Panował wówczas ogromny popyt na samochody, a żeby je kupić, wymyślono system przedpłat. Chętni mogli wpłacić na małego Fiata 126p lub dużego 125p. W ciągu miesiąca do kas PKO wpłynęły pieniądze od ponad 1,5 mln klientów. Fabryki w Bielsku-Białej i na warszawskim Żeraniu musiałyby przynajmniej przez 5 lat produkować auta, żeby zaspokoić potrzeby tych wszystkich chętnych. Przedpłaty można było realizować do końca lat 90. Niedawno okazało się, że 263 osoby wpłaciły pieniądze, a samochodu nie otrzymały. Teraz mogą one liczyć na rekompensaty. Jeśli ktoś wpłacił na Fiata 126p, dostanie zwrot 13 tys. złotych, a za Fiata 125p będzie to 18 tys. zł.

Co dziś można za to kupić? Nowych aut w tej cenie dawno już nie ma. Używane, w zależności od klasy i stanu, to najwyżej 5-letni samochód miejski lub sporo starszy kompaktowy bądź klasy średniej. Trudno w tej chwili policzyć, ile ówczesne przedpłaty są warte obecnie i czy te rekompensaty są sprawiedliwe. Mamy zupełnie inne ceny samochodów i zupełnie inną sytuację, ale nie jest tak źle, skoro po ponad 30 latach ludzie otrzymają jakieś pieniądze, o które w tamtych czasach było naprawdę trudno i trzeba było wielu wyrzeczeń, żeby je zaoszczędzić i odłożyć na wymarzony samochód.

Część naszych Czytelników na pewno to pamięta, a młodszym trudno będzie w to uwierzyć.

W najnowszym wydaniu tygodnika „Auto Świat” 37/2018 polecamy mi.in.

- BMW serii 1 - Duże zmiany w kompaktowym BMW

- Toyota Corolla Touring Sports - Pierwsze zdjęcia nowego kompaktu

- Mercedes EQC - Premiera elektrycznego Mercedesa

- Audi A6 Avant - Pierwsze jazdy nową generacją luksusowego kombi

- Mazda MX-5 - Roadster po modernizacji

- Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupé - Porównanie dużych wysokoprężnych SUV-ów

- Ford Mustang GT - Sportowe coupé z silnikiem 5.0 V8

- Škoda Fabia - Pierwszy test Fabii po face liftingu

- Toyota GT86 - Sportowe auto z bokserem 2.0

- Hyundai Kona - Crossover z trzycylindrowym silnikiem 1.0 i napędem na przednie koła

- WLTP - Co oznacza dla polskich kierowców nowa procedura badania czystości spalin

- Fotoradary i akcja policji  - Jak i dlaczego protestują policjanci

- Opony run flat - Jak rozpoznać i jak działa ogumienie odporne na przebicie. Ile to kosztuje?

- Z drugiej ręki: Renault Clio IV (od 2012 roku) - Prezentacja wszystkich wersji

- Top 10: auto za 15 tys. zł dla singla - Ranking polecanych modeli

- Fascynacje: Samochodowy tydzień w Pebble Beach - Pokaz luksusowych aut sportowych

- Z archiwum „Auto Świata” -Wspominamy wydanie sprzed 20 lat

Foto: auto świat / Auto Świat

Najnowsze wydanie tygodnika „Auto Świat” 37/2018 w sprzedaży od 10 września 2018 r.

Miłej lektury!