Od czasów pierwszej zapowiedzi tego crossovera upłynęło trochę czasu. Fantazyjny koncept został zaprezentowany w 2006 roku, samochód produkcyjny ujrzał światło dzienne w 2008 roku. Został on opracowany na trzech kontynentach: koncept powstał w USA, konstrukcja w Korei, ostateczny wygląd w Europie. W 2009 Kia Soul zawitała do kraju nad Wisłą.

Jak zapowiada producent samochód przeznaczony jest przede wszystkim dla ludzi młodych duchem. W topowej wersji oferuje trzy alternatywne barwy wystroju kabiny. W wersji "Soul Glow" wnętrze utrzymane jest w kolorach czerni, "Retro Chic" oferuje nam tapicerkę w kolorze beżowym z biało-czarnym pokryciem siedzeń, "Street Damon" to połączenie czerni i czerwieni. Ciekawostką są fosforujące w ciemności loga "Soul" na oparciach siedzeń.

Kia Soul oferuje wiele sposobów na dostosowanie tego samochodu do swoich potrzeb i wymagań estetycznych. Do wyboru jest 11 kolorów nadwozia, dodatkowo można zamówić dekoracje w formie tatuaży. Dodatkowo oferowane będą liczne akcesoria: felgi, naklejki, spojlery, nakładki na zderzaki, ozdobne obramowania lamp, nakładki na progi czy relingi dachowe.

Mimo że samochód nie należy do największych, na brak miejsca nie można narzekać. Fotele są wygodne, a wysoka pozycja za kierownicą ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Z tyłu jest również zaskakująco dużo miejsca. Niestety kierownicę reguluje się tylko w pionie, co trochę utrudnia zajęcie idealnie optymalnej pozycji.

Wnętrze jest oryginalne i na szczęście funkcjonalne. Zaprojektowane z dbałością o szczegóły z dobrej jakości i przyjemnych w dotyku materiałów - nie gorszych od tych, które wykorzystuje się w modelu Ceed. Na uwagę zasługuje konsola środkowa uzbrojona w radio, pokrętła sterowania klimatyzacji i niewielki schowek. Schowki to osobna historia. W przestronnym wnętrzu "maluszka" od Kii upchano ich aż 14, w tym główny jest dwupoziomowy. Zegary na tablicy przyrządów zostały umieszczone w klasyczny sposób. Ułatwia to korzystanie z nich. Ciekawostką jest ekran kamery cofania, który został umieszczony w lusterku wstecznym!

Samochód został wyposażony w całkiem przyzwoity zestaw audio. Odtwarzacz CD/MP3 jest niestety jednopłytowy, ale w konsoli środkowej znajdziemy na szczęście gniazdka USB i AUX. Delektowanie się muzyką uprzyjemnia automatyczna regulacja głośności, która dostosowuje poziom dźwięku do prędkości, z jaką porusza się samochód.

Dostęp do bagażnika ułatwia duża tylna klapa. Pojemność ładunkowa wynosi 340 litrów (na ta pojemność składa się 118-litrowy bagażnik w podłodze). Złożenie siedzeń powoduje, że pojemność wzrasta do 570 litrów.

W ofercie znajdują się dwa rodzaje silników o pojemności 1,6 litra: benzynowy o mocy 124 KM i diesel o mocy 128 KM. Nie spowodują one, że Kia Soul będzie małą rajdówką, ale przecież nie do tego została stworzona. Podczas prezentacji mieliśmy okazję jeździć modelem z silnikiem benzynowym. Ta jednostka napędowa pozwala na bezproblemowe poruszenie się zarówno w terenie zabudowanym, jak i na trasie. Spalanie średnie wynosi około 6,6 l/100 km. Silnik diesla spala około 5,3 l/100 km i zapewnia trochę większą elastyczność.

Zawieszenie wydaje się dość sztywne, ale nie twarde. Kia Soul daje się prowadzić poprawnie, trochę bardziej precyzyjny mógłby być układ kierowniczy. Samochód jest zwrotny i dobrze trzyma się drogi. Zamiast seryjnych 15-calowych kół polecamy jednak 18-calowe będące w ofercie - uprzyjemni to w znacznym stopniu poruszanie się po naszych drogach.

Nad bezpieczeństwem podczas jazdy dba sześć poduszek powietrznych, ABS i ESP.

W Polsce Kia Soul dostępna jest od 46 900 zł za wersję z silnikiem benzynowym i od 52 900 za wersję z silnikiem wysokoprężnym. Za najlepiej wyposażoną trzeba będzie zapłacić ponad 60 tys. zł.

Kia Soul jest ładnym, ciekawie zaprojektowanym samochodem. Mimo swojego nietuzinkowego wyglądu jest równocześnie bardzo funkcjonalny. Przestronne wnętrze, bogate wyposażenie, dobra widoczność i niezłe osiągi to tylko niektóre zalety tego niewielkiego crossovera. Mimo wąskiej oferty jednostek napędowych, każdy zainteresowany powinien znaleźć coś dla siebie. Niewątpliwie Soul zwraca uwagę nie tylko młodych duchem.

DANE TECHNICZNE 1.6 CVVT 1.6 CRDi
Silnik benzynowy turbodiesel
Pojemność 1591 cm3 1582 cm3
Moc 124 KM 128 KM
OSIĄGI
Pędkość max 177 km/h 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s 11,3 s
Zuzycie paliwa 6,6 l/100 km 5,3 l/100 km

fot. Cezary Krupski