Najważniejszą datą w historii firmy jest 30 kwietnia 1948 r. Wtedy, na salonie samochodowym w Amsterdamie, pokazano światu pierwszą produkcyjną wersję Land Rovera. Zyskał on takie uznanie, że wkrótce z ubocznego produktu stał się sztandarowym wyrobem zakładów Rovera z Solihull.Aby zrozumieć genezę tego modelu trzeba sięgnąć pamięcią kilka lat wstecz. Po II wojnie światowej Wielka Brytania borykała się z wieloma trudnościami – długi zaciągnięte na remont przemysłu, ścisła reglamentacja stali. Na pomysł zbudowania auta terenowego wpadł dyrektor techniczny Maurice Wilks podczas pracy na swojej farmie. Pierwsze modele były mocno uproszczone – zrezygnowano z tłoczenia blachy na rzecz płaskich powierzchni, silnik pochodził z osobowych modeli firmy, zaś karoserię wykonano z aluminium. W podwoziu zastosowano… stały, sztywny napęd wszystkich kół, z rozłączanymi piastami w przednich kołach. Nad modelem trwały nieustające prace modernizacyjne. Jeszcze w 1948 roku pojawiła się elegancka zabudowa firmy Tickford, chwilę później zastosowano mocniejszy silnik, zaczęto wprowadzać kolejne rozstawy osi poprawiające zdolności przewozowe samochodu. Od samego początku model skierowany był do wymagających odbiorców i wychodził naprzeciw ich potrzebom. Dlatego powstawało mnóstwo odmian specjalnych. Dziś już pewnie nikt nie zliczy, ile wersji samochodów opuściło bramy fabryki. Można do tego dodać przeróbki, jakich firma dokonuje na zlecenie swoich klientów. Galeria po lewej stronie strony oddaje tylko część prac z bogatej historii aut marki Land Rover. Poza firmowymi modyfikacjami mnóstwo egzemplarzy przechodzi dalsze zmiany. Budowane w naszym kraju 3-osiowe Defendery pracują np. w kopalniach. Obok pojazdów cywilnych, przeznaczonych początkowo dla rolników powstają również pojazdy wojskowe. Są to zarówno wersje seryjne adaptowane jedynie do potrzeb militarnych, jak i specjalnie projektowane pojazdy. Jednym z bardziej znanych jest model Light-weight (pierwsza generacja opracowana na bazie Serii IIA). Mamy też całą gamę transporterów opancerzonych, polowych warsztatów, ambulansów itp. Defendery wiernie służą też w polskim wojsku. Już w połowie lat 60. dostrzeżono potrzebę zaoferowania auta dużo bardziej komfortowego – szczególnie na wymagającym amerykańskim rynku, na którym pierwsze Land Rovery pojawiły się w 1949 r. Choć Serie sprzedawały się wystarczająco dobrze (500-tysięczny egzemplarz opuścił fabrykę w 1966 r.) sukces Jeepa Wagoneera skłonił kierownictwo firmy do przyspieszenia prac nad nowym modelem – w 1970 r. oficjalnie zadebiutował Range Rover. Na kolejne rozszerzenie palety czekaliśmy kilkanaście lat – do momentu pojawienia się Discovery. Dla uczczenia 50. rocznicy powstania pierwszego modelu firma zaprezentowała Freelandera – auto o mniejszych walorach off-roadowych, ale za to tańsze i lepiej przystosowane do codziennej, miejskiej eksploatacji. W 2005 r. pokazano luksusowy samochód sportowo-terenowy – Range Rover Sport. Choć gama i tak jest imponująca – liczy 5 modeli – można się spodziewać, że obecny właściciel firmy, indyjski koncern Tata, będzie kontynuował ekspansję. Największe szanse na produkcję ma małe auto mieszczące się „poniżej” Freelandera.Warto wspomnieć o właścicielach. Początkowo firma była oddziałem Rovera i występowała pod tą marką (przejętą w 1967 r. przez Leyland Motors). Własny brand uzyskała w 1975 r. W 1986 r. właściciel przekształcił się w British Aerospace. W 1994 r. marka trafia w ręce BMW, by w 2000 r. pojawić się pod skrzydłami Amerykanów (Ford). W 2008 r. zostaje sprzedana Tata Motors. Mamy nadzieję, że – zgodnie z umową – produkcja tych doskonałych terenówek będzie kontynuowana.
60. rocznica rozpoczęcia produkcji Land Roverów
Większość kierowców traktuje swoje Land Rovery nie jak pojazdy, a jak... przyjaciół