W porównaniu ze swoim poprzednikiem, nowe Rio zostało na nowo zaprojektowane przede wszystkim z myślą o europejskich klientach. Oprócz całkowitej zmiany nadwozia (o zwiększonym rozstawie osi), Rio wyposażone będzie w nowe silniki oferujące lepsze osiągi, niskie zużycie paliwa oraz dużą moc (prawie 100 KM).

Polscy klienci do wyboru będą mieli dwie wersje nadwozia: 4-drzwiowego sedana i  5-drzwiowego hatchbacka (w sierpniu), dwa poziomy wyposażenia (LX i EX) z możliwością wyboru kilku pakietów opcji wyposażenia, dwa silniki a także bogate wyposażenie seryjne. Auto dostępne będzie w 10 kolorach nadwozia.

W porównaniu do swojego poprzednika  - nowe Rio hatchback jest wyższe (o 50 mm) i szersze (o 15 mm), lecz jego długość zmniejszyła się o 250 mm. Obie wersje nadwoziowe otrzymały także wydłużony rozstaw osi (o 90 mm) oraz kół (o 15 mm), powodujący ich istotne rozsunięcie w skrajne punkty płyty podłogowej. W ten sposób sylwetka  zyskała na zwartości, znacznie zwiększyła się ilość miejsca w kabinie pasażerskiej, wzrosła także stabilność jazdy oraz zwrotność i precyzja prowadzenia. Rozstaw osi Rio jest od 9 do 40 mm dłuższy niż w samochodach VW Polo, Skoda Fabia, Peugeot 206, Ford Fiesta czy Opel Corsa, szerokość większa od 12 do 49 mm, a całkowita długość (dla wersji pięciodrzwiowej) - przewyższa konkurentów od 30 do 168 mm. Wykorzystując zwiększone wymiary wnętrza, przednie i tylne siedzenia osadzone są teraz wyżej, ułatwiając wsiadanie i wysiadanie.

Znacznie zmienione, z myślą o europejskich klientach, zostało także wnętrze Rio. Materiały wykończeniowe oraz elementy z tworzyw sztucznych nie odbiegają jakością od modeli europejskich. Wymiary kabiny są identyczne dla wersji pięcio- i czterodrzwiowej. Nowa Kia Rio posiada także szereg schowków, półek i skrytek na najróżniejsze przedmioty niezbędne podczas jazdy.

Kia Rio dostępna będzie z dwoma silnikami. W aucie zadebiutuje nowej konstrukcji, 16-zaworowy silnik benzynowy DOHC o pojemności 1,4 litra. Jego moc maksymalna wynosi 97 KM, a moment obrotowy - 125,4 Nm przy 4700 obr/min. Wkrótce dostępny będzie również nowoczesny, 16-zaworowy silnik wysokoprężny 1.5 CRDi wyposażony  w system wtrysku common rail oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii VGT. Jego moc maksymalna wynosić będzie 110 KM, a moment obrotowy 235 Nm przy zaledwie 2000 obr/min. Pojemność zbiornika paliwa nowego Rio ma 45 litrów a średnie zużycie paliwa wynosi 6,2 litra (silnik 1,4) i 4,7 litra (silnik 1,5).

Wyposażenie bogatszej wersji EX może zawierać między innymi: immobilizer, centralny zamek, 2 poduszki powietrzne, klimatyzację, ABS, elektryczne oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne, barwione szyby, dodatkowe światło stopu, dwutonowe wykończenie wnętrza, regulację kolumny kierownicy, dzieloną (60/40) oraz składaną tylną kanapę, elektryczne szyby przód/tył, aktywne zagłówki foteli, siatkę do mocowania bagażu, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami, wycieraczkę szyby tylnej (wersja hatchback), fotel kierowcy z podłokietnikiem oraz dwufunkcyjną regulacją wysokości, system ułatwiający mocowanie fotelika dla dziecka oraz zderzaki, lusterka boczne i klamki drzwi w kolorze nadwozia.

Nowe Rio pod każdym względem przewyższa swojego poprzednika i stanowić będzie groźną konkurencję wśród samochodów segmentu B. Konkurencyjna będzie również cena tego modelu. Klienci będą mogli nabyć Rio już od 34.400,- brutto.