Na płycie podłogowej A4 Audi zaprojektowało model A5 Sportback. Przyjrzeliśmy się bliżej najtańszej wersji benzynowej z napędem na wszystkie koła – napędza ją 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik 2.0 TFSI o mocy 211 KM.
Aby zwinnie wsiąść i wysiąść z niskiego A5, należy posiąść umiejętność płynnych ruchów. W porównaniu z A4 model A5 ma o 4 cm niżej pociągniętą linię dachu i niżej położone siedzenia. Również z tyłu pojazdu siedzi się niżej, jest mało przestrzeni na głowę, ale wystarczająca ilość miejsca na nogi. Do 480-litrowego bagażnika dostajemy się przez olbrzymią skośną klapę. Oparcia tylnych siedzeń są składane i pozwalają na powiększenie przestrzeni bagażowej do 980 l. Dla porównania: A4 Avant, czyli prawdziwe kombi, mieści maksymalnie 1430 l.
Z brzmienia można wnioskować, że silnik jest słabszy niż w rzeczywistości, ale zdanie zmieniamy po wciśnięciu pedału gazu. Mówa tu o 4-cylindrowym silniku o pojemności 2 l. Współpracujący z turbosprężarką benzynowiec zabiera się ostro do pracy praktycznie już od 1500 obr./min. Automatyczna skrzynia z podwójnym sprzęgłem i 7 biegami wymaga dopłaty 9000 zł. Zmienia ona przełożenia płynnie i zawsze miękko rozpędza A5. Po wdepnięciu pedału gazu turbodoładowany silnik przez chwilę musi zaczerpnąć powietrza, a następnie rusza z kopyta jak dużo większe jednostki.
Bezbłędna jazda na wprost na 17-calowych kołach i niezawodne zachowanie przy pokonywaniu zakrętów. Niska pozycja siedząca mocno ogranicza pole widzenia. Silnik pomrukuje cichutko, za to bardzo sztywne zawieszenie zdecydowanie obniża komfort.
Sportback z manualną skrzynią biegów kosztuje 159 200 zł (z S tronikiem 168 200 zł). Do seryjnego wyposażenia należą automatyczna klimatyzacja oraz radio z CD. Jednak to ciągle bardzo dużo, jak za model z małym, 4-cylindrowym silnikiem. No, ale za to z bardzo ładną linią dachu.
Galeria zdjęć
Audi doskonale dopracowało system napędu 4x4. Trakcja jest wyśmienita
Coupé, limuzyna czy hatchback? Obserwatorzy niech sami zdecydują, czym właściwie jest czterodrzwiowe A5 Sportback
System Start-Stop dostępny jest tylko z ręczną skrzynią biegów. Z tyłu nie za dużo wolnej przestrzeni. Długość bagażnika: do 1,88 m
W porównaniu z tradycyjną limuzyną A4 quattro, A5 Sportback kosztuje o ponad 14 000 zł więcej. Stanowi mile widzianą alternatywę w klasie średniej. Ładnie się prezentuje, a duża tylna pokrywa bagażnika poprawia jego walory użytkowe. Niestety, A5 Sportback nie jest zbyt wygodne.