skutecznie zahamowało sprowadzanie starych pojazdów. Czy zeszłoroczne przepisy będą także obowiązyać po 1 maja 2004 roku, kiedy Polska zostanie członkiem UE?Według Marcina Gancarza z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej obecnie trzy bariery ograniczają import aut używanych do Polski.