Nowo budowana fabryka miała w 1950 r. wyprodukować dwa tysiące ciężarówek. To zupełnie odmienna skala produkcji w porównaniu z ponad 65 000 samochodów ciężarowych, które zjechały z taśm produkcyjnych DAF-a w Eindhoven i Leyland (Wielka Brytania) w 2008 r.

Pod koniec lat czterdziestych, DAF korzystał z wielkiego popytu na środki transportu. Zakłady założone w 1928 r. przez Huba van Doorne'a, a od 1933 r. znane z produkcji przyczep (Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek), wprowadziły na rynek pierwsze podwozie samochodu ciężarowego 28 lipca 1949 r. W tym samym roku zaplanowano produkcję kolejnych 500 ciężarówek. Po oddaniu do użytku nowych zakładów w styczniu 1950 r. produkcja wzrosła do 2000, a później do 4000 samochodów ciężarowych rocznie.

Początkowo produkowano tylko modele o masie całkowitej 3 i 5 ton, składające się z podwozi, silników i osi, wyposażone w słynną osłonę chłodnicy z siedmioma chromowanymi paskami; kabiny na zamówienie konstruowali miejscowi, niezależni rzemieślnicy. Od roku 1953 zaczęto produkować fabryczne babiny, a wśród nich luksusową wersję z oświetleniem wewnętrznym i drugą wycieraczką przedniej szyby. 3 maja tego roku wyprodukowano dziesięciotysięczną ciężarówkę.

Pionierskie rozwiązania w konstrukcji silników

Pierwsze generacje ciężarówek DAF były wyposażane w silniki benzynowe Hercules i diesle marki Perkins. W 1956 r. podjęto decyzję o produkowaniu silników i już pod koniec 1957 r. powstał całkowicie nowy zakład, produkujący na licencji silniki Leylanda. W oparciu o te rozwiązania, DAF szybko opracował własne, i szybko stał się znany z pionierskich rozwiązań konstrukcyjnych w tej dziedzinie.

W 1959 r. DAF był jednym z pierwszych producentów stosujących turbosprężarki w silnikach diesla dla samochodów ciężarowych. W 1973 r. zakłady wprowadziły chłodzenie międzystopniowe, zwiększające moc i moment obrotowy, co zaowocowało oszczędniejszym zużyciem paliwa. Było to pierwsze rozwiązanie tego rodzaju na świecie. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technicznym w konstrukcji silników, zakłady z Eindhoven wyprzedziły konkurencję o dziesięć lat. Z tego samego powodu zawsze odgrywały wiodącą rolę w dziedzinie ograniczenia emisji gazów spalinowych.

Od 2006 r. DAF stał się jednym z pierwszych producentów ciężarówek wyposażających wszystkie swoje modele w urządzenia zapewniające zgodność z normą emisji spalin Euro 5, która zostanie wprowadzona od października 2009 r. Ponadto, od roku 2008 wszystkie oferowane przez DAF samochody ciężarowe są zgodne z jeszcze surowszą normą EEV. Do niedawna uważano, że będą ją mogły spełnić tylko silniki zasilane gazem.

Matka międzynarodowego transportu drogowego

Międzynarodowy transport drogowy zaczął się rozwijać w połowie lat pięćdziesiątych, a holenderscy spedytorzy stali się znani ze swych przewozów towarowych w całej Europie. W związku z tym, w 1957 r. DAF wprowadził nową serię ciężkich podwozi ciężarowych (DO), na których zaczęto montować kabiny z miejscem do spania. DAF, jak nikt inny, zdawał sobie sprawę jak ważny jest komfort kierowcy; stało się to oczywiste, gdy w roku 1962 na wystawie RAI w Amsterdamie firma zaprezentowała rewolucyjny model 2600, zaprojektowany specjalnie na potrzeby transportu międzynarodowego i wyróżniający się niespotykanym wnętrzem, dużą powierzchnią szyb oraz przestronną kabiną sypialną. W owych czasach były to niespotykane cechy.

Od tego czasu DAF zawsze był w czołówce w dziedzinie zapewniania komfortowej jazdy. W 1985 r. firma wprowadziła tak zwaną przestrzenną kabinę (Space Cab) dla swoich wiodących modeli. Kabina była produkowana w wersji z podwyższonym dachem, zapewniającym kierowcy więcej przestrzeni roboczej, życiowej i sypialnej. W roku 1994, DAF zaprezentował kabinę "Super Space", daleko przewyższającą wszelkie standardy wygody kierowców i przestronnego wnętrza. Obecnie kabina tego typu opracowana dla wiodącego modelu XF105 jest jedną z najbardziej przestronnych kabin na rynku.

