Auto typu crossover to już druga nowość (po modelu 9-5), jaką Saab prezentuje pod zwierzchnictwem holenderskiego Spykera. Z nowym modelem szczególnie duże nadzieje wiąże amerykańskie ramię marki, gdyż rynek crossoverów za oceanem przeżywa prawdziwy rozkwit.

Saab już od pewnego czasu odczuwał negatywne konsekwencje swojej nieobecności na światowym rynku pojazdów średniej wielkości z napędem na wszystkie koła. Model 9-4X to siostrzana konstrukcja nowego Cadillaca SRX, o czym świadczyć może fakt, że nowe Saaby będą produkowane w tej samej, meksykańskiej fabryce koncernu General Motors. Szwedzkie auta skorzystają z platformy podłogowej o nazwie Teta Premium, która jest połączeniem konstrukcyjnych rozwiązań takich baz podłogowych jak Theta i Epsilon 2.

Mimo sporych zapożyczeń z pojazdu GM, nowy Saab nie straci swojego charakteru. O stylistykę wnętrza oraz karoserii crossovera zadbają szwedzcy projektanci, czego skutkiem będzie kontynuacja odświeżonego wizerunku marki, który został zapoczątkowany przy okazji modelu 9-5.

Do amerykańskich salonów dealerskich samochód trafi na początku przyszłego roku, jednak na Wyspach nowego Saaba można spodziewać się dopiero pod koniec 2011 roku. Z racji tego, iż europejski rynek nie jest głównym celem producenta, przypuszcza się, że tutaj samochód będzie oferowany wyłącznie z 2,8-litrowym, turbodoładowanym silnikiem V6.

Według nieoficjalnych informacji Saab pracuje także nad wysokoprężną jednostką napędową, jednak wprowadzenie jej do gamy silnikowej może nie być takie proste. Motory Diesla musiałby trafiać pod maski szwedzkich crossoverów już na etapie produkcji w meksykańskiej fabryce, jednak Cadillac nie jest zainteresowany wprowadzeniem wysokoprężnych silników do modelu SRX.