Badanie satysfakcji - co to jest?

Tegoroczne badanie satysfakcji zostało przeprowadzone w kwietniu i w maju 2016 r. Wzięli w nim udział właściciele, a także osoby zarządzające stacjami dealerskimi. Badanie obejmowało dealerów samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.

Poszczególne aspekty satysfakcji dealerskiej zostały oceniane w pięciostopniowej skali szkolnej, gdzie 1 oznaczało ocenę najniższą, a 5 - najwyższą. Ankieta składała się z 78 pytań, a 25 ocen cząstkowych decydowało o nocie końcowej.

W badaniu nie uwzględniono marek, których liczba dealerów w Polsce jest mniejsza niż 10 oraz marek niszowych, o marginalnej sprzedaży w skali kraju. Tak jak w ubiegłym roku w badaniu wzięli udział dealerzy następujących 26 marek: Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jeep, KIA, Lancia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen oraz Volvo.

Co badano? Ocena zadowolenia dealerów objęła trzy kwestie - ocenę produktów oferowanych przez importera, tzn. ich jakość, niezawodność, dostępność i konkurencyjność z punktu widzenia klienta; współpracę z importerem, a w tym atrakcyjność umowy dealerskiej, konkurencyjność strategii czy podejście do prowadzenia biznesu; ocenę importera jako firmy, która ma własną politykę rynkową i specyficzna kulturę organizacyjną.

Dziewiąta edycja przyniosła niewielki, ale jednak wzrost poziomu satysfakcji dealerskiej - z 3,34 w roku ubiegłym i 3,30 dwa lata temu do 3,36 w tegorocznym wydaniu. Co wpłynęło na poprawę? Między innymi fakt, że 17 z 26 klasyfikowanych marek podniosło swoje notowania.

Wyniki - lista TOP15 importerów na polskim rynku

Już trzeci raz z rządu dwie japońskie marki uplasowały się na samym szczycie zestawienia. Mazda, z rekordowym w historii wynikiem 4,44, utrzymała pozycję lidera, zaś miejsce drugie ponownie przypadło Toyocie – warto zaznaczyć, że nota 4,33 to wynik, który jeszcze w 2015 r. dałby Toyocie zwycięstwo w badaniu.

Kolejne miejsca zajęły – również ocenione powyżej 4,00 – Kia oraz marka Subaru, która po zeszłorocznym, spektakularnym awansie aż o dziesięć pozycji, zdołała utrzymać w tej edycji wysoką 4. lokatę.

W TOP15 oceny importerów są coraz bardziej stabilne. Na większą uwagę zasługuje jedynie wzrost oceny francuskiego koncernu Renault, gdzie obie jego marki, Renault i Dacia, odnotowały awanse odpowiednio o pięć i cztery miejsca.

W Grupie Volkswagena niewielki wzrost odnotowały Audi oraz Volkswagen, spadki zaś zaliczyły: Skoda oraz Seat. Na niższym poziomie niż przed rokiem dealerzy ocenili także współpracę z Mercedesem oraz Suzuki. Niewielkie wzrosty odnotowały Opel, Ford oraz Fiat.

Pierwszą piętnastkę zamyka w tym roku, awansujący o trzy pozycje, Volkswagen.

Oto klasyfikacja generalna TOP15 badania satysfakcji dealerów samochodowych w 2016 roku. Jak widać, marki atrakcyjne dla klientów niekoniecznie są w podobny sposób widziane przez ich dealerów.

Miejsce Marka Wynik Zmiana
1. Mazda 4,44 -
2. Toyota 4,33 -
3. Kia 4,12 +2
4. Subaru 4,06 -
5. Mercedes 3,96 -2
6. Volvo 3,76 -
7. Renault 3,72 +5
8. Opel 3,62 +1
9. Ford 3,58 +1
10. Skoda 3,48 -2
11. Audi 3,45 +2
12. Suzuki 3,43 -5
13. Dacia 3,33 +4
14. Fiat 3,32 +1
15. Volkswagen 3,28 +3