Model XF105 zdobył laur "Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego roku 2007" i tym samym firma DAF uzyskała tę najbardziej prestiżową nagrodę branżową po raz trzeci w ciągu dziesięciu lat. Oprócz XF105, tytuł ten przyznano modelowi 95XF, który był Międzynarodowym Samochodem Ciężarowym roku 1998, oraz popularnej serii dostawczej LF, która zdobyła tę nagrodę w roku 2002.

Klucze do sukcesu

Pod koniec lat osiemdziesiątych, zakłady w Eindhoven produkowały około 18 000 ciężarówek rocznie, a po dziesięciu latach ilość ta wzrosła do około 25 000. W pierwszych latach nowego tysiąclecia, zakłady te produkowały już niemal 31 000 samochodów rocznie (dane za 2004 r.), bijąc rekord za rekordem. W 2008 r., w Eindhoven wyprodukowano prawie 40 000 średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, a do tego ponad 12 000 modeli LF i ponad 12 700 modeli z serii CF i XF105 zmontowano w brytyjskich zakładach Leyland Trucks, co razem dało roczną produkcję dochodzącą do 65 000 sztuk.

Znakiem rozpoznawczym DAF-a jest dążenie do rozwijania i produkowania samochodów ciężarowych wyposażonych w rozwiązania najwyższej jakości. Jest to jeden z ważnych kluczy do sukcesu firmy. Nowe rozwiązania zawsze zapewniają klientom i kierowcom wartość dodaną. DAF stale konsultuje się z nimi i dzięki temu jest w stanie nie tylko konstruować nowoczesne, wydajne samochody o najniższych kosztach eksploatacji i najwyższej możliwej efektywności, gwarantując optymalną wygodę kierowcom, lecz także zapewnić szeroką ofertę usług wspierających jego produkty.

Historia firmy DAF w latach 1949-2009

1949 Rozpoczęcie produkcji pojazdów komercjalnych

1950 Otwarcie nowego zakładu produkcyjnego

1955 Wprowadzenie na rynek serii 1100-/1300- i 1500

1955 Wyprodukowano 10-tysięczne podwozie samochodu ciężarowego

1957 Otwarcie zakładu produkującego silniki

1957 Wprowadzenie serii 2000 DO oraz 12 i 15

1958 Rozpoczęcie produkcji osi

1959 Wprowadzenie nowej konstrukcji kabin czołowych

1959 Wprowadzenie silnika DAF turbo

1962 Wprowadzenie serii 2600

1964 Wyprodukowano 50-tysięczne podwozie samochodu ciężarowego

1965 Otwarcie zakładów produkujących kabiny i osie w Westerlo (Belgia)

1970 Wprowadzenie nowej generacji ciężarówek z kabinami uchylnymi

1973 Wprowadzenie serii 2800

1973 DAF wprowadza chłodzenie międzystopniowe

1975 Wprowadzenie serii 700 i 900

1979 Wprowadzenie "Topsleepera"

1984 Wyprodukowano 250-tysięczną ciężarówkę

1985 Wprowadzenie kabiny SpaceCab

1985 Wprowadzenie ATi, zaawansowanego chłodzenia międzystopniowego i turbodoładowani

1987 DAF przejmuje zakłady w Leyland

1987 Wprowadzenie serii 95

1988 Seria 95 nagrodzona tytułem "Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku"

1990 Wprowadzenie serii silników zgodnych ze standardem 9-NOx

1991 Wprowadzenie serii 45

1992 Ogłoszenie o wprowadzeniu serii 75 i 85

1994 Wprowadzenie kabiny Super Space

1997 Wprowadzenie serii 95XF

1998 Model 95XF nagrodzona tytułem "Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku 1998"

1999 W Eindhoven wyprodukowano 500-tysięczną ciężarówkę

2001 Wprowadzenie nowej serii CF

2001 Wprowadzenie nowej serii LF

2002 Seria DAF LF nagrodzona tytułem "Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku 2002"

2002 Wprowadzenie nowej serii XF

2005 Wprowadzenie modelu XF105

2006 Wprowadzenie modeli Euro 4 i Euro 5 w serii LF i CF

2006 Model XF105 nagrodzony tytułem "Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku 2007"

2007 W Eindhoven wyprodukowano 750-tysięczną ciężarówkę

2008 Modele LF, CF i XF105 dostępne z super ekologicznymi silnikami EEV

2008 Wprowadzenie modeli LF, CF i XF105 Edycja 2009