Koncepcja praktycznego, całorocznego, czteroosobowego samochodu z miękkim dachem pojawiła się po raz pierwszy wraz z wprowadzeniem na rynek 20 lat temu, w styczniu 1986 roku, pierwszego modelu Saab 900 Kabriolet. Limitowana seria, wyposażonych w dwulitrowy silnik turbo o mocy 175 KM, 400 samochodów przeznaczonych na rynek amerykański odniosła natychmiastowy sukces i w kolejnym roku Saab kabriolet trafił do sprzedaży na całym świecie.

Obecnie, a więc 240 000 samochodów później, na rynku pojawia się kabriolet Saab 9-3 20 Years Edition, który jest najnowsząformą produktu-ikony, łączącą w sobie sportową stylistykę z zadziwiającą funkcjonalnością, która jest podstawową cechą marki Saab.

Model 20 Years Edition, który wejdzie do sprzedaży od przyszłego miesiąca (luty 2006 r.) w wersji Vector i Aero, o wyróżniającym się wykończeniu lakierem metalicznym "Electric Blue", oferowany jest z pełną gamą silników, w tym z nową jednostką wysokoprężną 1.9 TiD o mocy 150 KM oraz z jednostkami benzynowymi o mocy 150, 175, 210 KM. Najmocniejszy silnik - 2.8 V6 turbo o mocy 250 KM, oferowany w wersji ze sportowym obniżonym zawieszeniem

- pozostaje przypisany wyłącznie do odmiany Aero.

Wersja 20 Years Edition obejmuje: panel okalający przedział pasażerski, wykończenia drzwi i klamki w kolorze nadwozia Electric Blue, pięcioramienne, 17-calowe felgi aluminiowe, sportowe, skórzane wykończenie wnętrza w kolorze pergaminu z niebieskimi elementami wykończenia tapicerki, tylny spoiler w kolorze nadwozia (standard w wersji Aero, opcja w wersji Vector)

Oferuje ona także właściwości szeroko chwalonego zwieszenia modelu 9-3 SportSedan, szybki, w pełni automatyczny dach, chowany do bagażnika w sposób zapewniający oszczędność miejsca, otwierane belki ochronne i pięć gwiazdek w ocenie bezpieczeństwa Euro NCAP.

Inne funkcje kabrioletu Saab 9-3 obejmują między innymi: system Profiler - możliwość dostosowania funkcji według własnych preferencji, system ComSense ograniczający rozpraszanie kierowcy, połączenie bezprzewodowe Bluetooth, zdalne opuszczanie dachu (opcja), "inteligentne" sterowanie klimatyzacją z ustawianiem ciepła przy opuszczonym dachu, oś tylną ReAxs o biernej charakterystyce, zapewniającą optymalną jazdę, aktywne zagłówki z przodu, ograniczające ryzyko obrażeń kręgosłupa szyjnego w kolizjach tylnych, zabezpieczenie przed skutkami dachowania DynaCage obejmujące wysuwane belki tylne, wzmocnione słupki przednie i progi oraz automatyczne napinacze pasów bezpieczeństwa.

Standardowo oferowane elektroniczne systemy wspomagające układ jezdny obejmują zestrojone przez Saaba system ESP, system elektronicznej dystrybucji siły hamowania EBD, system wspomagania hamowania na zakrętach CBC i system kontroli trakcji TCS.